סקר עבודה מהבית בזמן הקורונה: העובדים מרוצים, המנהלים פחות

סקר שנערך במסגרת הבדיקה בקרב 3,500 עובדים שהוגדרו כחיוניים לתקופת החירום, העלה כי 91% מהעובדים דיווחו על רמת שביעות רצון גבוהה עד גבוהה מאד מהעבודה מהבית • גם רוב המנהלים, אם כי בשיעור נמוך משמעותית יותר מהעובדים, התייחסו בחיוב לעבודה מהבית

עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
עבודה מהבית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הורים לילדים עד גיל 8 ועובדים מבוגרים מעדיפים פחות עבודה מהבית מאשר עובדים אחרים, כך עולה מבדיקה שערך הממונה על השכר באוצר במהלך החודשים האחרונים. סקר שנערך במסגרת הבדיקה בקרב 3,500 עובדים שהוגדרו כחיוניים לתקופת החירום, העלה כי 91% מהעובדים דיווחו על רמת שביעות רצון גבוהה עד גבוהה מאד מהעבודה מהבית.

גם רוב המנהלים, אם כי בשיעור נמוך משמעותית יותר מהעובדים, התייחסו בחיוב לעבודה מהבית: 64% מהמנהלים הביעו נכונות להרחיב את היקף העבודה מרחוק של העובדים גם לאחר החזרה לשגרה. כותבי הדוח מציינים מחקרים המראים כי עבודה מרחוק עשויה להפחית היעדרויות של עובדים וימי מחלה ולהגדיל את הפריון ובנוסף היא תורמת משמעותית להפחתת הגודש בכבישים.

באשר להעדפות של העובדים מתברר כי הן משתנות בהתאם לגיל, למרחק ממקום העבודה. בקרב הורים לילדים נמצאו הבדלים בין אבות לאמהות ובין הורים לילדים מתחת לגיל 8 ומעליו. כך למשל מתברר כי עובדים מבוגרים יותר מעדיפים להגיע למשרד על-פני עבודה מרחוק: רק 16% מהעובדים בגילאי 60-65 תמכו במידה רבה מאד בעבודה מהבית לעומת 53% מהעובדים בגילאי 30-34. כותבי הדוח סבורים שניתן להסביר זאת בקשיים טכניים גדולים יותר של עובדים מבוגרים לעבוד מהבית או בצרכים חברתיים. עובדים המתגוררים בריחוק ממקום העבודה מעדיפים להגדיל את נתח העבודה מרחוק, משום שהם חוסכים זמן רב בנסיעות למקום העבודה. מנהלים מדווחים על תקשורת נמוכה יותר בינם לבין העובדים ועל קושי גדול יותר במתן פידבק לעובדים מהבית ביחס למשרד.

הורים לילדים עד גיל 8 שנים דיווחו על פגיעה גדולה יותר בביצועים בעבודה מהבית לעומת הורים לילדים בוגרים יותר. בהשוואה לנשים, גברים דיווחו על פגיעה גדולה יותר בביצועים בעבודה מהבית עקב הימצאות הילדים בבית בתקופה זו. כותבי הדוח סבורים כי "הדרכות בכלים טכנולוגיים למנהלים ולעובדים ומתן תמיכה טכנית לצד הצבת יעדים יומיים לעובדים עשויים להביא לעבודה אפקטיבית יותר מרחוק. להערכתם מדידת הביצועים, ככל האפשר, עשויה להועיל גם לעובדים עצמם.

מודל התעסוקה הנוכחי בשירות הציבורי אינו מעודד עבודה מהבית. עובדים שנשארים לעבוד מהבית אינם זכאים לתוספת בגין שעות נוספות, היכולה להגיע לאלפי שקלים בחודש. בנוסף, המדינה מעודדת שימוש נרחב ברכב פרטי באמצעות תקן רכב, או החזר הוצאות דלק, ביטוחים ואגרות לעובדי מדינה המחזיקים בבעלותם רכב פרטי. העיוותים שמדיניות זו בולטים לנוכח שורת היתרונות הגלומים בעבודה מהבית - עליהם מצהירים כותבי הדוח ביחידת הממונה על השכר. כך למשל הם מצטטים מחקרים המראים כי עבודה מרחוק בהיקף מתון משפרת את שביעות הרצון של העובד ואת רמת מחויבותו לארגון. "יישום מדיניות של עבודה מרחוק עשוי לעזור בהעלאת התחושות החיוביות של העובדים ובשימור עובדים איכותיים במגזר הציבורי" כותבים באוצר.

מעבר לתחושות שביעות רצון של העובדים, סבורים באוצר כי העבודה מרחוק יכולה לסייע גם בפיתרון פערים חברתיים ובעיקר תת-ייצוג של מגזרים ובעלי מוגבלויות וכן של נשים בתפקידי ניהול בכירים. "יישום מדיניות של עבודה מרחוק תאפשר להגדיל את שיעור העובדים המשתייכים לאוכלוסיות גיוון, עובדים בעלי מוגבלויות שאינן מאפשרות ניידות יומיומית ועובדים המתגוררים בפריפריה ובריחוק ממרכזי התעסוקה" נכתב בדוח. "בנוסף, יישום מדיניות של עבודה מרחוק עשויה לעזור בגיוס מועמדים צעירים, שחשובה להם הגמישות התעסוקתית, ובהגברת השוויון המגדרי - באמצעות הגדלת שיעור הנשים המגישות מועמדות למשרות בדרג הבכיר".

הם מוסיפים כי נשים נוטות לבחור מקום עבודה הקרוב למקום מגוריהן בהשוואה לגברים, אך מהסקר עולה, כי משרות ניהול מלוות בהתרחקות נוספת ממקום המגורים. מסקנתם היא כי "יישום מדיניות של עבודה מרחוק עשוי לעזור בהסרת חסם המרחק ובהגדלת קהל המועמדות למשרות בעלות אופי ניהולי".