פיצ'בוק: ירידה של 45% בסבבי הסיד של קרנות הון סיכון בארה"ב מאז תחילת השנה

היקף עסקאות הסיד שנעשו במחצית הראשונה של השנה צנח ב-45%: 803 עסקאות לעומת 1,447 בתקופה המקבילה • היקף ההון שהושקע ירד ב-33% ל-2.2 מיליארד דולר

גיוס הון / צילום: Shutterstock
גיוס הון / צילום: Shutterstock

נתוני פיצ'בוק למחצית הראשונה של 2020, שהתפרסמו השבוע, מראים שתעשיית ההון סיכון בארה"ב חוותה האטה דרמטית בעקבות משבר הקורונה. הנתונים חושפים שעיקר ההאטה בשוק ההון סיכון האמריקאי התרחשה בעסקאות השקעה בחברות סטארט-אפ בשלבים המוקדמים ובעיקר בעסקאות סיד.

לפי הנתונים, מספר העסקאות הכולל צנח בקרוב ל-30%, מ-6,357 בתקופה המקבילה בשנה שעברה, ל-4,675 בלבד השנה. לעומת זאת, היקף הסכומים שהושקעו ירד ברמה נמוכה בהרבה: במחצית הראשונה השנה הושקו 63 מיליארד דולר, לעומת 72 מיליארד במחצית המקבילה בשנה שעברה.

בפיצ'בוק מזהים ירידה של 45% במספר עסקאות הסיד שנעשו מתחילת השנה: 803 עסקאות לעומת 1,447 במחצית הראשונה של השנה שעברה. ההון שהושקע ירד גם הוא מ-3.3 מיליארד דולר בעסקאות סיד מחצית הראשונה אשתקד, ל-2.2 מיליארד דולר השנה (ירידה של 33%). הירידה במספר העסקאות היא חדה יותר מהירידה בסכום שהושקע, כיוון שהעסקאות שהתקיימו בשלבי הסיד הן גדולות יותר.

עסקאות ענק עמידות יותר למשבר

הנתונים התפרסמו לפני צאת הדוחות הרבעוניים, והם נאספו עד ל-17 ביוני בלבד. המשמעות היא שמדובר בנתונים חלקיים שנכונים למרבית המחצית הראשונה של השנה, ומצביעים על המגמות של השוק בתקופת הקורונה, הכוללות ירידה חדה במספר העסקאות, אך טרם נראית ירידה משמעותית בהון שהושקע.

ההסבר לכך טמון בעמידות של עסקאות הענק למשבר. סבבים של 100 מיליון דולר ויותר כמעט ולא נפגעו במחצית הראשונה ביחס למחצית המקבילה בשנה שעברה. פיצ'בוק לא פרסמו את מספר העסקאות, אך הסכום הכולל שהושקע בסבבים אלה עומד על 29 מיליארד דולר בחצי השנה האחרונה. זהו סכום שמראה על עלייה ביחס לשנה שעברה, שבה הושקעו 55 מיליארד דולר בסבבי ענק לאורך השנה כולה.

סיבה נוספת, עשויה להיות טמונה באופן שבו פועלות קרנות הון סיכון: הן מגייסות התחייבות לסכומי כסף גדולים ממשקיעים, ומשתמשות בהון לאורך שנים. קרנות מסוימות מאטות את פעילותן כי הן חוששות למשוך כספים ממשקיעיהן בתקופה של משבר כלכלי. עם זאת, קרנות גדולות עם משקיעי ענק יציבים, שלא נפגעו משמעותית מהמשבר, יעדיפו על פי רוב לפעול הפוך - להאיץ את פעילותן בזמן משבר, כדי לנצל את המחירים הנמוכים והתחרות המעטה בשוק לטובתן.