ההגבלות של הרשות לניירות ערך פוצצו את עסקת קמן עם FTE האמריקאית

רשות ני"ע קבעה כי לא ניתן יהיה לרשום למסחר בתל אביב חברות ישראליות שבבעלותן עסקי קנאביס לתחום הפנאי, וקמן ביקשה להפוך לחברה זרה, אך מבחינת FTE המהלך היה מורכב מידי

קנאביס / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת השלד הבורסאי קמן קפיטל  הודיעה שהחברה שעימה עמדה להתמזג, חברת From the Earth, המגדלת ומשווקת קנאביס רפואי לשוק הפנאי בארה"ב, נסוגה מן העסקה. תהליך המיזוג בין השתיים נמשך כבר כמעט שנה, ולא היה ברור שהוא אכן יושלם. הקש ששבר את גב הגמל בסופו של דבר היה תקנה שפרסמה לאחרונה רשות ני"ע, אשר מונעת מחברה ישראלית נסחרת להחזיק בפעילות קנאביס לצורכי פנאי.

כדי להתמודד עם התקנות הללו ביקשה קמן לרשום את עצמה כחברה זרה, ולשוב ולהיסחר בבורסה. ואולם, נראה כי המהלך היה מורכב מדי עבור FTE, ואולי דרש התאמות להסכם, שהחברה האמריקאית לא הייתה מעוניינת בהן.

קמן נסחרת ברשימת השימור לפי שווי של 18 מיליון שקל בלבד. בעל השליטה יואל יוגב מחזיק 68% מהחברה. קמן הועברה לרשימת השימור בדצמבר 2017, כך שיש לה עוד כשנה וחצי להמציא את עצמה מחדש ולצאת מן השימור, בטרם תימחק מן המסחר.

רשות ני"ע ערך קבעה כי ישות מישראל אשר בבעלותה פעילות קנאביס לצורכי פנאי עוברת על החוק גם אם הפעילות חוקית במדינה שבה היא מתבצעת, ולכן חברות כאלה לא יכולות להיסחר בבורסה בת"א. ההחלטה התקבלה בסמיכות זמנים לתחילת חקיקה בכנסת בעניין לגליזציה או דה-קרימינליזציה של קנאביס, אולם הדרך ללגליזציה עוד ארוכה ולא ברורה, וכרגע רשות ני"ע רואה בקנאביס לפנאי פעילות לא חוקית.

במקביל, תקנתה החדשה של רשות ני"ע כן מסדירה את התנאים לרישום למסחר של חברות קנאביס לפנאי, שהן חברות זרות אשר אין בהן מחזיקים ישראלים בעלי עניין. יש לציין כי חברות קנאביס לפנאי הפועלות בארה"ב במדינות שבהן מכירת קנאביס לפנאי מותרת, אינן יכולות להירשם למסחר בנאסד"ק, משום שהקנאביס לפנאי עדיין אסור ברמה הפדרלית.

על פי המצגת שצירפה קמן קפיטל בעבר, From The Earth שהוקמה ב-2015 עוסקת בגידול, בעיבוד ובמכירה של קנאביס. נכון לסוף 2019 לחברה היו שתי חנויות לממכר קנאביס ומפעל אחד, ותוכניתה הייתה להתרחב לחמש חנויות, שני מפעלי ייצור ומתקן גידול. בינואר 2020 העריכה קמן על פי דוחות שלושת הרבעונים הראשונים של 2019 שקיבלה מ-FTE, כי הכנסות FTE יגיעו ל-18.5 מיליון דולר ב-2019 כולה, צמיחה של כ-50%.

מייסד FTE, דן זהרוני (אמריקאי שהוריו ישראלים), אמר בעבר ל"גלובס" כי כאשר ראה כי השוק בקנדה רווי בחברות "פחות או יותר כמונו", החליט לחפש לחברה שווקים אחרים, ודרך קשרים אישיים הגיע לישראל. גם אם FTE לא תעשה זאת בסופו של דבר, חברות זרות אחרות מתחום הקנאביס לפנאי יגיעו להירשם בישראל.