חיזוק מפתיע לרה"מ נתניהו והשר כ"ץ: לפיד תומך בתקציב חד שנתי

"יש להעביר תקציב לחודשים הקרובים ואז לקיים הערכת מצב נוספת. תקציב דו שנתי יגרום לפגיעה מהותית בכלכלה, במעמד הביניים, ובציבור העובדים", כך צייץ יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, לאחר פגישה עם שר האוצר ישראל כ"ץ

יאיר לפיד נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יאיר לפיד נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, אשר שימש כשר האוצר בין השנים 2013-2015 הודיע היום (ד') שהוא תומך בעמדת שר האוצר ישראל כ"ץ בנוגע לתקציב המדינה.

"שום גורם רציני לא יכול לבנות תוכנית כלכלית אמינה עד סוף 2021, פשוט כי אין דרך לדעת איך תיראה הכלכלה הישראלית והעולמית עד אז. יש להעביר תקציב לחודשים הקרובים ואז לקיים הערכת מצב נוספת. תקציב דו שנתי יגרום לפגיעה מהותית בכלכלה, במעמד הביניים, ובציבור העובדים", כתב לפיד בעמוד הטוויטר שלו אחרי הפגישה עם שר האוצר.

מפלגת כחול לבן הגיבה לדברי יאיר לפיד בטוויטר: "סיפרת לו שבהיותך שר אוצר, 75% מהציבור לא היה מרוצה מתפקודך?".

כזכור, בין השנים 2013 ל-2015, כאשר לפיד שימש כשר האוצר, המדינה העבירה תקציבים דו שנתיים, בעיקר לאור דרישה פוליטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אולם כעת, לפיד מסביר כי "אל מול הקורונה, האופוזיציה תשתף פעולה בכל צעד שיסייע לעצמאיים ולמובטלים. אין שום אפשרות ריאלית במציאות הנוכחית להעביר תקציב דו שנתי. זה לא עניין פוליטי, אלא מקצועי".

בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן נקבע מפורשות שתקציב המדינה יהיה למה שנותר משנת הכספים 2020 (4 חודשים) וכל שנת 2021, כאשר בינואר 2021 יכולים הצדדים לפתוח את התקציב ולבצע התאמות. ההסכם נחתם כאשר עומק המשבר הכלכלי היה ידוע.

אף על פי כן, בליכוד דורשים לפתוח את החלק הזה של ההסכם ולקדם תקציב לשנת 2020 בלבד ומיד לאחר מכן להתחיל לדון בתקציב לשנת 2021, כאשר אותו ניתן להעביר עד ל-31 במרץ 2021.

הויכוח על התקציב של 2021 יאפשר לנתניהו דרך מילוט מממשלת האחדות ויציאה לבחירות על הנושא של אי העברת תקציב. בכחול לבן חוששים מן התרחיש הזה, במיוחד לאור כך שהעברת ראשות הממשלה מנתניהו לגנץ אמורה להתבצע בנובמבר 2021.

בראיון שנתן אתמול ח"כ בני גנץ לאתר ווינט הוא אמר כי הוא עומד על כך שהתקציב יעבור עד לסוף שנת 2021.