פוקס יוצאת דופן: משבר הקורונה כיווץ את היקף הדיבידנדים שחולקו בתל אביב השנה

מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון סבור כי "זו תקופה שבה מחלקים פחות דיבידנדים, בשל חוסר הוודאות והרצון של החברות לשמור כסף בקופה, כדי שלא יצטרכו לגייס בהמשך בעלויות גבוהות יותר"

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

חלוקת דיבידנד של 49 מיליון שקל, שעליה הודיעה בשבוע שעבר חברת האופנה פוקס,  עמדה במרכזה של סערה ציבורית, אף שהוכרזה בהתאם למדיניות שקבעה החברה ובהתאם למצבה הפיננסי. הדיבידנד של פוקס ספג לא מעט ביקורת, בעיקר בשל תזמון ההודעה, בעת המשבר העמוק שבו נמצאת הכלכלה הישראלית וזמן קצר לאחר שנודע כי פוקס זכאית לקבלת מענק סיוע מהמדינה.

מהלך החלוקה של פוקס אינו דבר נדיר כשלעצמו בקרב חברות הנסחרות בבורסת תל אביב. בתחילת 2020 מסרה הבורסה כי "בשנים האחרונות חילקו מדי שנה למעלה מ-40% מהחברות הבורסאיות דיבידנדים לבעלי מניותיהן" - יותר מ-80% מתוכן באופן קבוע. ואולם, נתונים עדכניים מלמדים כי בחסות משבר הקורונה, חלוקות הדיבידנדים שביצעו החברות מתחילת השנה ירדו בצורה דרמטית. 

מנתוני לאומי שוקי הון עולה כי תשואת הדיבידנדים של חברות ת"א-35 ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף יוני, עמדה על קצת יותר מ-2% - דומה לתשואת הדיבידנד בסיכום שנת 2019. נתונים דומים עולים גם מבדיקת המצב בקרב מניות ת"א-125 - שמעלה תשואת דיבידנד דומה, שעמדה על קצת יותר מ-2%, גם ב-12 החודשים האחרונים וגם ב-2019.

תשואת הדיבידנד מחושבת 12 חודשים אחורה

אלא שבעוד שתשואת הדיבידנד בשתי התקופות לא השתנתה משמעותית, שני המדדים המובילים בתל אביב איבדו מתחילת השנה 16%-18% מערכם - מה שמוביל למסקנה שהיקף הדיבידנדים שחולקו פחת באופן משמעותי. זאת, משום שתשואת הדיבידנד מחושבת לפי היקף הדיבידנד שמעניקות החברות לבעלי המניות, בחלוקה לשווי השוק של החברות, כך שירידת מחירי המניות היא זו שלמעשה הותירה את תשואת הדיבידנד המחושבת ללא שינוי משמעותי.

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, מסביר כי "תשואת הדיבידנד מחושבת 12 חודשים אחורה, ולכן הנתונים של השנה הנוכחית מציגים רק חלק מההשפעה של הטלטלה בשווקים. לפיכך, אפשר להסיק כי היקפי חלוקת הדיבידנדים במחצית הראשונה של השנה ירדו בשיעור עוד יותר חד. זאת, בהנחה שהחלוקות נשארו ברמות דומות במהלך 2019".

לדברי דבי, אנחנו נמצאים בתקופה "שבה מחלקים פחות דיבידנדים, בשל חוסר הוודאות והרצון של החברות לשמור את הכסף בקופה, כדי שלא יצטרכו לגייס אותו בהמשך  בעלויות גבוהות יותר". בשל המצב, חברות רבות נמנעות מלחלק דיבידנד, ובהן בולטות החברות מענפי הפיננסים (ביטוח ובנקים) והנדל"ן, שמניותיהן בלטו בגל הירידות שאפיין את הבורסה בחודשים האחרונים בשל צפי להרעה ניכרת בפעילותן. למעשה, לפי דבי, צמצום חלוקות הדיבידנדים נעשה בקרב "כל מי שהולך לשנה עם פגיעה קשה ברווח".

עם החברות שהישהו חלוקת דיבידנדים בתקופה האחרונה, נמנות גם חברות ה-IT וואן ומלם תים, שדווקא פחות נפגעו מהמשבר (באופן יחסי). השתיים עדכנו לקראת סוף מאי כי בשלב המצב הן לא יחלקו דיבידנדים כפי שתכננו.

דבי אומר בעניין זה כי "חלק מהחברות החליטו על עצירת החלוקה, כי הן חוששות מהתפתחויות שליליות בפעילותן בהמשך, אבל לצד זאת, אנחנו צפויים לראות חברות שימשיכו בחלוקות הדיבידנד, כמו חברות המזון".

מנתוני הבורסה ל-2019 עולה כי בשנה שעברה 44% מהחברות בבורסה (קרוב ל-200 חברות) חילקו דיבידנד בסכום מצרפי של כ-19.5 מיליארד שקל - סכום המשקף עלייה של 5% ביחס לדיבידנדים בהיקף של 18.5 מיליארד שקל שחולקו ב-2018. עוד מנתוני השנה שעברה: 26 מתוך חברות מדד ת"א-35 היו אחראיות על כ-55% מחלוקת הדיבידנדים הכוללת, עם סכום שהתקרב ל-11 מיליארד שקל.

חלוקות דיבידנד של החברות בבורסה בשנים האחרונות
 חלוקות דיבידנד של החברות בבורסה בשנים האחרונות

בסך הכל, בשבע השנים האחרונות (2013-2019), סך הדיבידנד השנתי שחילקו החברות נע בטווח של 17.4-19.6 מיליארד שקל, על ידי 170-200 חברות, שהיוו 35%-44% מסך החברות שנסחרו בבורסה באותן שנים. עם מחלקות הדיבידנדים הבולטות אשתקד נמנו חברות מענפי האנרגיה, הביטוח והבנקים - שחלוקת הדיבידנד שלהן צפויה לרדת משמעותית השנה.