האם כשלפיד היה בממשלה הוא התנגד לחוק הפונדקאות?

גנץ בחר דוגמה כוזבת להפרת הבטחה של לפיד, ובכחול לבן לא טרחו לתקן • "המשרוקית של גלובס"

בני גנץ, כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס
בני גנץ, כחול לבן / צילום: איל יצהר, גלובס

הריב בין כחול לבן ויש עתיד הסלים ביום שלישי לוויכוח עובדתי רווי עקיצות. זה התחיל בבוקר, כשבני גנץ הופיע באולפן ynet, ונדרש להצטדק על שורה של התחייבויות שכחול לבן לא קיימה. גנץ הודה שהוא לא יכול להשיג כל מה שהיה רוצה. "ברור שהאופוזיציה תביך אותי", הוא נאנח. אבל הוא התעקש שכאשר האופוזיציה של ימינו נמצאה באותו מקום - גם היא הפרה הבטחות. "יש עתיד התנגדו לחוק הפונדקאות ולכל מיני חוקים, כשהם היו בממשלה בהסכם אחר עם בנימין נתניהו".

לפיד שמע וזעם. "כדור הארץ לבני גנץ, שוב חלמת?", הוא צייץ בטוויטר. "אנחנו אלה שהעלינו בממשלה את הפונדקאות, העברנו אותו בקריאה ראשונה, ואז הממשלה נפלה. אתה לעומת זאת הפלת את החוק השבוע".

מקץ 11 דקות באה מתקפת נגד מאנשי הטוויטר של כחול לבן: "מרוב שאתה מצייץ, אתה כנראה שוכח את האמת". המגיבים מנו יוזמות אחרות שלפיד לא קידם, אבל התעלמו מההכחשה בעניין חוק הפונדקאות.

אין לנו כוונה להתערב בסכסוך בין שתי הסיעות הגרושות, אבל במחלוקת על חוק הפונדקאות יש תשובה פשוטה: לפיד צודק וגנץ טועה.

ב-2014, כשיעל גרמן מיש עתיד הייתה שרת הבריאות, היא קידמה תיקון לחוק ההסכמים לנשיאת עוברים שיאפשר לזוגות של גברים להיעזר בפונדקאית. היוזמה הגיעה לכנסת באוקטובר כהצעה ממשלתית ואושרה בקריאה ראשונה, ברוב של 45 מול 15 ח"כים. תהליך החקיקה נתקע כי כעבור חודש וחצי לפיד פוטר והכנסת התפזרה.

שאלנו את דוברו של גנץ לפשר הטענה על חוק הפונדקאות. התשובה הייתה קצרה: "גנץ התכוון לברית הזוגיות". זו תשובה מוזרה לא רק משום שמדובר בשני חוקים שונים, אלא מפני שהביקורת האופוזיציונית על כחול לבן התמקדה השבוע בפונדקאות: אבי ניסנקורן, כיו"ר ועדת השרים לחקיקה, דחה ביום ראשון את הדיון בהצעה פרטית בנושא זה מטעם יש עתיד (אם כי לא "הפיל את החוק" כפי שלפיד כתב).

מאחר שגנץ לא טרח לתקן את עצמו בפומבי, קבענו שטענתו פשוט לא נכונה. אשר לברית הזוגיות, הפרשה מורכבת יותר ממה שמספרים בכחול לבן. בסתיו 2013 הודיעה חברת יש עתיד רות קלדרון שהיא מקדמת הצעה שתאפשר הסכם נישואים בין בני אותו מין. אלא שרוב סיעות הקואליציה התנגדו. כשהצעת חוק דומה של סתיו שפיר מהעבודה הוצגה בוועדת השרים בנובמבר, שלושת נציגי יש עתיד אכן התנגדו. הנימוק הרשמי: הנוסח של שפיר יוצר אפליה. כעבור שבועיים הציעה יש עתיד נוסח משלה, אבל הוא לא התקדם. 

בשורה התחתונה: דברי גנץ לא נכונים. כשיש עתיד ישבה בממשלה היא קידמה חוק פונדקאות שיחול על בני זוג מאותו מין, וההצעה אושרה בכנסת בקריאה ראשונה. הכנסת פוזרה לפני שהחקיקה נשלמה. 

תחקיר: יפתח בריל

לקריאה נוספת:

הציוץ של יאיר לפיד
יעקב ליצמן על פועלה של יעל גרמן בנושא חוק הפונדקאות - המשרוקית של גלובס
יאיר לפיד על פועלה של יעל גרמן בנושא חוק הפונדקאות - המשרוקית של גלובס
הקהילה הגאה והכנסת ה-19 : ניתוח פוליטי של החמצה היסטורית - מרכז מולד