היועמ"ש מתנגד לבקשת רה"מ לקבל 10 מיליון שקל מפרטרידג' להגנתו

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי העברת סכום הכסף הגדול מספנסר פרטרידג' למימון הגנתו של נתניהו עלולה להיות מנוגדת ל"חוק המתנות"

אביחי מנדלבליט, בנימין-נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
אביחי מנדלבליט, בנימין-נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מתנגד לבקשתו המחודשת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקבל 10 מיליון שקל מאיש העסקים ספנסר פרטרידג', לצורך מימון הגנתו המשפטית של נתניהו.

במכתב שהעביר היום (ג') ד"ר גיל לימון, עוזרו של מנדלבליט, לוועדת ההיתרים, הבהיר היועמ"ש כי העברת סכום הכסף הגדול מפרטרידג' למימון הגנתו של נתניהו עלולה להיות מנוגדת ל"חוק המתנות" (האוסר על עובדי ציבור לקבל מתנות חוץ מאשר במקרים חריגים, ח' מ').

במכתבו לוועדת ההיתרים מזכיר היועמ"ש כי הוועדה כבר קבעה בהחלטה מה-20 בפברואר 2019 כי הקשר בין נתניהו לפרטרידג' התגבש בבסיסו כקשר בין בעל הון לפוליטיקאי בכיר, על כל המשתמע מכך. "לא מדובר בחברות משכבר הימים, מתקופת הלימודים, תנועת נוער, או השירות הצבאי, אלא בחברות של שניים שבעת התגבשות הקשר היו איש השלטון ובעל הון. חזקה היא שחברות כזו נוצרה על בסיס אינטרסים הדדיים".

היועמ"ש מוסיף וכותב באמצעות עו"ד לימון כי: "לעמדת היועמ"ש בנסיבות העניין, בשים לב לסכום החריג בו מדובר אותו מבקש ראש הממשלה לקבל למימון הוצאות הגנתו, ברור כי החזקה האמורה אינה נסתרת". לפי מכתב היועמ"ש, "הדברים אף מקבלים משנה תוקף בראי אופי הקשר בין נתניהו ומר פרטרידג', כפי שתואר ע"י ועדת ההיתרים". לפי מכתב היועמ"ש, "על כן, לא ניתן לקבוע כי קבלת סכום זה על ידי ראש הממשלה מצד מר פרטרידג' אינה משום מתנה הניתנת לו באשר הוא עובד ציבור".

היועמ"ש מציין כי החשש מפני ניגוד עניינים בין פרטירידג' לנתניהו נובע מלכתחילה מאופי היחסים ביניהם וכי ההסדר למניעת ניגוד עניינים בין השניים, המעוגן במכתבו של היועמ"ש מדצמבר 2019 נדרש גם ללא קשר לכך שרה"מ יקבל מפרטרידג' כסף למימון הגנתו, ואף אינו דורש שינוי מהותי בגין העובדה כי פרטרידג' הנו עד תביעה בכתב האישום שהוגש נגד ראש הממשלה".