מחקה ברבעון כמעט מחצית מההון העצמי: הדוח המפחיד של קבוצת דלק

החברה שבשליטת יצחק תשובה ספגה הפסד של 2.8 מיליארד שקל ברבעון הראשון, עיקרו בגין ירידת ערך של נכסי הגז והנפט שרכשה בים הצפוני מידי שברון • גם סדרת המימושים שביצעה באחרונה לצורך צמצום ההתחייבויות, הסבה הפסדים כבדים

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, חתמה את הרבעון הראשון של 2020 עם הפסד עתק של 2.77 מיליארד שקל לבעלי המניות, בעקבות קריסת מחירי האנרגיה בעולם והצורך להפחית בשיעור חד את שווי נכסיה בתחום הגז והנפט בים הצפוני. ההפסד הכבד הוביל לירידה של 45% בהון העצמי של החברה בתוך שלושה חודשים ל-2.26 מיליארד שקל נכון לסוף מרץ, ולנפילה חזקה עוד יותר 54% ביחס לסוף מרץ 2019.

לעיקר ההפסד העצום של קבוצת דלק  ברבעון הראשון גרמה הפרשה של 2.38 מיליארד שקל (667 מיליון דולר) נטו ממס, בגין ירידת ערך של נכסי גז ונפט, מוניטין ואחרים, בתחום הגז והנפט. מדובר בעיקר בשדות קידוחי הנפט והגז שרכשה קבוצת דלק (באמצעות החברה הבת איתקה) בים הצפוני מידיה של חברת שברון האמריקאית. בגין נכסים אלה כבר הפרישה דלק 413 מיליון שקל (120 מיליון דולר) ברבעון הרביעי של 2019. הנכסים נרכשו בנובמבר 2019 תמורת כ-1.7 מיליארד דולר, ובתוך חודשים בודדים ספגה איתקה הפחתות של שווי של 787 מיליון דולר לאחר מס על כלל נכסיה הנפט והגז שלה.

עניין זה לבדו מדגיש את המחיר המופקע שאותו שילמה איתקה על נכסים שברון (שמהווים כעת את עיקר נכסיה), ואת האסון הפיננסי שהביאה עסקה זו לקבוצת דלק.

הערת "עסק חי" נותרה בדוחות

קבוצת דלק אמנם הגיעה באחרונה להסכמות עם הבנקים ועם מחזיקי האג"ח שלה (שלהם היא חייבת כ-6 מיליארד שקל), על תקופה של שקט יחסי למשך כמה חודשים, אבל רואי החשבון שלה הותירו על כנה גם בדוחות הרבעון הראשון הערת "עסק חי". את תקופת השקט קיבלה דלק מהנושים לצורך גיוסי הון, מימושי נכסים, פירעון החובות הבנקאיים והעברת הבטוחות שלהם לטובת מחזיקי האג"ח. עם זאת, רואי החשבון מציינים כי השלמת תוכניות החברה אינה בשליטתה הבלעדית, ותלויה בהתקיימות מספר רב של אירועים במצטבר, הנדרשים בפרקי זמן קצרים יחסית ובהיקפים משמעותיים. לפיכך, קיימת אי-ודאות באשר להתממשותן בפועל של תוכניותיה.

המימושים האחרונים של קבוצת דלק
 המימושים האחרונים של קבוצת דלק

כך למשל, עד 15 ביולי נדרשת החברה להשלים גיוס הון של 163 מיליון שקל, אחרת תפר את התחייבותה למחזיקי האג"ח ותקים להם עילה לפירעון מיידי. אופציות לצורך גיוס זה הונפקו לפני כמה שבועות עם מחיר מימוש של 100 שקל למניה, אבל הן נמצאות לפי שעה הרחק מחוץ לכסף, מאחר שמאז צנחה מניית קבוצת דלק למחיר של 84 שקל בלבד.

לאחר מכן נדרשת קבוצת דלק להשלים עד 30 באוקטובר את פירעון החוב הבנקאי בהיקף של 1.2 מיליארד שקל, ואת העברת השעבוד על 40% מיחידות ההשתתפות של שותפות חיפושי הגז דלק לקידוחים, לטובתם של מחזיקי האג"ח. לצורך כך התחייבה קבוצת דלק למכור את חברת תחנות התדלוק דלק ישראל או למכור את נכסיה ולמשוך ממנה דיבידנדים, וזאת בסכום של כ-1.2 מיליארד שקל.

בתקופה האחרונה מימשה הקבוצה או חתמה על הסכמי מכירה של חלק ניכר מנכסיה, וזאת כדי לצמצם את היקף ההתחייבויות שלה לנושים, על פי ההסכמות ביניהם. לפי החברה, עסקאות אלה מיועדות ליצירת תזרים משמעותי, אבל גם מובילות להפסדים חשבונאיים, שיביאו עמם לשחיקה נוספת בהון העצמי.

מהדוחות של דלק עולה כי ביום ראשון הקרוב (5 ביולי) אמורה החברה הבת דלק ישראל להשלים את מכירת קרקעות פי גלילות ומסופי הדלק שעליהן לידי הקבלן יחיאל אבו בתמורה לסכום של 720 מיליון שקל. העסקה תושלם לאחר שהתמלאו כל התנאים המתלים והתקבלו כל האישורים הדרושים. דלק ישראל גם חתמה באחרונה על מזכר הבנות למכירת שתי תחנות כוח שבבעלותה לידי רפק אנרגיה בתמורה ל-367.5 מיליון שקל.

נוסף על כך, קבוצת דלק עצמה כבר חתמה על הסכם למכירת זכויותיה ל-26.5% מתמלוגי-העל שישלמו מאגרי הגז "כריש-תנין" לקרן נוי, שתשלם בתמורה 318 מיליון שקל. היום דיווחה קבוצת דלק כי מועצת הנפט אישרה את העברת הזכויות הנמכרות מהמוכרות לקונה, והעסקה צפויה להיות מושלמת בימים הקרובים.

עוד קודם לכן, השלימה דלק את מכירת מניות השליטה בחברת כהן פיתוח בתמורה ל-207 מיליון שקל. מהדוחות עולה כי מכירת כהן פיתוח תניב הפסד של 195 מיליון שקל, בעוד שמכירת תמלוגי "כריש-תנין" צפויה להסב לקבוצה הפסד (לאחר מס) של 38 מיליון שקל. מכירת פי גלילות כבר הובילה את דלק ישראל לרשום ברבעון הראשון הפחתת מוניטין של 70 מיליון שקל (45 מיליון שקל לאחר מס), ואילו ההסכם עם רפק אנרגיה כבר גרם לדלק ישראל לרשום ברבעון הראשון הפרשה של 174 מיליון שקל לירידת ערך תחנות הכוח. הפרשות אלה הובילו את דלק ישראל להציג הפסד של 111 מיליון שקל ברבעון.

פירעונות עצומים עד לסוף השנה

את הרבעון הראשון של 2020 סיימה קבוצת דלק כשבקופתה מזומנים וני"ע סחירים בשווי של 213 מיליון שקל, בעוד היקף התחייבויותיה למחזיקי האג"ח ולבנקים הסתכם ב-5.97 מיליארד שקל וב-1.95 מיליארד שקל, בהתאמה. מהתזרים החזוי שפרסמה החברה, עולה כי במסגרת ההסכמות עם הנושים השונים היא נדרשת לפרוע עד סוף 2020 סכום של 1.54 מיליארד שקל לבנקים ועוד 835 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

את נפירעונות העצומים האלה מתכננת החברה לממן בעיקר דרך דיבידנדים של 415 מיליון שקל מדלק קידוחים ומאיתקה, גיוסי הון של 450 מיליון שקל (מתוכם כבר גויסו 137 מיליון שקל), התמורה ממכירת כהן פיתוח, ועוד כ-1.5 מיליארד שקל ממימוש נכסי דלק ישראל ותמלוגי "כריש-תנין". כמו כן, בונה קבוצת דלק על הצלחתה לגייס כ-630 מיליון שקל (180 מיליון דולר) מאיגוח תמלוגי העל של מאגר "לוויתן".

גם ב-2021 יימשכו פירעונות הענק לבנקים (282 מיליון שקל) ולמחזיקי האג"ח (1.18 מיליארד שקל), שאותם מתכננת החברה לממן, בין השאר, באמצעות גיוס הון של 50 מיליון שקל ודיבידנדים של 538 מיליון שקל מאיתקה ומדלק קידוחים. עם זאת, עיקר המזומנים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל אמורים להגיע משני מהלכי מימון מורכבים.

במסגרת המהלך הראשון, בונה החברה על תזרים נטו של 1.4 מיליארד שקל (400 מיליון דולר) ממימון מחדש של ההלוואה שניטלה לרכישת נכסי שברון או בדרך של מכירת חלק ממניות איתקה. סכום נוסף של 600 מיליון שקל מתוכנן להגיע מגיוס חוב חדש, שיובטח בשעבוד על יחידות ההשתתפות החופשיות של דלק קידוחים, וכן מגיוס הון שיתבצע במקביל אליו.

"שיפור תזרימי בשתי הזרועות המרכזיות"

לדברי עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק, "תוצאות הרבעון הראשון מצביעות על שיפור תזרימי בשתי הזרועות המרכזיות של החברה: תחום האנרגיה בים הצפוני ופעילות האנרגיה בישראל. במהלך שלושת החודשים האחרונים ביצענו, במועדם וכסדרם, פירעונות קרן וריבית למחזיקי האג"ח, בהיקף של כרבע מיליארד שקל; השלמנו שורה של מהלכים עסקיים חשובים ביניהם מתווה ההסכמות אליו הגענו עם מחזיקי האג"ח של הקבוצה, וזאת לצד המתווה שגיבשנו עם הבנקים המלווים ביחס לתקופת הקפאת מצב".

בקשר לפעילות האנרגיה בים הצפוני, ציינה קבוצת דלק כי החברה הבת איתקה רשמה זינוק של 222% בהכנסות ל-348 מיליון דולר בעקבות רכישת נכסי שברון בנובמבר. התזרים התפעולי של איתקה עמד ברבעון הראשון על 221 מיליון דולר, והוא איפשר לאיתקה להפחית ב-150 מיליון דולר את החוב הפיננסי שלה במהלך הרבעון ל-1.4 מיליארד דולר. החברה מעריכה כי החוב נטו של איתקה הופחת בכ-100 מיליון דולר נוספים ברבעון השני, שהסתיים אתמול.

בתגובה לדיווח החברה זינקו היום איגרות החוב של קבוצת דלק בשיעורים של 7%-12%. עם זאת, גם לאחר הזינוק היום נסחרת אג"ח ל"א (הסדרה המרכזית של החברה) במחיר של 33 אגורות בלבד (כלומר, שליש מערך הפארי המתואם), המשקף תשואה שנתית לפדיון של 70%.