אמריקה המשתנה עושה בית ספר לצוקרברג

אמריקה עושה חשבון נפש עם עצמה • ועכשיו גם צוקרברג עושה חשבון נפש • סוף-סוף הוא הבין שהוא העורך של רשת התקשורת הגדולה בעולם • זה לא רק כבוד, כסף ויוקרה - לרשת הגדולה בעולם ולאחרות, יש עכשיו עורך ראשי

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס  ERIN SCOTT
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס ERIN SCOTT

היזם מארק צוקרברג הוא בחור נבון. גאון. מאז הגה יחד עם חבריו בהרווארד את החברה-הרשת חברתית פייסבוק, הלך לו קלף משגע. החברה פרצה קדימה, והיום יש לה 2.7 מיליארד משתמשים, והכנסותיה מפרסום עומדות על כ-70 מיליארד דולר בשנה. צוקרברג, ש"שווה" כמאה מיליארד דולר, הפסיד באחרונה כשמניות פייסבוק ירדו כ-7 מיליארד על הנייר.

פייסבוק נמצאת בחדשות לאחר שהגיעה השבוע לצומת שבו תצטרך להחליט החלטה קריטית - האם היא פלטפורמה טכנולוגית שמקשרת אנשים ונהנית מהכנסות, או שהיא חברה עם ערכים, משמעות ותפקיד בעיצוב החיים שלנו.

סופת הקורונה חשפה את הפערים הכלכליים והגזעיים בחברה האמריקאית: את העבדות שלא הסתיימה, את הגזענות העמוקה וחוליים אחרים. השחורים וה״חומים״ בארה"ב מקופחים בכול. משתכרים פחות, מועסקים בעבודות נמוכות, משכילים פחות, משרתים יותר בצבא בדרגות הנמוכות, נהרגים יותר. הקורונה גילתה שהם גם מתים בשיעור גבוה יחסית.

עצירת המשק חשפה אותם לקשיים כלכליים. בעוד שרבים מהלבנים יכולים לעבוד מהבית, רוב עבודות "השחורים" אינן מאפשרות זאת.

השחורים בארה"ב מתלוננים על שיטור-יתר, יחס עוין מובנה כלפיהם ואלימות שוטרים. על היד הקלה בירי, במעצרים ובמאסרים. הרג שחורים בידי שוטרים "הרתיח" תנועת מחאה עצומה בדרישה לשוויון, לצדק, לחירות. ההפגנות גילו שהמונים, בעיקר בתקופת דונלד טראמפ, מוכנים לצאת לרחובות או למחות בדרכים אחרות - תרומות והתנדבות בקהילה השחורה, מסרים ברשת החברתית ועוד.

ואיפה היה צוקרברג כשזה קרה אצלו ובביתו?

נשיא טוויטר, ג׳ק דורסי, מיהר להציב אזהרה לציוץ של המשתמש הכבד, הנשיא טראמפ, והסתייג ממנה. צוקרברג היסס, אבל לפני כעשרה ימים נאלץ להסתייג מפוסט של קמפיין טראמפ, שהעלה משולש אדום הפוך, דומה לסימן נאצי. ללא רשתות חברתיות טראמפ אבוד. הוא הורה להסיר את ההגנה על הרשתות מתביעת משפטיות, ואיים בהקמת רשת חברתית חדשה.

גם מהעבר האחר התרחשה תופעה קוסמית-עולמית. בלחץ הציבור, בעידוד מכוון וחכם של ארגונים לא-ממשלתיים, נדרשו הרשתות לשבור את שתיקתן המסורתית ולחסום מסרים אלימים וגזעניים. צוקרברג עדיין היסס: ״זה חופש הביטוי שלנו״, טען וטעה.

חופש הביטוי - כן, עד שהדברים קוראים להסתה לאלימות. ודברי הנשיא ״אחרי הביזה בא הירי״, סיסמה שבמאה הקודמת הייתה גזענית, הם הסתה.

צוקרברג ניסה לעדן דברים, להתחמק מעימות, והתעלם ממחאות פנימיות, גלויות וסמויות, בארגונו. אבל אז בא הכסף ודיבר ובגדול. מאות מפרסמים, קטנים וגדולים כמו קוקה-קולה ופפסי-קולה, סטארבקס, וריזון ועוד, קראו את המפה הציבורית, והבינו שפייסבוק מפספסת. הם הצטרפו למחאה ונקטו חרם מפרסמים. וזאת, כבר שפה שכולם מבינים.

אמריקה משתנה לנגד עינינו. בהפגנות, בפסלים הנופלים, בשינוי שמות רחובות, בסיסי צבא וערים. קולומבוס (בירת אוהיו) שוקלת לשנות את שמה, כי קולומבוס, מגלה אמריקה, נתפס כגזען. גם לינקולן, וודרו וילסון ורבים אחרים. אמריקה עושה חשבון נפש עם עצמה. מתעמתת עם עברה, פותחת פצעים, ומנסה לעשות צדק מאוחר. זה לא פשוט ואולי בלתי אפשרי.

האמת היא, שזוהי בגידת האלגוריתמים. הגולם קם על יוצרו. הם היו צריכים לקרוא את השינוי בהלך הרוחות ולהתריע על כך. הרי זה מה שהם עושים, קוראים ומדווחים. נכון, הם לא תוכנתו לחסום מסרים, אבל הם ידעו עליהם, כמויות ותכנים.

אנשי הרשת היו חייבים לראות את הכתובת על הקיר. אי אפשר לפטר אלגוריתמים, הם יהיו שם תמיד, אבל הם יעבדו מעתה אחרת.

צוקרברג עושה חשבון נפש. בסוף השבוע שעבר הודיע על מדיניות חדשה ביחס לפוסטים של פוליטיקאים שמפירים את כללי הקהילה, ואפילו לצנזר פרסומים שקוראים לאלימות ולהסתה. סוף-סוף הוא הבין שהוא העורך של רשת התקשורת הגדולה בעולם. זה לא רק כבוד, כסף ויוקרה. לרשת הגדולה בעולם ולאחרות, יש עכשיו עורך ראשי. עוד מהפכה. 

הכותב הוא מרצה אורח באוניברסיטת דיוק בצפון קרולינה מטעם המכון ללימודי ישראל. כיהן בעבר כחבר-כנסת, דובר צה״ל, יו״ר רשות השידור ומנכ״ל הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו