בריטניה מעבירה מיליארדים למוסדות תרבות ובוחנת חלוקת שוברי קניות לאזרחים

השוברים יהיו תקפים לתחומים שחווים משבר, כמו תעשיית האירוח והתיירות, או החנויות הקטנות • צעד מוחשי ומחייב יותר עליו הודיע אמש שר האוצר הבריטי, הוא הענקת תמיכה בשווי 1.5 מיליארד ליש"ט למוסדות תרבות

אנשים עם מסכות הולכים על רקע בניין הפרלמנט הבריטי בלונדון / צילום: Kirsty Wigglesworth, AP
אנשים עם מסכות הולכים על רקע בניין הפרלמנט הבריטי בלונדון / צילום: Kirsty Wigglesworth, AP

בריטניה שוקלת להמריץ את הכלכלה שלה - ובמיוחד עסקים בתחומים שנפגעו ממשבר הקורונה כמו תיירות ואירוח - על ידי חלוקת שוברים המונית לתושבי הממלכה. לפי דיווח אתמול (א') ב"אובזרוור", שר האוצר רישי סונאק שוקל את המהלך, שיכלול חלוקת שוברים של 500 ליש"ט לכל מבוגר ו-250 ליש"ט לכל ילד בממלכה. השוברים יוכלו להיפדות רק בתחומים הזקוקים לסיוע ממשלתי, כמו תחום התיירות והאירוח, או החנויות הפועלות במרכזי הערים (בניגוד לחברות או חנויות הפועלות באופן מקוון).

הצעד דומה לצעדים דומים שאומצו ברחבי העולם. בארה"ב שלח הממשל האמריקאי צ'קים לכל תושב על סך 1,200 דולר, הנושאים את חתימת הנשיא דונלד טראמפ, אך לא התנה את השימוש בהם בהוצאה על תחום מסוים. בעיר ווהאן, מוקד המגיפה העולמית, חילקו הרשויות קופונים בשווי 50 מיליון אירו להוצאה במסעדות, קניונים ועסקים אחרים, במטרה לתרום להתאוששותם ולעודד את התושבים המפוחדים, ששהו שבועות רבים לבד בביתם, לקנות ולצרוך.

צעד מוחשי ומחייב יותר עליו הודיע אמש שר האוצר הבריטי, הוא הענקת תמיכה בשווי 1.5 מיליארד ליש"ט למוסדות תרבות, כולל מוזיאונים, מועדונים, גלריות, בתי קולנוע עצמאיים ותיאטראות, כדי לפצות אותם על הפגיעה המתמשכת בעסקים כתוצאה מהמאבק בהתפשטות מגיפת הקורונה. ה"פייננשייל טיימס", שדיווח אמש על הצעד, אמר כי סונאק למעשה קיבל את הטיעון ששטחו בפניו כמה מראשי עסקי התרבות והאומנות במדינה, לפיהם הצורך בריחוק של שני מטר והגבלת מספר המשתתפים עלולים להביא לקריסה טוטאלית של מוסדות התרבות בממלכה.

הסכום הגדול, שהוצע כפשרה בדיון בין משרד האוצר לבין ראשי עסקי התרבות במדינה, ייתמך גם בקרן הלוואות בריבית נמוכה בשווי 270 מיליון ליש"ט שתוצא לבעלי העסקים הפועלים בתחום התרבות. ראשי המוזיאונים הגדולים של בריטניה בירכו על ההסכם, שלדבריהם, "הכיר בחובה של הממשלה לתמוך באוספים הלאומיים". הם הוסיפו: "ההשפעה של הקורונה על מצבנו הפיננסי היא הרסנית". ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בירך גם הוא על ההסכם ואמר כי קרן זו "תסייע להבטיח את קיום המגזר לדורות הבאים".

ההצעה הבריטית, לפי הדיווח, נובעת מפעילות מכון מחקר בשם Resolution Foundation, שהציע אותה למשרד האוצר הבריטי, ביחד עם שורת הצעות אחרות ל"התנעה-מחודשת" של הכלכלה והצריכה במדינה, אחרי שיצאה מהסגר ביום האחרון. המכון אמר כי הצעתו תהיה יעילה יותר מהשיטה האמריקאית, או מהורדה זמנית של המע"מ כפי שנעשה בגרמניה, משום שהיא מתמקדת בעסקים הנמצאים במצוקה.

לפי המכון, חלוקת מזומן לתושבים כפי שנעשה בארה"ב לא גורמת בהכרח להגברת הצריכה, משום שרבים צפויים לחסוך את הכסף מתוך ציפייה להרעת המצב הכלכלי. מוצע כי תוקף השוברים יהיה שנה אחת, וכי הם יחולקו או באמצעות כרטיסים אלקטרוניים או באמצעות שוברים פיזיים. עלות התוכנית לממשלה הבריטית תעמוד על כ-30 מיליארד ליש"ט. כאמור, לא ברור אם ההצעה תיכלל בסופו של דבר במדיניות הממשלה שתוצג בנאום של שר האוצר סונאק ביום רביעי.