הנוסעים משלמים את מחיר המחלוקת: שתי טיסות אל על בוטלו

ועד הטייסים לא מצליח להגיע להבנות עם ההנהלה, ושתי טיסות שתוכננו להיום - בוטלו: האחת לפריז והשנייה לניו יורק • אל על מפעילה היום טיסות בודדות בעיקר בתחום המטענים

הרוחות סוערות באל על, ונראה כי טייסי החברה, שרובם נמצאים בחל"ת, מאבדים סבלנות. הסכסוך עובר ללוח הטיסות והנוסעים כבר משלמים את מחיר המחלוקת בין ההנהלה ובין הטייסים: שתי טיסות אל על שתוכננו להבוקר, האחת לפריז והשנייה לניו יורק - בוטלו.

הנוסעים קיבלו הודעה שהטיסות מבוטלות "מסיבות מבצעיות", נימוק שהנוסעים עוד זוכרים מלפני כשלוש שנים, כאשר שני הצדדים היו מצויים במחלוקת לפני חתימה על הסכם קיבוצי וטיסות רבות בוטלו. הטיסות כעת הן טיסות נקודתיות שאל על מפעילה לפי ביקוש או צורך ולא בלו"ז סדיר (שנעצר עד לסוף יולי). הנוסעים קיבלו הצעה לעבור לטיסות של מתחרות (יונייטד במקרה של הטיסה לארה"ב) במידה והם ירצו. אחרת, גם הם יצטרפו לאלפים האחרים ממתינים לקבל את כספם על טיסות שבוטלו חזרה.

ישנם גורמים שטוענים כי הטייסים עשויים להוביל את החברה לבית המשפט להליך של חדלות פרעון ולהביא לפירוקה. בתוך כך, אמש פרסמה אל על את דוחות הרבעון הראשון.

השבוע נבחר יו"ר ועד חדש לטייסים, ניר ראובני, שמביא עמו רוח שונה מקודמו. מתוך 650 טייסי אל על הוחזרו מחל"ת כ-110 טייסים בלבד והם מבצעים את הטיסות הבודדות, שאל על מפעילה בימים אלה בעיקר בתחום המטען. טיסות אלו מבוצעות במטוסי הדרימליינר, כך שטייסי מטוסי ה-737 נשארים בבית. אל על כבר הודיעה כי לא תבצע טיסות נוסעים סדירות לפחות עד ה-31 ביולי

אתמול התקיימה פגישה נוספת בין הנהלת אל על והטייסים. בכל מתווה של הלוואה, שבסופו של דבר תקבל אל על בערבות המדינה, היא תצטרך להציג הסכם קיבוצי עם עובדיה. הסכם כזה נחתם לאחרונה עם סקטור הדיילים, המונה 1,400 עובדים, ולפיו יפוטרו מאות עובדים ותנאי השכר ישתנו. הסכם עם הטייסים הוא המשוכה הגבוהה ביותר עבור הנהלת אל על וכפי הנראה אין חוט מקשר בין הצדדים נכון לשלב זה. כעת קיומו של לו"ז הטיסות שמשובץ לימים הקרובים, כך לפי הלך הרוח - מוטל בספק.

שני סקטורים נוספים שעמם צריכה הנהלת אל על להגיע להסכמים הם עובדי המנהלה והעובדים הטכניים.

מוועד טייסי אל על נמסר: "ועד טייסי אל על, בראשות ניר ראובני, נפגש היום עם גונן אוסישקין, מנכ"ל החברה. בפגישה שנפתחה והסתיימה ברוח טובה, הדגיש הוועד, כתמיד, כי טייסי החברה מבקשים לסייע למאמצי ההצלה של החברה, בדיוק כפי שנעשה מאז תחילת משבר הקורונה. עם זאת, הוועד עומד על כיבוד ההסכמים מצד ההנהלה, לרבות הסדרי הביניים שסוכמו ובוטלו חד צדדית, שנועדו לסייע לחברה לצלוח את התקופה הקשה. המנכ"ל הודיע לטייסים, כי אינו מסוגל להיענות לבקשתם. לאור כל אלה, ולאחר שהנהלת החברה לא כיבדה גם את ההסכמים שעליהם חתמה עם הוועד לפני פחות מחודש, לוועד לא נותר אלא להגיע למסקנה, כי אין ביכולתה של בעלת החברה לחלץ אותה ממצבה. לצערם של הטייסים, בעלת החברה לא מסוגלת לפגוש את מתווה החילוץ הנדיב מצד האוצר, היא אינה מסוגלת להגיע להסכמים עם העובדים, ואינה מסוגלת להנהיג את החברה בשעה זו. חברת אל על, המוביל הלאומי של ישראל, זקוקה להזרמת הון אם מהבעלים הקיימים או מבעלים אחרים, שיהיו מסוגלים להנהיג את החברה ולצלוח את משבר הקורונה. טייסי אל על יעמדו לצידם ויסייעו לכל מי שיפגינו את המסוגלות הזאת".

בפני אל על עומדות כרגע שתי חלופות להלוואה בערבות מדינה: 400 מיליון דולר בערבות של 82.5% מהמדינה - הלוואה שאל על תיטול מבנקים וגופים מוסדיים ובתמורה הבעלים יזרימו 150 מיליון שקל. מתווה שני שהאוצר הציע לאל על כולל הלאמה של החברה - הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות 75% מהמדינה, ועוד הנפקת מניות בהיקף של 150 מיליון דולר אותן המדינה מתחייבת לקנות ובכך היא תדלל את מניות הבעלים בחברה.

בנוסף, אל על הציעה מתווה שכולל ההנפקה של 40 מיליון דולר לציבור וקנייה של שטרי חוב בהיקף של 110 מיליון דולר מהמדינה, אותם היא תוכל למכור אחרי 3 שנים. המדינה דחתה את ההצעה הזו בטענה כי היא משונה ומטרתה לשמור על מניות הבעלים, משפחת מוזס-בורוביץ'.

מחברת אל על נמסר: "חברת אל על נמצאת בתהליך מתקדם לסיכום מתווה הסיוע מהמדינה באחד משני המתווים של על הפרק והשיקול המרכזי בבחירת המתווה הוא טובתה של חברת אל על.  כפי שהובהר על ידי המדינה והבנקים - תנאי יסודי לקבלת הסיוע הוא חתימה על הסכם התייעלות עם ההסתדרות והעובדים . בשבוע שעבר נחתם הסכם עם מגזר דיילי האוויר ואנו עוסקים במרץ בנסיון להגיע להסכם בחסות ההסתדרות עם יתר המגזרים. הנהלת אל על נחושה לעשות הכל על מנת לעמוד בדרישות הממשלה והגורם המממן לקבל את הסיוע ולהערך באופן מדורג לחזרה לפעילות . לצורך כך נדרשת אחריות ומנהיגות מצד כל הגורמים המעורבים בתהליך - ההסתדרות , ההנהלה ונציגי העובדים".