נא להכיר את הנציבה האירופית שרוצה לגרום לחברות הטק לשלם מסים

מרגרט פסטגר, שבתפקידה הקודם באיחוד הטילה קנסות חסרי תקדים על גוגל ואפל, נחושה להיות בחזית המאמצים להדק את הפיקוח על חברות טק בעניין תשלום מסים, התנהגות תחרותית ואחריות לתכנים • גוגל, אפל ופייסבוק מתנגדות: "משטר האחריות המוגבלת עזר להציע חופש בחירה וחדשנות"

מרגרט וסטגר / צילום: Pool, רויטרס
מרגרט וסטגר / צילום: Pool, רויטרס

חברות הייטק גדולות, בהן אלפאבית (החברה האם של גוגל), אמזון ופייסבוק, ניצבות בפני סרט נע של חקיקה אירופית בהתהוות, שמטרתה לרסן את התנהגותן הלא-תחרותית לכאורה, לאלץ אותן לשלם יותר מסים ולכפות עליהן לקחת יותר אחריות לתכנים לא חוקיים בפלטפורמות שלהן, כך לפי מקור בכיר באיחוד האירופי.

מרגרט פסטגר, נציבת המדיניות הדיגיטלית וההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי, פירטה אתמול לראשונה תוכנית מקיפה לריסון ענקיות הטק האמריקניות, באמצעות חבילת יוזמות שהאיחוד החל לגבש בשבועות האחרונים. המטרה היא להגדיר תחומים משפטיים ברורים עבור חברות טק, ולא רק ליישם חוקים קיימים של הגבלים עסקיים, לדוגמה.

"זה קומפלקס שלם של דברים. לא עושיים את זה בחקיקה אחת", אמרה פסטגר בראיון עם קבוצת כתבים קטנה. פסטגר, שבתפקידה הקודם כנציבת האיחוד לענייני תחרות הטילה קנסות חסרי תקדים על גוגל והורתה לאפל לשלם לאירלנד 14.5 מיליארד דולר במסים שהיא לא גבתה, קודמה בשנה שעברה לתפקיד סגנית נשיא הנציבות האירופית, שממונה על התחרות ההוגנת ועל חקיקה חדשה למגזר הדיגיטלי.

"אחרי שקיבלתי את המנדט הראשון ואת תיקי התחרות הספציפיים הראשונים, מה שראיתי בבירור הוא שאנחנו זקוקים לאכיפה קפדנית של חוקי התחרות ההוגנת, אך גם לרגולציה חדשה", היא אמרה.

תוכנית הרגולציה של פסטגר תשמור את האיחוד האירופי בחזית המאמצים להדק את הפיקוח על חברות טק ברחבי העולם. האיחוד האירופי הכניס לתוקף ב-2018 משטר הגנה על נתונים שנקרא "הרגולציה הכללית להגנה על נתונים", GDPR, ששימשה השראה בין יתר לרגולציה דומה שנכנסה לתוקף בקליפורניה בינואר. גם לרגולציה אירופית נוספת בתחום הדיגיטלי צפויה להיות השפעה מעבר לאירופה. משרד המשפטים האמריקני הציע בחודש שעבר לבטל חוקים שמגבילים את אחריות חברות הטק למה שאנשים מעלים לפלטפורמות שלהן. רשות ההגבלים העסקיים הבריטית הציעה להקים גוף פיקוח מיוחד לשווקים הדיגיטליים, שתהיה לו בין היתר סמכות להורות לחברות טק גדולות לחלוק נתונים עם חברות קטנות.

אתגר הקורונה: איסוף נתונים לצד פרטיות

רוב הממשלות האירופיות שהשיקו יישומי מעקב אחרי שרשראות הידבקות בקורונה, מתבססות על מסגרות התוכנה החדשה של גוגל ואפל לשם כך, כולל גרמניה ואיטליה. רק היישום בצרפת סובל משיעור אימוץ נמוך מדי.

האיחוד האירופי פרסם במאי הנחיות לממשלות וחברות טק בנושא של איך לאזן בין פרטיות והצורך לאסוף נתוני בריאות רגישים. פסטגר אימצה את המערכת שבה משתמשות אפל וגוגל, בין היתר מפני שהיא משאירה את רוב נתוני המשתמשים על הטלפון . זה היה מקרה נדיר שבו חברות אמריקניות קיבלו ציונים לשבח מגורמים אירופיים שמגינים על פרטיות משתמשים.

"אם זו מערכת וולונטרית אבל אנשים לא מאמינים לה ולא מצטרפים, היא לא עובדת", אמרה פסטגר לוול סטריט ג'ורנל בראיון באפריל.

בשבוע שעבר היא פירטה שלוש הצעות נפרדות של חקיקה שצפויות להגשה לפרלמנט האירופי ולממשלות המדינות החברות עד סוף שנה זו. אחת מהן מטפלת באחריות חברות הטק לתכנים שעולים בפלטפורמות שלהן. כמה ממשלות והפרלמנט האירופי תמכו בצעדים כאלו, ולכן צפוי שההצעות יזכו לתמיכה רחבה ויעברו את החקיקה עד סוף שנת 2021.

חוקי הסחר האלקטרוני הנוכחיים של האיחוד האירופי הם משנת 2000, כש"איש לא יכול היה לתאר לעצמו את המצב שלנו היום, שהפלטפורמות אינן רק ערוצים, אלא מערכות אקולוגיות שלמות, שבהן הרבה ממה שקורה מתורגם לכסף על ידי הפלטפורמה עצמה", היא אמרה.

חברה אמריקאית, וגם יישות אירופית

פסטגר הסבירה שהאיחוד האירופי לא ידרוש שהפלטפורמות "יהיו אחראיות מבחינה משפטית לכל פוסט או מוצר מזויף שמועלה למכירה", אלא שהן יקימו מנגנוני התייחסות שעסקים ויחידים יוכלו לפנות אליהם כשהפוסטים והמודעות שלהם יוסרו.

תנאי אחר שייכפה על החברות יחייב פלטפורמות לרשום את עצמן כישויות עסקיות באירופה, אמרה פסטגר. "זאת, כדי שכולן יישלטו על ידי אותו מערך של חוקים, וזה נוגע לפלטפורמות מהיכן שהן לא יבואו על פני כדור הארץ".

חוקים בני עשרות שנים בארה"ב ובאירופה הגנו על חברות טק מאחריות משפטית רבה על מה שהמשתמשים עושים בפלטפורמות שלהן. קובעי מדיניות משני עברי האוקיינוס האטלנטי מציעים כעת לבטל את ההגנות הללו, ומאשימים את פלטפורמות הטק בהרשאת ההפצה של מידע כוזב אלקטורלי, שמועות לא מבוססות על הקורונה ועוד פוסטים זדוניים ללא בסיס.

הנציבות האירופית השיקה ביוני חודש של התייעצות ציבורית על שינויים שמוצעים בחוק השירותים הדגיטליים הקיים, שהם חלק מחבילת החקיקה החדשה. אפל הגיבה בהגנה על המשטר הקיים. "משטר האחריות המוגבלת עזר להציע חופש בחירה וחדשנות", נאמר בתגובת החברה הזו. אפל קראה גם לחוקים חדשים להיות גמישים מספיק למגוון של ספקי שירותים. "מה שהגיוני לפלטפורמה של השתתפות בתכנים עם הפנים לציבור, אולי לא מתאים או מעשי מבחינה טכנולוגית לשירותים של תקשורת אישית או אחסון", אמרה החברה.

חקיקה נוספת תהיה בעניין רשימה של פרקטיקות אסורות. המטרה היא למנוע מהפלטפורמות להשתמש בדומיננטיות שלהן כדי לחנוק יריבים קטנים יותר. ההשראה הגיעה משלוש תביעות ההגבלים העסקיים באירופה נגד גוגל, שהטילו עליה קנסות כוללים בסך מעל 9 מיליארד דולר.

בנפרד, פסטגר אמרה בראיון שהיא מעונינת בסמכויות חקירה מוגדלות שיאפשרו לה להורות לכל החברות בסקטור מסוים לשנות את התנהגותן כדי שהן לא יהוו מונופול בשוק מסוים. חקיקה כזו "תמנע עלייה של שומרי סף חדשים, כדי שיישאר לנו היתרון של תחרות בשוק", היא אמרה.

האיחוד האירופי שוקל מס דיגיטלי

בתחום המיסוי, האיחוד האירופי שוקל להשיק מס דיגיטלי מיוחד, אחרי שממשל טראמפ ומדינות אירופיות כמו צרפת הגיעו למבוי סתום בדיונים בעניין זה. הנציבות האירופית, וכמה מדינות באירופה, אמרו בשנה האחרונה שאם הדיונים הבינלאומיים בנושא זה ייכשלו עד סוף שנת 2020, האיחוד יעלה הצעה למס דיגיטלי משלו.

האיחוד האירופי הציע להקים ערוץ דיאלוג מיוחד לטכנולוגיה וסחר עם ארה"ב כדי ללבן את הבעיות הללו. "נעשה מה שנוכל כדי שזה יקרה", היא אמרה.

פסטגר טוענת שמס דיגיטלי מוצדק בגלל ההגינות שלו. "הרבה עסקים צריכים לעבוד כה קשה כדי להרוויח, ולשלם מס על הרווח הזה", היא אמרה. "הם לא צריכים להיתקל במתחרים על ההון, העובדים המיומנים והלקוחות, שלא תורמים לחברה. זה לא קשור לשאלה מהיכן אתה מגיע, אלא לעשיית עסקים בדרך שוויונית".

בנייר עמדה שהיא הגישה לנציבות האירופית בשבוע שעבר, גוגל הזהירה מפני אימוץ חוקים נוקשים שימנעו ממנה לקדם את השירותים שלה, שעליהם היא כבר נקנסה על ידי האיחוד האירופי. גוגל טענה שהפרקטיקות שלה יכולות לעזור למשתמשים, כמו לדוגמה, העמדת המפות שלה בראש כמה חיפושים בגוגל.

גוגל היא יעד לחקירות ראשוניות ביחס לכמה משירותיה שאינם חיפוש, והנציבות שיגרה בקשות חדשות למסמכים מגוגל בחודשים האחרונים, מסרה פסגטר.

פייסבוק אומרת שהמטרה של הצעות האיחוד האירפי אינה לטפל ב"פער אכיפה", אלא "הורדת הסטנדרט המשפטי והראייתי של התערבות", שתאפשר לנציבות האירופית לפעול ולאכוף תיקונים.

גם שדולות טק קוראות לזהירות בחקיקה חדשה. "הנציבות האירופית צריכה לשקול בזהירות ראיות לפוטנציאל של נזק ואת העלויות הפוטנציאליות של התערבות מלמעלה למטה", אמר קייבן חאזמי-ג'בלי, יועץ לרגולציה של התאחדות תעשיית המחשבים והתקשורת, שדולה שמייצגת חברות כולל אמזון, פייסבוק וגוגל.