יותר בריא, פחות מתוח? איך ייראה המשרד בעידן הפוסט-קורונה

יותר ויותר מעסיקים מתחילים לחשוב על תכנון משרדים שהעובדים ירגישו בטוחים לחזור אליהם • לטכנולוגיה יהיה תפקיד מרכזי במשרד החדש

מתרגלים ריחוק חברתי במשרדי מרכז הסחר העולמי / צילום: Dinuka Liyanawatte, רויטרס
מתרגלים ריחוק חברתי במשרדי מרכז הסחר העולמי / צילום: Dinuka Liyanawatte, רויטרס

יותר מאשר בעבר, מעסיקים מנסים ליצור משרד שהעובדים ממש ירצו לחזור אליו אחרי שהסגרים ננד הקורונה יוסרו ברחבי ארה"ב. יש כל מיני דרכים, חלקן ישנות וחלקן חדשות, להפוך את סביבת המשרד לבריאה יותר ומתוחה פחות. הנושא הזה פשוט לא היה בעדיפות של החברות עד כה.

"המודעות של אנשים לאופן שבו סביבה סגורה משפיעה על בריאותם היא בשיא של כל הזמנים", אומר ג'וזף אלן, מרצה בכיר בבית הספר לבריאות הציבור בהרווארד, ומנהל תוכנית הבניינים הבריאים של האוניברסיטה.

תנועת המעבר למקומות עבודה בריאים יותר ניזונה לא רק מהחששות מהידבקות בנגיף הקורונה, אלא גם מתחרות גדולה יותר עם המשרד הביתי. עובדי המשרד למדו שהם יכולים להיות פוריים בבית, היכן שיש להם היתרונות של אור טבעי, אוויר נקי ואולי חלון שמשקיף לטבע, בלי החשש מחשיפה לנגיף.

"עברנו חוויה של שילוב חיים ועבודה שפשוט תשנה את הציפיות שלנו כשנחזור לעבודה", אומרת דספינה קציקקיס, שותפה בינלאומית בחברת שירותי הנדל"ן קושמן אנד וויקפילד, שמתמחה בהשפעת סביבת העבודה על חברות ועובדיהן. "כשמתחילים להיות מודעים להשפעה של הסביבה הפיזית על ההרגשה הטובה שלנו, אני חושבת שבעלי בניינים ודיירים יתחילו באמת להתייחס לכל ההיבטים שמובילים לביצועים אנושיים אופטימליים בבניינים".

טכנולוגיה תמלא תפקיד-מפתח בשיפור מקומות העבודה. הנה כמה דוגמאות למה שאנחנו יכולים לצפות לו. 

ריחוק וניקיון

בין העדיפויות החדשות יהיה תכנון של ריחוק חברתי במשרד. חברות רבות יעשו זאת על ידי החזקת מספר גדול של עובדים מהבית ותכנון משמרות עבודה בשולחנות נפרדים מאוד במשרדים, בעזרת יישומי תוכנה להזמנת דסקים וחדרים.

כשעובדי חברת היימארק הלת' מפיטסברג יתחילו לחזור לעבודה בשבועות הקרובים, הם ישתמשו בתוכנה להזמנת מקומות ובפלטפורמה ניידת שתסופק על ידי FM:Systems, ספקית תוכנה מבוססת ענן למקומות עבודה. העובדים של היימארק ימלאו שאלון מקוון על מצבם ביחס לקורונה במסגרת הזמנת מקום העבודה. לאחר שהתשובות שלהם יאושרו יחד עם הזמנת המקום שביצעו, הם יקבלו באי-מייל שובר כניסה (pass) שיאפשר להם להיכנס למשרד.

שיטה אחרת למניעת מגע קרוב היא חיישני צפיפות - למשל חיישנים שסופרים אנשים, המיוצרים על ידי Density ומוצמדים לכניסות לבניינים, לקומות או לאולמות, ומצלמות היי-דפינישן מרושתות של Insight, ספקית טכנולוגיה לעסקים. המכשירים הללו יכולים לספור את האנשים בקפטריה, בחדרי הקפה, באולמות המשרדים או במסדרון המעליות. הם יכולים לשגר התרעות לטלפונים חכמים או מחשבים כדי ליידע מנהלים ועובדים אילו מרחבים פנויים, והמידע הזה יכול להיות מוצג על צגים שתלויים בכניסות.

כדי לטפל בענייני ניקיון וחיטוי, שירותי תוכנת מקום העבודה של FM:Systems, שמסופקים על ידי חברות כמו Archibus + Serraview ו-Comfy, יכולים להתריע בפני מנהלי מתקנים מתי שולחנות וחדרים מתפנים וצריך לחטא אותם. לעובדים מציעה Archibus תוכנה שמצביעה על תחנות עבודה שעברו חיטוי וזמינות לשימוש. FM:Systems וקומפי מקוות לשלב את היכולת הזו בתוכנה שלהן בחודשים הקרובים.

במשרדים רבים, העובדים יוכלו גם להשתמש במפות הקומות בתוכנת הזמנת מרחב העבודה כדי לאתר תחנות חיטוי עם מסכות פנים חדשות ונוזלי חיטוי תלויים. Insight פיתחה טכנולוגיה שגורמת לתגי הזיהוי של העובדים לרטוט אם הם חולפים על פני תחנת חיטוי בלי לחטא את כפות הידיים.

גם חדרי הנוחיות בבנייני משרדים יהיו אולי חכמים יותר. "אנחנו יכולים לספור את האנשים שנכנסים ויוצאים ולציין אם התא זמין לשימוש בעזרת טאבלט על קיר ואור אדום במפת קומה דיגיטלית", אומר בריאן היינס, סגן נשיא לאסטרטגיה ב-FM:Systems. בנוסף, אחרי מספר מסוים של משתמשים, יש התרעה אוטומטית לחיטוי תא השירותים.

תעשיות גוג'ו, היצרנית של פורל, הצטרפה ליצרנית מוצרי הנייר קימברלי קלארק בהשקה דיספנסר ללא מגע עם חיישניים אלחוטיים שמודיעים למנהלי מתקנים מתי אוזלים נוזל החיטוי, הסבון או מגבות הנייר בתאי השירותים.

למעליות, הפתרונות הפשוטים במשרדים רבים יכולים להיות עובדי ניקיון שמחלקים מגבונים ללחיצה על כפתורים, אך יש גם מעליות ללא מגע יד אדם, שצפויות להיות פופולריות יותר.

היכולת לחבר מעליות של אוטיס וורלדווייד לטלפונים חכמים קיימת מ-2016, אך רוב העובדים לא ראו בכך צורך, אומר כריסטופר סמית, סגן הנשיא לשיווק ואסטרטגיית מוצר באוטיס. יישום הטלפון eCall של החברה מאפשר למשתמש לומר למעלית לאן הוא רוצה להגיע. הוא משמש גם לאיתור הנוכחות של העובד ולהעלאה שלו לקומת העבודה שלו.

אוטיס מפתחת גם מערכת תפעול מעלית בתנועת כף יד ללא מגע. החברה מדווחת על התעניינות רבה במאווררים האוטומטיים למעליות ובטכנולוגיית המדרגות הנעות שלה, שמתבססת על אור אולטרה סגול, שיכול לדברי החברה "לנטרל" מיקרו-אורגניזמים.

משרד "6 Feet" של חברת הנדל"ן Cushman & Wakefield / צילום: צילום מסך מתוך סרטון הפרויקט
 משרד "6 Feet" של חברת הנדל"ן Cushman & Wakefield / צילום: צילום מסך מתוך סרטון הפרויקט

קטיעת שרשרת ההדבקות

אחת הדרכים האפקטיביות להרחקת חיידקים מהמשרד היא להשאיר חולים בבית, בין השאר על ידי חיוב העובדים להשתמש ביישומים של שאלות על תסמינים אפשריים למחלה.

היישומים הללו, שאפשר להתאים לפי דרישה, מוצעים על ידי חברות רבות, כולל Insight, Cigna ו-FM:Systems, והם יכולים להציע הנחיות מה לעשות אם המשתמש חשוד שהוא נשא קורונה, ומעודדים באופו כללי את העובדים לעבוד מהבית.

"אם עובד מדווח על תסמינים, היישום שלנו משגר התרעה למפקח כדי ליידע אותו שאתה לא מרגיש טוב", אורמ סטן לקווין, סגן נשיא לשירותים ב-Insight.

מעקב אחרי מגעים שהיו לחולים יכול למזער את העברת הנגיף. תוכנה להזמנת מרחב עבודה יכולה לעזור לעקוב אחרי תנועת העובד במשרד. "יש לנו היכולת לומר שבריאן ישב כאן ליד שלושה אנשים. הוא היה בישיבה אחר הצהריים בחדר הזה והזה, וכך הוא נע בבניין", אורמ היינס מ-FM:Systems. התוכנה יכולה גם לשגר התרעה אוטומטית לכל מי שהיה במגע קרוב עם עובד שדיווח על תסמיני קוביד-19, עם מידע ממערכות תוכנה אחרות שיכולות לעקוב אחרי תנועת העובד באמצעות תגית הזיהוי, הלפטופ או הטלפון שלו.

מעקב אחרי תנועות של אנשים מעורר, כמובן, חששות לפגיעה בפרטיות. "לארגונים יש  המפתחות לקבל את המידע הזה, אבל זו ההחלטה שלהם", אומר היינס.

פחות מתח

מעבר למניעת ההדבקה בקוביד-19, משרדים רבים ינקטו צעדים כדי להפוך את עצמם לבריאים יותר ומתוחים פחות באופן כללי, במאמץ לגרום לעובדים לחוש יותר בטוחים לשהות בהם ולהיות יותר פרודוקטיביים.

לראשונה, כמה בעלי בניינים מגלים התעניינות באיכות האוויר שלהם, אומר פרופ' אלן מתוכנית הבניינים הבריאים בהרווארד. דברים בסיסיים כמו יותר אוויר מבחוץ ושיפור היעילות של מסנני אוויר יכולים להפחית מחלות והיעדרויות ולשפר את היכולות הקוגניטיביות של העובדים. חיישנים מרושתים ימלאו בכך תפקיד גדול, ויעניקו לבעלי בניינים ולמעסיקים הערכה ברורה ומפורטת יותר של איכות האוויר במתקנים שלהם - לדוגמה על ידי מדידת רמת הפחמן הדו-חמצני באוויר.

אופציה אחרת היא לשלב אור אולטרה-סגול שמשמיד חיידקים בחלק העליון של החדר, או בתעלות האוויר.

כמה חברות צפויות להשתמש בשיפורי תאורה וצליל כדי להפחית הרגשה רעה במשרד. "המתח עושה דברים קשים למערכות החיסון שלנו, ומסיח את דעתנו מהעבודה שלנו", אומרת סאלי אוגוסטין, פסיכולוגית סביבה ומנהלת בחברת הייעוץ Design With Science. אי אפשר אמנם לבטל גורמי מתח כמו תאריכי יעד ויעדי מכירות, אך אפשר להשתמש בטכנולוגיה כדי ליצור סביבת עבודה מרגיעה ובריאה יותר.

תאורה יכולה לעזור. "אנחנו זקוקים לתאורה רבה יותר מזו שאנחנו חשופים לה בסביבה בנויה", אומרת מריאנה פיגוארו, מנהל מרכז מחקרי התאורה במכון הפוליטכני Rensselaer. לפי ארבעה מחקרים בהובלת פרופ' פיגוארו על האפקט של אור משרדי על עובדי ממשל פדרלי, יותר אור במהלך היום משפר את השינה ואת מצב הרוח. זה לא חייב להיות אור שמש, אך הוא צריך להיות שילוב של תאורה כלפי מעלה ומטה כדי ליצור תאורה אחידה, היא אומרת.

המשרדים מעבירים יותר שליטה בתאורה לידי העובדים באמצעות הטלפונים החכמים שלהם, שגם חוסכים את הצורך במגע יד במתג. גם הטמפרטורה במשרד ניתנת לשליטה על ידי יישומי טלפון חכם כמו ComfyApp של קומפי, בלי מגע בטרמוסטט.

גם נוף וצלילים חשובים. "המחקר בתחום שלי מראה שכשמאזינים לצלילים טבעיים שהם טובים, רמות החרדה יורדות, ואנחנו מתרעננים מבחינה מנטלית", אומרת אוגוסטין. "גם מבט על הטבע גורם לנו להרגיש רעננים".

כשחלון המשרד שלנו אינו מציע נופים עוצרי נשימה, וידיאו או קלטת יכולים להיות אפקטיביים. "זה צריך ליצור רושם של התבוננות מרחוק על נוף", אומרת אוגוסטין. וידיאו של תנועה בשדה עם יער מרוחק ייצור את הרגיעה המיוחלת, אבל לא תקריב של חתול או שיח ורדים.

The Sound Agency, חברת טכנולוגיית אודיו מלונדון, השיקה זה עתה את Moodsonic, מוצר למנויים שמנגן ומקרין מוזיקה שלא חוזרת על עצמה. המוצר כבר מותקן בבנייני משרדים באוסטרליה, לונדון ואטלנטה. האופציות כוללות אחו עם ציוץ ציפורים ועלים נעים ברוח, נחל מבעבע או גלי אוקיינוס. אפשר להשמיע את הצלילים במרחב מוגבל או בכל המשרד.

כל היבט של חיי המשרד יושפע מהמשבר הנוכחי, אומר סאמיר שארמה, מנהל גלובלי של IOT וערים חכמות באינטל, והוא יכול להשתנות לטובה. "אל תבזבזו את המשבר הזה", הוא אומר. "העניין הוא לא לחזור למה שהיינו, אלא להגדיר מחדש את דרך החיים שלנו".