בכיר בפייסבוק במאמר מיוחד: "אנחנו לא מרוויחים משנאה"

ניק קלג, סגן נשיא לתקשורת ומדיניות בפייסבוק העולמית, בתגובה לחרם המודעות על הרשת החברתית: "כל מה שטוב, רע ומכוער בחברה האנושית ימצא את ביטויו בפלטפורמה שלנו. יש לנו אחריות עצומה להחליט איפה למתוח את הקו"

כשהחברה האנושית מפולגת והמתיחות בשיאה, חילוקי הדעות הללו ממשיכים להתגלגל ולהתפתח ברשתות החברתיות. פלטפורמות כמו פייסבוק משקפות את המתרחש בחברה - כשיותר מ-3 מיליארד איש משתמשים ביישומי פייסבוק מדי חודש, כל מה שטוב, רע ומכוער בחברה האנושית ימצא את ביטויו בפלטפורמה שלנו. הדבר מטיל אחריות עצומה על פייסבוק ועל רשתות חברתיות אחרות, להחליט איפה למתוח את הקו ולשאול, אלו תכנים הם מקובלים.

בשבועות האחרונים, פייסבוק סופגת ביקורת רבה בעקבות החלטתה שלא להסיר פוסטים שנויים במחלוקת של הנשיא טראמפ, והחשש מצד אנשים רבים, כולל חברות מסחריות אשר מפרסמות בפלטפורמה שלנו, לעניין הגישה שלנו להתמודדות עם דברי שטנה. אני רוצה להיות חד משמעי: פייסבוק לא מרוויחה משנאה. מיליארדי אנשים משתמשים בפייסבוק ובאינסטגרם משום שיש להם חוויות חיוביות - הם לא רוצים לראות תוכן רווי שנאה, המפרסמים שלנו לא רוצים לראות אותו, ואנחנו לא רוצים לראות אותו. אין לנו שום תמריץ לעשות כל דבר אלא להסיר אותו.

יותר מ-100 מיליארד הודעות נשלחות באמצעות השירותים שלנו מדי יום. מדובר בכולנו, מדברים אחד עם השני, משתפים בחיים שלנו, בדעות שלנו, בתקוות שלנו ובחוויות שלנו. מתוך כל מיליארדי האינטראקציות הללו, כמות מזערית בלבד הם דברי שטנה. כשאנחנו מגלים פוסטים רוויי שנאה בפייסבוק ובאינסטגרם, אנחנו נוקטים בגישה של אפס סובלנות ומסירים אותם. כאשר תוכן אינו מגיע לכדי סיווג כדברי שטנה - או אינו מקיים את יתר קווי המדיניות שלנו, שמטרתם למנוע נזק או הרתעת מצביעים - אנחנו נוקטים בעמדה של חופש הביטוי, משום שבסופו של דבר, הדרך הטובה ביותר לפעול נגד שיח פוגעני ומפלג, היא על ידי הגברת השיח. חשיפת השיח לאור השמש עדיפה על החבאתו בין הצללים.

למרבה הצער, אפס סובלנות אין פירושו אפס תקלות. כשכל כך הרבה תוכן מועלה מדי יום, עקירת השנאה היא כמו לחפש מחט בערמת שחת. אנחנו משקיעים מיליארדי דולרים מדי שנה באנשים ובטכנולוגיות כדי שהפלטפורמה שלנו תהיה בטוחה. שילשנו - עד כדי יותר מ-35 אלף - את מספר האנשים שעובדים על בטיחות ואבטחה. אנחנו חלוצים בטכנולוגיית בינה מלאכותית להסרת תכנים רוויי שנאה בהיקפים גדולים.

פייסבוק טיפלה בכ-95.7% מהדיווחים על דברי שטנה תוך פחות מ-24 שעות, מהר יותר מיוטיוב ומטוויטר. בחודש שעבר דיווחנו שאנחנו מאתרים ומסירים קרוב ל-90% מדברי השטנה עוד לפני שמישהו מדווח עליהם - עלייה מ-24% לפני שנתיים בלבד. נקטנו פעולה נגד 9.6 מיליון קטעי תוכן ברבעון הראשון של שנת 2020 - עלייה מ-5.7 מיליון ברבעון הקודם. 99% מתכני דאעש ואל-קאעידה שהסרנו, הורדו עוד לפני שמישהו דיווח לנו עליהם.

אנחנו משתפרים - אבל אנחנו לא שוקטים על השמרים. לכן, הודענו לאחרונה על מדיניות ומוצרים חדשים שמטרתם להבטיח שכולם יהיו בטוחים, מעודכנים, ובסופו של דבר, כדי שיוכלו להשמיע את קולם היכן שהדבר הוא החשוב ביותר - כשהם מצביעים. בין המוצרים האמורים - קמפיין מידע למצביעים שהוא הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, שמטרתו לרשום 4 מיליון מצביעים, ועדכונים למדיניות שמטרתם להילחם בדיכוי מצביעים ובדברי שטנה. רבים מהשינויים האמורים הם תולדה ישירה של משוב מקהילת זכויות האזרח - נמשיך לעבוד עמה ועם מומחים נוספים ונבצע התאמות בקווי המדיניות שלנו כדי לתת מענה לסיכונים חדשים, מיד עם הופעתם.

כמובן, שההתמקדות בדברי שטנה ותכנים פוגעניים ברשתות החברתיות היא הכרחית ומובנת, אך יש לזכור שהרוב המכריע של כל אותן מיליארדי שיחות הן חיוביות.

תראו מה קרה כשפרצה מגפת הקורונה. מיליארדי אנשים השתמשו בפייסבוק כדי להישאר בקשר תוך שמירה על הריחוק הפיזי. סבים ונכדים, אחים ואחיות, חברים ושכנים. ויותר מכך, אנשים התגייסו כדי לעזור האחד לשני. נוצרו אלפי של קבוצות חדשות, מיליוני אנשים התגייסו כדי לארגן סיוע למי שנפגע בקהילות שלהם. אחרים, כדי להוקיר ולתמוך בעובדי מערכת הבריאות שלנו. וכשעסקים נאלצו לסגור את דלתותיהם בפני הציבור, עבור רבים, פייסבוק הייתה הקו שלהם לחיים. יותר מ-160 מיליון עסקים משתמשים בכלים החינמיים של פייסבוק כדי להגיע ללקוחות, ורבים הסתייעו באותם כלים כדי להחזיק את העסקים שלהם בחיים שעה שדלתותיהם היו סגורות בפני הציבור - תוך הצלת משרותיהם והפרנסתם של אנשים.

פייסבוק עזרה לאנשים לקבל מידע בריאותי מדויק ומהימן. הפנינו יותר משני מיליארד אנשים בפייסבוק ובאינסטגרם למקורות מידע מטעם ארגון הבריאות העולמי ורשויות בריאות ציבור נוספות, כשיותר מ-350 מיליון איש השתמשו באותם קישורים.

כדאי לזכור שבשעה שהדברים האפלים ביותר מתרחשים בחברה האנושית, המדיה החברתית מעניקה לאנשים את הכלים להוציא אותם החוצה. להראות לעולם מה קורה, להתארגן נגד השנאה ולהתאחד; ועבור מיליוני אנשים ברחבי העולם להפגין את הסולידריות שלהם. ראינו את זה בעולם כולו באינספור הזדמנויות - ואנחנו רואים את זה עכשיו עם תנועת Black Lives Matter.

ייתכן שלעולם לא נוכל למנוע לחלוטין את הופעתה של השנאה בפייסבוק, אבל אנחנו הולכים ומשתפרים בבלימתה, כל הזמן.

הכותב הוא  סגן נשיא לתקשורת ומדיניות בפייסבוק העולמית 

***גילוי מלא: המשרוקית של גלובס משתתפת בתוכנית בדיקת העובדות של פייסבוק, בה היא מספקת בתשלום שירותי בדיקת מידע החשוד כחדשות כזב המופץ ברשת החברתית בישראל, בשפה העברית. בתוכנית משתתפים עשרות ארגונים לבדיקת עובדות מהעולם, העומדים בתקן של הרשת הבינלאומית - IFCN International Fact Checking Network