הפגנת הענק של ענף התיירות בירושלים: "לא מבקשים צדקה, אלא את הזכויות שמגיעות לנו"

כ-5,000 איש מפגינים נמצאים בשעה זו מול משרדי הממשלה בירושלים בדרישה להציל את ענף התיירות, שנפגע באופן חמור מאוד מהתפרצות הקורונה • שר התיירות אסף זמיר: "עובדים על מתווה להצלת הענף"

הפגנת ענף התיירות  / צילום: יוסי זמיר
הפגנת ענף התיירות / צילום: יוסי זמיר

כ-5,000 בני אדם מפגינים מול משרדי הממשלה בירושלים בדרישה להציל את ענף התיירות. האלפים חמושים בשלטים הקוראים לשר האוצר ישראל כ"ץ לא לתת לענף, המדמם כבר 4 חודשים, להתרסק. באין אופק או מתווה לפתיחת השמים ובשעה שכ-90% מ-40 אלף העובדים בענף נמצאים בחל"ת, ועשרות אלפי עצמאים נקלעו לאפס הכנסות בלי תמיכה כלשהי. בין הנוכחים בקהל יש נציגי ובעלי משרדי נסיעות מכל הארץ, חברות תעופה ומדריכי דרך.

הפגנת ענף התיירות  / צילום: יוסי זמיר
 הפגנת ענף התיירות / צילום: יוסי זמיר

"אנחנו לא מבקשים צדקה ונדבות אלא את הזכויות שמגיעות לנו כאזרחי מדינת ישראל", אמר יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות ומבעלי סיגנל טורס קובי קרני. "בממשלה לא מבינים מה זה ביטוח לאומי. הענף נמצא בשיתוק מוחלט. בעלי עסקים עובדים על אפס. שר האוצר צריך להסתכל בעיניים של הציבור ולהראות שהוא מבין שאי אפשר לחיות מ-5,000 שקל לחודש, ובמקרה של העצמאים בלי הכנסה בכלל".

עוד אמר קרני כי  למרות שיש סברה שמאות אלפים יטוסו ברגע שייפתחו השמים, זה לא יקרה, "תראו את הרכבת".

מעל הפגנה עבר מטוס ישראייר שהיה בדרכו לאילת מנתב"ג. הטייס קרא בכריזת המטוס, שנשמעה גם באזור ההפגנה דרך רמקולים, לסיוע ולהצלת הענף.

הפגנת ענף התיירות / צילום: יוסי זמיר
 הפגנת ענף התיירות / צילום: יוסי זמיר

ההמונים מקווים ששר האוצר ישראל כ"ץ, שאליו מופנים מרבית השלטים שמתנופפים תחת השמש הקופחת, ייצא אל הקהל. הדרישות שמפרטים המוחים מבוססות על כך שמדובר בענף חריג, שלא יכול לבנות על סיום החל"ת באוגוסט אלא ייקח זמן רב יותר  לחזרתו לשגרה. 

שר התיירות אסף זמיר נטע תקווה בקרב המפגינים באומרו "עובדים על מתווה להצלת הענף. אני עובד על גיבוש פתרונות שיעזרו לאנשי הענף להחזיק את הראש מעל המים. עוד השבוע בהמשך לדיונים המקצועיים השוטפים, יתקיים דיון בצוות התעופה במל"ל, בהשתתפות נציגי משרד התיירות, התחבורה, הבריאות, האוצר, רשות שדות התעופה ומומחים נוספים כדי לזרז את פתיחת השמיים ולייצר מתווה להבאת קבוצות תיירים לארץ בהקדם האפשרי. דרשתי לקבל את המלצות הצוות המקצועי בתוך מספר ימים.

בתיאום עם שרת התחבורה ושר הבריאות, החלטנו לקדם פגישה משותפת של ראשי המשרדים עם נציגי הענף כדי להגיע להבנות ולבחון דרכים להחזרת ענף התיירות לפעולה באופן בטוח מבוקר ובטוח". 

אפרים קמיסר, שמייצג את המגזר החרדי בענף סוכני הנסיעות ומבעלי לכיש טורס, אמר כי: "הריבית שנשלם לכם כשהשמיים ייפתחו היא ריבית בשיעור שאתם לא מכירים. הענף שלנו יהיה סגור עוד חצי שנה, אנחנו מתפללים ששערי שמים יפתחו ולבו של שר האוצר ייפתח. נתעקש שמסכות החמצן ייפתחו עלינו מלמעלה ויעזרו לנו לעבור את התקופה הזו".

מנכ"ל ארקיע שנמצאת בהדממה מוחלטת ירון אמזלג מסר ש"ענף התעופה הישראלית על סף תהום. התמשכות המשבר ואי הוודאות פגעה בענף הזה יותר מבעל ענף אחר. המשבר הזה גדול יותר מכל חברת תעופה, חזקה ככל שתהיה. בתקופה לא קונבנציונלית שכזו נדרשים פתרונות לא קונבנציונליים ע"י הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים. הענף הזה דורש טיפול מיוחד כדי שתישאר כאן תעופה ישראלית שהינה נכס אסטרטגי למדינת ישראל.

"הפיתרון כאן צריך להיות משולב כאשר מטרתו היא אחת - וודאות: הארכת החלת״ים בענף על מנת לא לאבד את העובדים המקצועיים והמוכשרים, יצירת וודאות בפתיחת השמיים, מתן מענקים, התאמת ההלוואות ליכולת התזרימית של החברות בעת הזו".

דני אמיר, יו"ר לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, אמר היום בהפגנה: "לפני שבוע בפגישה שהייתה לנו באוצר הם אמרו לנו תפשטו רגל, תסגרו את העסקים, לכו הביתה, תעשו הסבה מקצועית וכשתחזור התיירות תחזרו לעבוד. זה הפתרון שאגף התקציבים באוצר מציע לנו.

"אנו נמצאים כעת בשעה קריטית עבור ענף התיירות הנכנסת ולצערנו הרב ההתנהלות של האוצר תוביל את הענף שלנו לקריסה מוחלטת - פיטורים של עשרות אלפי עובדים, קריסה של מאות אלפי עסקים ומעל הכל אובדן של 8 מיליארד שקל הכנסות למדינה בשנה. התיירות הנכנסת שאנו מביאים לישראל היא הדלק למנוע של הכלכלה בישראל והחמצן לבתי המלון בישראל, לענף המזון והמסעדות, חברות אוטובוסים ונהגי מוניות, מורי דרך, מרכזי קונגרסים, מרכזי קניות, אטרקציות תיירותיות ועוד רבים.

"כל מה שנדרש הוא שמירת המסגרות העסקיות לפי נוסחאות שהמדינה כבר הכירה בהם ושימור העובדים-מומחים. אין תסריט שאובדן מארגני התיירות לישראל לא יגרור פשיטות רגל של עשרות אלפי עסקים בעיקר בפריפריה החיים מהתיירים".