אמנון שעשוע בראיון בלעדי ל"גלובס": "אי אפשר לעשות סגר נוסף, יהיה פה מרד"

שעשוע, סגן נשיא אינטל העולמית ומי שייעץ לרה"מ נתניהו בגל הראשון, מתייחס בראיון נרחב שיתפרסם בסוף השבוע ב"גלובס" לקורונה וגם למשבר הכלכלי, מותח ביקורת על הרגולציה הישראלית ומנתח את עתיד עולם התחבורה

אמנון שעשוע, השבוע / צילום: רפי קוץ, גלובס
אמנון שעשוע, השבוע / צילום: רפי קוץ, גלובס

בשיא משבר הקורונה, כשהממשלה ניסתה לגבש את המדיניות שלה, פרופ' אמנון שעשוע נרתם לעזור. הוא השתתף בישיבות חשיבה, הקים צוות שיסייע בפיתוח מודלים ואף הציג תוכנית משלו ליציאה מהמשבר. מאז הוא קצת התרחק, מסרב לומר אם הוא עדיין לוחש על אוזנו של נתניהו ומתריע מפני סגר נוסף.

בראיון נרחב ל"גלובס" שיתפרסם בסוף השבוע הוא מדבר על הקורונה אבל לא רק. שעשוע, פרופ' למדעי המחשב, כיום, סגן נשיא בכיר באינטל העולמית ומיזמי ההייטק המובילים בישראל מספר בפתיחות גם על התסכול מהרגולציה הישראלית, מנתח את עתיד הרכב האוטונומי ומספר עוד על האקזיט במובילאיי שהפך אותו למיליארדר ועל עסקת הרכישה האחרונה שהוביל בחברת "מוביט" הפעם בצד הרוכש.

"אני את המילואים האלו סיימתי. התעמקתי בנושא במשך חודש וחצי. זאת הייתה התרומה שלנו, מדובר במגפה שניתן לבחון באמצעות מודלים מתמטיים וכלים של מדעי המחשב שלא קיימים באפדיומולוגיה הרגילה" הוא אומר בראיון ל"גלובס" שיתפרסם בסוף השבוע.

יכול להיות שיצאנו מוקדם מדי מהמשבר?

"לא, הגענו למצב שיש איזה 10 חולים. אני בכלל חושב שלדווח כמה חולים מאומתים זאת שגיאה אסטרטגית כי זה פונקציה של כמות הבדיקות. הנתון החשוב זה מספר המונשמים והחולים במצב קשה. הנתון הזה צומח בקצב איטי. מדינת ישראל נמצאת במצב טוב. צריך להמשיך עם ההנחיות, וגם להסביר איך באמת נדבקים.

"אם אתה שואל אותי, צריך לפתור את מניעת קריסה של בתי חולים, ואז אפשר להגדיר במדויק מה המשאבים שיש למדינה והאם אנחנו קרובים למצות אותם. כשמסתכלים על זה ככה, אז הגורם שיכול להוביל לקריסת בתי חולים זה אוכלוסייה בסיכון גבוה, קבוצה שכוללת בערך מיליון איש, שילוב של גיל וריבוי מחלות רקע. אפשר להגיד לאנשים האלו שהם בסיכון, לתת להם תעודה ולשמור עליהם. למשל שלא יצטרכו לעמוד בתור בסופרמרקט אלא שכולם יפנו לה את הדרך".

"ברגע שאתה מגדיר נכון את הבעיה - הפתרון הופך להיות די טריוויאלי. ישראל נמצאת בנקודה שהיא לא יכולה לעשות סגר נוסף, יהיה פה מרד. בנקודת ההתחלה, כשלא היה מידע, ראינו את איטליה ונבהלנו - ובצדק. היום יש מידע. אדם צעיר לא מוכן שיפגעו לו בפרנסה, שירסקו לו את הבסיס הכלכלי, לכן ארגז הכלים שקיים היום הוא לא מה שהיה, הכלי היחיד הוא פוקוס. מקבלי ההחלטות צריכים להפנים את זה".

הראיון המלא במהדורת הסופ"ש של גלובס