למונייד | ניתוח

למונייד הצטרפה למועדון "מניות החלום" של ההייטק הישראלי: צמד המייסדים שווים ביחד מעל חצי מיליארד דולר

שווי חברת הביטוח הדיגיטלי, שעדיין רושמת גידול בהפסדיה, יותר מהוכפל ביום המסחר שלאחר ההנפקה, ל-3.8 מיליארד דולר • נסיקתן של מניות ההייטק הישראליות, ולמונייד ביניהן, אינה מתבססת על התוצאות הפיננסיות שלהן, אלא משקפת בעיקר ציפיות משקיעים למימוש הפוטנציאל העסקי שלהן בעתיד

שי וינינגר (מימין) ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שי וינינגר (מימין) ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מצטרפת חדשה ל"מועדון הסילון", מניות טכנולוגיה מישראל שנסקו לשווי אסטרונומי בוול סטריט: חברת הביטוח הדיגיטלי למונייד, שהנפקתה התקבלה בחום רב בנאסד"ק.  ביום חמישי, יום המסחר הראשון שלה לאחר ההנפקה, זינקה מניית למונייד ב-139%. מחיר המניה, שנקבע בהנפקה על 29 דולר, טיפס לכ-69.4 דולר, והשווי, שבהנפקה היה 1.6 מיליארד דולר "אחרי הכסף", נקבע בסוף יום המסחר על 3.8 מיליארד דולר.

בכך הפכה למונייד לאחת מעשר החברות הישראליות הגדולות ביותר שנסחרות בוול סטריט, ועקפה חברות ותיקות בהרבה כמו אורמת, טאואר וקורנית דיגיטל. היא גם הותירה הרחק מאחור, במונחי שווי, את ענקיות הביטוח המסורתיות - הראל, הפניקס, כלל ומגדל - שמניותיהן נסחרות בבורסה בת"א.

למונייד הוקמה בשנת 2015 על-ידי דניאל שרייבר, המכהן כמנכ"ל החברה, ושי וינינגר, המכהן כנשיא ומנהל התפעול. זוהי חברת ביטוח דיגיטלי שמתבססת על ביג דאטה ובינה מלאכותית, והיא מעסיקה 329 עובדים, כ-59% מהם בארה"ב, שהיא שוק הפעילות המרכזי שלה, והיתר בשאר העולם, בעיקר בישראל. למונייד גייסה בהנפקה בבורסת ניו יורק 319 מיליון דולר (291 מיליון דולר נטו) לפי שווי גבוה יותר מהמתוכנן, אף שלקראת ההנפקה נשמעו ספקות ותהיות האם לא יצאה להנפקה מוקדם מדי.

שני מייסדי החברה, שרייבר ווינינגר, מחזיקים כל אחד ביותר מ-5% מהמניות לאחר ההנפקה ובסך הכול במניות בשווי של מעל חצי מיליארד דולר. שווי החזקתו של שרייבר במניות למונייד הוא כ-245 מיליון דולר ושווי ההחזקות של וינינגר מעט יותר גבוה, כ-272 מיליון דולר. 

אחד ממייסדיה של פייבר

לפני שהקים את למונייד היה וינינגר אחד ממייסדי חברת טכנולוגיה נוספת, שנסחרת גם היא בבורסת ניו יורק - פייבר, שפיתחה זירת מסחר אינטרנטית לחיבור בין פרילנסרים ללקוחות. וינינגר אמנם עזב את פייבר, אך נותר בעל מניות בה, עם החזקה בשווי נוכחי של כ-129 מיליון דולר.

פייבר, בניהולו של המייסד המשותף מיכה קאופמן, נסחרת היום ברמות שיא וממשיכה לטפס כמעט מדי יום, כשמחיר המניה כיום - 76.5 דולר - משקף לה שווי שמתקרב ל-2.5 מיליארד דולר - תשואה של 264% מאז ההנפקה הראשונית שלה ביוני 2019. פייבר סומנה כאחת החברות שצפויות ליהנות ממשבר הקורונה, משום שהיא מאפשרת הזמנת עבודות מרחוק, ללא כל מפגש פיזי.

לא רק למונייד ופייבר נהנות מהמגמה החיובית של המשקיעים כלפי מניות טכנולוגיה גם (ואולי אף בזכות) משבר הקורונה. לפי נתוני Fidelity, המבוססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P, מתחילת 2020 מדד S&P 500 ירד בכ-3%, בעוד שמדד מניות ה-IT עלה ב-15%, ובתוכו המדד העוקב אחר תעשיית התוכנה זינק ב-29%.

באופן כללי, יש הטוענים ששוקי ההון בעולם (ובפרט בארה"ב) מציגים ביצועים שמנותקים מהמצב הכלכלי בפועל; שבמניות הטכנולוגיה הפער מודגש אף יותר, משום שהן הניבו מתחילת השנה תשואות גבוהות יותר מהמדדים המובילים.

בקרב חברות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בוול סטריט יש עוד מניות שנסחרות בשיא, או לפחות קרובות יחסית לרמות השיא שאליהן נסקו בשבועות האחרונים, וביניהן מניות Wix (המספקת פלטפורמה להקמה וניהול של אתרי אינטרנט), נייס (פתרונות טכנולוגיים לניהול קשרי לקוחות וסיכונים), נובה (פתרונות מדידה לתחום בקרת תהליכי הייצור בתעשיית המוליכים למחצה) וסולאראדג' (טכנולוגיה לייעול אנרגיה סולארית). אפשר להביא בחשבון גם את סאפיינס, ספקית פתרונות תוכנה לתחום הביטוח, הנסחרת במחיר שקרוב לרמות השיא של כשני עשורים.

לפחות בחלק מהחברות הללו לא פשוט להסביר את התשואות הגבוהות במניות בעת שבוחנים את התוצאות הפיננסיות שלהן, ונראה שמחירי המניות משקפים לפחות באופן חלקי את הציפיות למימוש הפוטנציאל בעתיד של מגמות שהתגברו בתקופת משבר הקורונה.

למונייד מציגה צמיחה גבוהה בשורת ההכנסות ובמספר הלקוחות, אך היא אינה רווחית. לחברה יש הוצאות גבוהות על שיווק ומכירות, וכן על ביטוחי משנה כדי לצמצם את החשיפה שלה. בשנת 2019 רשמה למונייד הכנסות של 67.3 מיליון דולר, צמיחה של כ-200% לעומת 2018, וברבעון הראשון של 2020 ההכנסות הגיעו ל-26.2 מיליון דולר, צמיחה של 138% לעומת הרבעון המקביל.

עם זאת, בשורה התחתונה ההפסד העמיק בתקופות אלה: ב-2019 נרשם הפסד נקי של כ-109 מיליון דולר לעומת הפסד שנתי של 52.9 מיליון דולר ב-2018, וברבעון הראשון של 2020 ההפסד הסתכם ב-36.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 21.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה ברבעון הראשון שלילי בגובה 22.4 מיליון דולר.

מניות טכנולוגיה ישראליות שנסחרות בשיא
 מניות טכנולוגיה ישראליות שנסחרות בשיא

החתמים כנראה יגדילו את היקף ההנפקה

לחתמים בהנפקת למונייד ישנה אפשרות לרכוש עוד כ-1.65 מיליון מניות נוספות במחיר ההנפקה, תוך 30 יום ממועד ההנפקה, ולאור ביצועי המניה ביום המסחר הראשון סביר שאכן יעשו זאת, וכך היקף ההנפקה ברוטו יגדל ב-47.9 מיליון דולר (והיקף ההנפקה נטו יגיע לכ-336 מיליון דולר). החתמים הם גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, Allen&Company, ברקליס, JMP, אופנהיימר, ויליאם בלייר ו-Liontree.

מלבד צמד המייסדים, בעלי המניות שהם המרוויחים הגדולים ("על הנייר" בשלב זה, משום שלא מכרו מניות במסגרת ההנפקה ולרוב הם מנועים מלמכור מניות אחריה) הם סופטבנק - חברת ההשקעות היפנית שמחזיקה לאחר ההנפקה ב-21.8% ממניות למונייד, בשווי נוכחי של 832 מיליון דולר.

הקרנות סקויה ואלף מחזיקות כל אחת במניות בשווי 315 מיליון דולר, קרן קטליסט מחזיקה מניות בשווי 224 מיליון דולר וקרן XL Innovate עם החזקה בשווי כ-160 מיליון דולר. גם חברת הביטוח הישראלית הראל הודיעה היום שהיא מחזיקה ב-1% ממניות למונייד, לאחר שהשקיעה בשנה שעברה 30 מיליון דולר בחברה, מכספי העמיתים והנוסטרו שלה.