עצמאים נדהמו לגלות: רשות המסים דורשת מהם בחזרה את המענק

עצמאים רבים שקיבלו מענקי סיוע מהמדינה במסגרת הפעימה הראשונה והשנייה הופתעו לקבל אמש הודעה מרשות המסים, אשר במסגרתה הם נדרשים להחזיר את הכסף • מהרשת נמסר: "יובהר כי בכל מקרה הרשות לא תפעל בשלב זה לגביית המענק ששולם ביתר"

הפגנת העצמאים מול הכנסת / צילום: כדיה לוי, גלובס
הפגנת העצמאים מול הכנסת / צילום: כדיה לוי, גלובס

"ביום 29/06/2020 נערכה בדיקה חוזרת, ולפי הנתונים המצויים בידינו כעת, נשללה זכאותך למענק בפעימה השנייה כמפורט בנתוני הפעימה. לתשומת ליבך, הסכום ששולם לך עד כה הינו 10,098 ש"ח" - את ההודעה הזאת קיבלה ד', בעלת עסק לניהול פרויקטים בתחום הבניה.

העסק שלה נפתח באוקטובר 2018 ובבדיקה של עמידתה בתנאי קבלת המענק הסתבר לרשות המסים שההכנסה שלה במרץ 2020 הייתה גבוה יותר ממרץ 2019, והיא לא הראתה ירידה של 25% בהכנסות. ד' מסבירה כי המצב הזה התרחש בעקבות העובדה שהעסק היה בחיתוליו בראשית 2019 ולכן ההכנסות שלה בראשית השנה היו נמוכות מאוד, אבל בהמשך עלו. זה לא יעזור לה. לפי התנאים הקשיחים היא לא זכאית למענק. ועכשיו היא צריכה להחזיר לרשות המיסים מעל 10,000 שקלים כי גם למענק הפעימה השלישית שקיבלה כבר התברר שאינה זכאית.

ד': "הם לכאורה טעו כשהם נתנו לי את הכסף, אבל איך הם יכולים לומר שהפרמטר היחיד שלהם זה שתהיה לי ירידה במרץ 2020 לעומת 2019 אם אלה היו החודשים הראשונים של העסק שלי. בהמשך הרווחתי הרבה יותר. אני אלמנה, עם משכורת יחידה שמפרנסת את עצמי ושלושה קטינים. לא היו לי הכנסות כמעט בחודשים האחרונים ואין לי מאיפה להחזיר להם את הכסף הזה. היינו זקוקים לזה למחייה בתקופה הקשה הזאת".

ד' לא לבד. עצמאים רבים שקיבלו מענקי סיוע מהמדינה במסגרת הפעימה הראשונה והשנייה הופתעו לקבל אמש (ב') את ההודעה הזאת מרשות המסים, אשר במסגרתה הם נדרשים להחזיר את הכסף.

העדכון של הסטטוס "ללא זכאי" נולד על רקע בדיקת הדוחות ותיקונים של הדיווחים שהוגשו לא עקב טעות. מראש, וכחלק מתנאי חלוקת המענק, נמסר לעצמאים כי ייתכן שלאחר בדיקה של ההצהרות והדוחות שלהם (למשל ההצהרה כי הכנסתם פחתה ב-25%) הם עלולים להידרש להחזיר את הכסף. חלק מהעצמאים אף אמרו ל"גלובס" כי הם לא נגעו בכספי המענק כי חששו שלא יהיה להם מהיכן להחזיר במקרה שהמדינה תדרוש אותם שוב.

המדינה פועלת במסגרת ההגדרות שקבעה, אך את העצמאים זה לא מנחם. חלקם נמצאו לא זכאים בדיעבד בעקבות ליקויים עליהם מתריעים ארגוני העצמאים מראשית הדרך, וביניהם בעיית ה"שוטף פלוס" אשר הובילה לכך שחלקם קיבלו כספים בחודשים אלה בעבור שירותים שנתנו טרם משבר הקורונה וליקויים נוספים.

לשאלתנו על כמה עצמאים בדיוק מדובר, לא קיבלנו תשובה מרשות המסים, אך ברשות המסים מסרו בתגובה, כי מדובר במהלך של דרישת כספים חזרה מעצמאים שהתברר כי אינם זכאים למענקים. בהודעה שנשלחה לאותם עצמאים נכתב כי מדובר "בשינוי סטטוס" - מזכאי למענק, ללא זכאי. הבעיה של רבים מהעצמאים שהפכו בבת אחת "ללא זכאים" היא שאין שרובם נדרשים להחזיר אלפי שקלים שאין להם.

מהרשות נמסר, כי "בעקבות עדכון של מערכת המענקים בדוחות שהוגשו ותיקונים שערכו עצמאים בשומות עצמיות, עודכנה זכאותם של אלפי עצמאים כך שמעתה הוכרו כזכאים או שגדל הסכום לו הם זכאים. במקביל היו מקרים בהם התוצאה הייתה הקטנה או שלילת זכאות. בתוצאה הסופית הועברו לתשלום כ-17 מיליון שקלים נוספים כתוצאה מהמהלך. כמקובל בכל שינוי בסטטוס המענקים, נשלחה הודעה בעניין.

יובהר כי בכל מקרה הרשות לא תפעל בשלב זה לגביית המענק ששולם ביתר. כמו כן, ככל שתהיה טענה לפיה עדכון הזכאות אינו משקף את הדוח שהוגש, היא תטופל בהקדם".