דוח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה: נתוני התחלואה מרחיקים את ישראל ממדינות האיחוד האירופי

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם מסמך לקראת פתיחת השמיים באירופה בו הוא מדגיש כי ישראל לא נכללת ברשימת המדינות שהכניסה אליהן מותרת לשטחי האיחוד • לפי הדוח, במצב הנוכחי ישראל גם לא תפתח את השמיים ב-1 באוגוסט

נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל
נתב"ג ריק בצל סגירת השמיים עקב הקורונה / צילום: יוסי פתאל

1 ביולי הוא היום שענף התעופה חיכה לו מזה 4 חודשים. הכוונה לפתיחת השמיים באירופה במסגרת מגבלות הקורונה והיתר הכניסה לאזרחים ממדינות מסוימות בלבד (לא כולל ישראל כמובן). חברות התעופה כבר נערכו ואף פרסמו את נהלי הטיסות שלהן מעתה - עם מסכות, בלי מכירת מוצרים במזומן, הבטחה לחיטוי מחמיר למטוסים ועוד.

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה פרסם מסמך לקראת פתיחת השמיים באירופה בו הוא מדגיש כי ישראל לא נכללת ברשימת המדינות שהכניסה אליהן מותרת לשטחי האיחוד ולמדינות השנגן (27 המדינות המקיימות ביניהן אמנה בהן גם מדינות שמחוץ לאיחוד האירופי).

לפי הדוח, במצב הנוכחי ישראל גם לא תפתח את השמיים ב-1 באוגוסט - תאריך שבו נקב ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן ביקורו של ראש ממשלת יוון בישראל. הדברים אמנם נאמרו בשעתו עם הסתייגות לנתוני התחלואה, כשהם נגעו לפתיחת השמיים בין ישראל יוון וקפריסין. בינתיים ישראל גם לא ברשימת המדינות שמהן מותרת כניסה ליוון, שנמנית על האיחוד האירופי, ובקפריסין מתירים כניסה לישראלים אחרי שביצעו בדיקת קורונה ב-72 שעות שקדמו לטיסה.

בדוח מנמקים כי ישראל אינה נמנית על המדינות המורשות "לאור מגמת התחלואה בישראל בשבועיים האחרונים (12-25 ביוני), 3,868 חולים חדשים, כלומר 43 חולים לכל 100 אלף איש "מספר שלהבנתנו גבוה בקירוב פי 2.5 מהסך הנוכחי שמציב האיחוד (כלומר 16 חולים לכל 100 אלף איש) כרף להתרת כניסה".

בדוח מצוינת רשימה הכוללת 15 מדינות מתוך 54 שנבחנו ואשר מהם תותר הכניסה לאיחוד ללא הגבלות. הרשימה צפויה להתעדכן מדי שבועיים. נקודת ההנחה שממנה יוצאים בדוח היא שהמדינות יישרו קו עם מדיניות האיחוד אף כי הן אינן מחויבות ואף כי כל מדינה יכולה לקבוע מדיניות משל עצמה. 15 המדינות הן: אלג'יריה, אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד, סרביה, סין, יפן, דרום קוריאה, אורגוואי, גיאורגיה, מונטנגרו, מרוקו, רואנדה, טוניסיה, תאילנד.

אזרחים ישראלים כאמור לא מורשים להיכנס למדינות אירופה ולנוכח העלייה במספר החולים "קיימת סבירות נמוכה שמעמדה של ישראל בעיני האיחוד האירופי ישתנה". עוד מציינים בדוח כי התפרצויות מחודשות מתרחשות גם במדינות מסוימות באירופה.

עם זאת, המלצת הדוח היא לקדם תכנית לפתיחת התעופה הישראלית למול מדינות האיחוד "מתוך הנחה שנתוני התחלואה בישראל יפחתו בהמשך השנה ושניתן יהיה לקיים הסכמים בילטרליים עם מדינות שאיתן ישראל תרצה לקיים הסכמי שמיים פתוחים".