יו"ר ועדת הכלכלה: "נדרש תיאום ושילוב ידיים, שבינתיים אינו קיים בממשלה"

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בנוגע לענף התיירות, מתח יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי ביקורת קשה על טיפול הממשלה במשבר בענף התיירות • מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל: "אנחנו חיילים במלחמת הישרדות כלכלית שסופגים אש מכוחותינו בגב"

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מוטב מאוחר מאשר לעולם לא? ועדת הכלכלה התכנסה לדון בסיוע לענף התיירות שאין לו כרגע אופק או מתווה לחזרה לפעילות. לפי הדברים שעלו בדיון נראה כי האופק היחיד שיש לעוסקים בענף, שרואים שהשמים לא צפויים להיפתח - הוא בסיוע ממשי מהמדינה.

יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי הודיע כי הוועדה תצא לסדרת דיונים מיוחדת לטיפול בענפי המשק שנקלעו לקשיים בשל הקורונה. לדבריו, "נדרוש תוכניות מהשרים הרלוונטיים ונזמן לוועדה את שר האוצר. ח"כ מרגי מתח ביקורת קשה על טיפול הממשלה במשבר בענף התיירות וראה בחומרה את היעדרות מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי מהדיון ואת חדלות המעש בענף המפרנס עשרות אלפי עובדים במישרין ובעקיפין.

"נדרש תיאום ושילוב ידיים, שבינתיים אינו קיים בממשלה. זו התחושה שהממשלה משדרת וזו לא תחושה אופוזיציונית או קואליציונית", אמר ח"כ מרגי, "אין עבודה מתכללת, הענף סובל מהיעדר תהליך מקצועי של קבלת החלטות כמו ענפים אחרים במשק. לענפי התיירות והתעופה נדרשת תוכנית מיוחדת לענף ששיקומו יארך זמן. שמענו על כוונה להעניק הנחות בארנונה ועל כוונה להארכת החל"ת - זה לא מספיק למנוע קריסת הענף. אנחנו נזמן לכאן לדיון מיוחד את שר האוצר ואדרוש שכל שרי הממשלה הרלוונטיים לפעילות הוועדה ידווחו לנו על התוכניות שהגישו לאוצר, לא נסתפק בתשובות לא טובות של רפרנטים ממשרדי הממשלה או בכניעה מוחלטת לתכניות האוצר".

קובי קרני יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות ומבעלי סיגנל טורס אמר: "הענף שלנו נמצא חצי שנה באפס הכנסות. שהמדינה תגיד "לא רוצים אתכם", נסגור את העסק. יש לי 250 עובדים, רובם בחל"ת. אני מפסיד כל חודש 600-800 אלף שקל על ההוצאות שנשארו. זכותי לכל הפחות לקבל תשובה מהמדינה . אנחנו לא רואים אופק. יש רק הצהרות. אין מתווה".

קרני התייחס להחזרים שמתמהמהים לנוסעים על טיסה שבוטלה, במסגרת חוק התעופה שנידון גם הוא בדרך לשינוי הכולל את הארכת משך ההחזר ל-90 ימים מ-21 ימים כיום. "אני צריך לממן את חברות התעופה הזרות שיש להם עוד 90 יום כי וועדת הכלכלה המכובדת הזו מאשרת להם? לחברות התעופה הישראליות צריך לעזור. אני צריך בשביל זה להחזיק עוד שישה פקידים. אנחנו לא יכולים להמשיך להחזיק את העסק בלי לדעת איפה אנחנו עומדים".

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל תקף את מקבלי ההחלטות באוצר ואמר כי "זהו מחדל יום הכיפורים של הכלכלה הישראלית. אנחנו בענף התיירות, חיילים במלחמת הישרדות כלכלית שסופגים אש מכוחותינו בגב על ידי אנשי האוצר. מארגני התיירות הנכנסת לישראל מעסיקים כ-1700 עובדים שלמעשה הם העובדים הכי חיוניים במשק הישראלי ועבור הכלכלה הישראלית היום, כי כל אחד מהם אחראי לפרנסתם של 25 אנשים אחרים".

"יש כשל מערכתי קונספטואלי של הנהגת האוצר בהבנת המשבר ויכולת ניהול שלו שהיא גדולה מהיכולות והידע שלהם", אמר פתאל. "אנחנו מרגישים כמו נוסעים באוטובוס עם נהג חסר ניסיון שדוהר לעבר התהום ואומר שאין לנו מה לדאוג. הוועדה צריכה להתחיל בתהליך בדיקה לגבי ניהול המשבר, כפי שנעשה לגבי הבנקים. הקורונה לא מאיימת עלינו אלא ניהול המשבר בכל מה שקשור לתיירות נכנסת על ידי האוצר. לצערי לאוצר יש אג'נדה בנושא התיירות ותקציבי התיירות והם לא הציגו את ההסברים שלהם למה לא לתמוך בתיירות. אנשי האוצר בעצמם אמרו כאן בוועדת הכלכלה שצריך לעזור לענף התיירות ואף כתבו לנו שמגיע לנו תמיכה ומאז הם מתכחשים".

לפי נתוני הלשכה, התיירות המאורגנת מייצרת הכנסות של כ-8 מיליארד שקל בשנה, מדובר בתיירות שמגיע במסגרת מאורגנת והמהווה כרבע מכלל התיירים.