האם תאגיד השידור שותה יותר כספי ציבור מרשות השידור ז"ל?

ח"כ שלמה קרעי טען כי "רה"מ ניסה לסגור את רשות השידור, והקימו לו מפלצת יותר גדולה, במימון ציבורי שקרוב למיליארד שקל בשנה" • הוא צודק? עשינו אחת ועוד אחת• "המשרוקית של גלובס"

שלמה קרעי, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שלמה קרעי, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

תאגיד "כאן" בקושי בן שלוש, אבל בליכוד כבר מתחרטים שהקימו אותו. בראיון לרדיו ירושלים, ח"כ שלמה קרעי קרא לבטל את השידור הציבורי בישראל. "זאת דעתי ודעתנו בליכוד", הוא אמר. "ראש הממשלה ניסה בעבר לסגור את רשות השידור, והקימו לו מפלצת יותר גדולה, עם מימון ציבורי הרבה יותר גבוה - קרוב למיליארד שקל בשנה".

קרעי טוען שהגולם קם על יוצרו. הגוף הגמיש שנועד להחליף את הדינוזאור השמן מרוממה הפך למפלץ יקר, ועולה לציבור יותר. זאת לא טענה חדשה: במרץ 2017, חודשיים לפני שהתאגיד עלה, לראש הממשלה נתניהו כבר היו הרהורי כפירה. "המשך הפעלת רשות השידור זולה בעשרות מיליוני שקלים מעלות התאגיד", הוא כתב בפייסבוק, "אז בשביל מה צריך את התאגיד". אבל האם המספרים מאששים את ההאשמות?

רשות השידור ההיסטורית נשענה על כמה מקורות. המקור העיקרי היה האגרה ששילמו מיליוני ישראלים. מקור משני היה הכנסה מפרסומות וחסויות, שלא באה במישרין מהציבור. זה לא תמיד הספיק, והמדינה סייעה לרשות בדרכים נוספות, לרבות כיסוי חובותיה מקופת האוצר.

כדי לאמוד את העלות האמיתית של רשות השידור צריך להרחיק עשור אחורה. הסיבה היא שבדרך למותה, הרשות עברה כמה מצבי ביניים שעיוותו את מבנה המימון שלה. ב-2012 היא נכנסה לתוכנית הבראה שהניבה לה 59 מיליון שקל ממכירת נדל"ן ו-80 מיליון שקל מהאוצר. כעבור שנה הוקמה ועדת לנדס, שבהמלצתה הוחלט להקים גוף חדש במימון ממשלתי ישיר. ב-2015 היא עברה לכינוס נכסים, אבל מאחר שהשקת התאגיד התעכבה, המדינה המשיכה לשאת בחלק מהוצאותיה.

2011 היא השנה האחרונה שבה רשות השידור ניהלה תקציב רגיל. הוא עמד על 834 מיליון שקל, אם כי 100 מיליונים מתוכם היו הכנסות עצמיות, בעיקר מפרסומות וחסויות. הסכום שהציבור שילם באגרות היה 734 מיליון שקל.

נקפוץ לשנת 2018 - שנת הפעילות המלאה הראשונה של תאגיד כאן. תקציב הגוף הטרי היה 791 מיליון שקל, אבל 94 מיליונים ממנו באו מחסויות, מכירת זכויות שידור ועוד.

הממשלה שילמה רק 697 מיליון שקל. ב-2019, בהשפעת הארוויזיון, ההקצבה הממשלתית קפצה ל-761 מיליון שקל. אבל 71 מיליונים מתוכה ניתנו כהלוואה שהתאגיד אמור להחזיר בריבית. העלות הישירה למשלם המסים: 690 מיליון שקל.

כמה יעלה התאגיד ב-2020? התקציב המתוכנן הוא 777 מיליון שקל. אם ההכנסות העצמיות יהיו דומות לשנה הקודמת, העלות לציבור שוב תהיה נמוכה מ-700 מיליון שקל.

בשורה התחתונה: דברי קרעי לא נכונים. האגרות ששולמו לרשות השידור ב-2011, ערב הרפורמות שהובילו להקמת התאגיד, הסתכמו ב-734 מיליון שקל. התאגיד מקבל היום מקופת המדינה פחות מ-700 מיליון שקל בשנה.