50% מהמשרדים יוסבו למגורים? הפרטים הקטנים מאחורי תוכנית האוצר

הנוסח המעודכן של חוק ההסדרים מבקש לאפשר המרת עד 50% משטחי המשרדים למגורים • זאת לעומת 35% בהצעה המקורית. אלא שכעת מדובר בהליך שונה מהמקורי, שמימושו יהיה לטווח ארוך

ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

טיוטת חוק ההסדרים בנושא המרת שטחי משרדים למגורים שונתה. אם בשבועות האחרונים ההצעה שעמדה על הפרק התייחסה למתווה של המרת 35% משטחי המשרדים למגורים, כעת ההצעה עומדת על עד 50%. אלא שמבדיקת "גלובס", המתווה לביצוע ההמרה שונה לחלוטין בין שתי ההצעות.

מאחורי המהלך הלא שגרתי ישנו ניסיון להתמודד עם נזקי הקורונה. לאור העובדה כי ברחבי הארץ קיימות תוכניות נרחבות לתעסוקה ומסחר, שקידומן מוטל בספק לאור המשבר, הבינו באוצר כי על מנת לבנות פרויקטים שכאלה, יהיה על המדינה לנסות ולתמרץ יזמים. השיטה שנמצאה היא מתן זכויות גם למגורים בתוך התוכניות המאושרות לתעסוקה ומסחר.

ההצעה המקורית דיברה על שינוי בדרך של הקלה. מדובר בהליך מהיר יחסית. לעומתו, המתווה הנוכחי הינו אישור תוכנית בוועדה המקומית על כל המשתמע מכך. אומנם השיעור המקסימלי של מגורים (רק דירות קטנות עד 80 מ"ר) האמיר לעד 50% מהזכויות במגרש, אולם מדובר בתהליך ארוך יותר מהקלה, וכזה שכולל מספר תחנות בדרך כמו התנגדויות וכמו האפשרות של הוועדה לשקול את הנושא היטב לפני שתאשר את השינוי.

בנוסף ההליך יוכל להתבצע רק על תוכנית מאושרת, ועל פי גורמים באוצר, הכוונה גם לפרויקט שהתחיל כבר להיבנות (נניח חפירה או תחילת בנייה של מרתף) שיוכל לעצור ולשנות את התכנית. האם זה יהיה כלכלי? האם יהיה יזם או קבלן שסביר שיעשה זאת? רק ימים יגידו, אבל האפשרות קיימת.

הרציונל שעומד בבסיס ההצעה הזו מבקש לתמרץ את היזמים לבנות פרויקטים מתוכננים של תעסוקה ומסחר ולא לקבור אותם. נסביר שהרשויות המקומיות בונות על ארנונה עתירת ממון מפרויקטים אלו (לעומת ארנונה הפסדית ממגורים) שהקורונה כעת מאיימת לעצור. באוצר רוצים ליצור תמריץ מספק כדי שהיזמים והקבלנים ימשיכו בבנייה, למרות הכל, בקידום הפרויקט. מהסיבה הזו ההצעה החדשה גם אינה מוגדרת כהוראת שעה כמו זו שקדמה לה.

במקביל, ההצעה הזו גם אומנם קובעת שמדובר בתוכנית, אבל נשקלת האפשרות לקבוע כי אישור השינוי בתוכנית, אישור שכאמור יהיה בסמכות הוועדה המקומית, יוכל להוות גם אקט של קבלת היתר.

ההליך הנוכחי אותו מציעים באוצר, לא חף משאלות או בעיות אפשריות. הבולטת בהן היא השאלה כיצד רשות מקומית שצמאה לארנונה ממשרדים ומסחר תדע לדון בצורה אובייקטיבית בפרויקט הרלוונטי ובשילוב עד 50% יחידות דיור במסגרתו, וזאת לאור השאלה המרחפת מעלה לראשה - אם לא תאושר הבקשה ייתכן ולא ייבנה פרויקט כלל.

יצוין כי מדובר בהצעה של משרד האוצר בתוך הטיוטה של חוק ההסדרים, כך שיתכן ולא מדובר בסוף פסוק, או בשינוי האחרון במתווה. מי שנראה כי לא ממש מרוצים מהתהליך הם אנשי משרד הפנים, שמאז עבר לידיהם מינהל התכנון אמונים על התחום.

לאור פנייתנו למשרד בנושא, ענו במשרד הפנים כי, "משרד האוצר הגיש הצעות חוק רבות באופן חד צדדי ועל משרד הפנים לערוך בחינה מקצועית של כל סעיף וסעיף".