שוק הדיור | פרשנות

עמוסה בקלישאות וללא היתכנות כלכלית: לתוכנית הדיור של ליצמן אין סיכוי אמיתי

שר השיכון החדש מתרעם במכתב לשר האוצר על היעדר תוכנית דיור מסודרת • הוא צודק • אבל גם התוכנית שהוא מציג היא לא ממש תוכנית ולא תגדיל את היצע הדיור או תטפל במחירים • והיא בטח שלא תסייע לפריפריה

יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי
יעקב ליצמן / צילום: כדיה לוי

נתחיל מהסוף. לא נראה שלמשרד השיכון יש תוכנית דיור מגובשת; לא נראה שיש סיכוי שמה שהשר יעקב ליצמן מנסה לקדם יאושר; ולא נראה שבמציאות הכלכלית הקיימת, משרד האוצר יוכל לתקצב תוכניות דיור, כאילו שום דבר לא קורה בחוץ.

מה שהוצג בשמו של שר הבינוי והשיכון אינו תוכנית דיור, אלא שורה של מאוויים, שהוצגה כחלק ממכתב תלונה שכתב ליצמן לשר האוצר על כך שבאוצר לא סופרים את פקידי משרד השיכון, בדרך לבניית תקציב. כדי להוכיח שיש לו תוכנית, שילב שר השיכון שורה של סעיפים שאמורים להרכיב תוכנית כזו.

כשליש מהסעיפים שנכללו במכתב, יכולים אולי להרכיב סוג של תוכנית; סעיפים אחרים חוזרים על קלישאות מהעבר נוסח "להגדיל את ההיצע", ואילו סעיפים רבים עוסקים במנגנוני ניהול הקרקעות על ידי רמ"י (רשות מקרקעי ישראל).

ה"אני מאמין" של השר ליצמן כולל עידוד רכישת דירות בפריפריה על ידי זוגות צעירים, לא כדי לחזק את הפריפריה, אלא משום שמחירי הדירות שם זולים. העידוד יינתן בשני אמצעים: קרקעות מוזלות שיימכרו ליזמים, ומענקים וסבסודי משכנתאות שיקבלו הרוכשים, כולל זוגות צעירים שירכשו דירות יד שנייה.

מהיכן אמור להגיע הכסף? ניתן להבין מבין השורות, שבמשרד השיכון חושבים לבנות מערכת כלכלית סגורה, שתעביר לסבסוד הפריפריה כספים שיתקבלו ממכרזי קרקעות באזור המרכז, שבהם המחירים יהיו מלאים. האם זה יספיק? אולי. האם בימים האלה אין למדינה יעדים טובים יותר להשקיע את הכספים הללו? אין ספק. לא סתם ליצמן מתרעם במכתב על פקידי האוצר, שלא חושבים בימים הללו על תוכנית דיור.

שאלה ממוקשת היא, כיצד ייקבע הסיוע. האם כמו בגרסה הישנה של "מחיר למשתכן", שהעדיפה משפחות צעירות עם הרבה ילדים באופן שלא נתן ספק למי היא מיועדת? בהקשר זה חשוב לזכור, שבשנים האחרונות הקריטריונים לסיוע בתוכניות דיור בילו לא מעט בבג"צ. מכל מקום, עלויות הסיוע, יכולות להגיע בקלות למאות מיליוני שקלים.

וכיצד ייקבע מהי פריפריה? אין ספק שעומר וכפר ורדים, למשל, נמצאים בפריפריה. האם זוגות צעירים שרוכשים שם קוטג'ים זכאים למענק ולסבסוד במשכנתה? ומה לגבי לוד - עיר בלב אזור הביקוש? גם כאן לא נראה עדיין שיש משהו מגובש.

מעבר לזה, הפריפריה מוצפת כבר עכשיו בדירות וקרקעות מחיר למשתכן, ללא דורש. מה יש בתוכנית ליצמן, שאמור לגרום לשינוי במצב הזה?

התשובה - שום דבר. גם אם היא תפורה לזוגות צעירים חרדים, מדובר בתוכנית רעה. היא נועדה למכור דירות זולות במקומות זולים לציבור חסר אמצעים, מבלי לצקת שום תוכן בפריפריה, שום טיפת אטרקטיביות, שום שיפור בשממה התעסוקתית, והתרבותית שקיימת שם, ואם היא תתממש היא רק תבטיח שמעגלי העוני הפריפריאלי במקומות הללו יורחבו. האם זה מה שזוג צעיר - חילוני או חרדי - היה רוצה?