הגל השני תפס שוב את משרד התקשורת לא מוכן: הורה לחברות להיערך לכל תרחיש

כשעובדים רבים נאלצו לעבור לעבודה מהבית בגל הראשון הם נתקלו בתשתיות אינטרנט שלא עומדות בעומס • בשבועות האחרונים משרד התקשורת עשה כמה צעדים בכיוון הנכון, אבל השלמתם עדיין רחוקה • בינתיים בחברות התקשורת לא מחכים להנחיות ועוברים לעבוד מרחוק

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, השר יועז הנדל והמנכ"ל היוצא נתי כהן / צילום: דוברות משרד התקשורת
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, השר יועז הנדל והמנכ"ל היוצא נתי כהן / צילום: דוברות משרד התקשורת

התחלואה בקורונה כבר כאן ותפס גם את משרד התקשורת ללא היערכות מספיקה. המשרד פנה למפעילי האינטרנט והורה להם להיות ערוכים לקראת האפשרות שיידרשו לנקוט צעדים מתאימים ולהיות מוכנים לכל תרחיש.

בעקבות החזרה לעבודה מהבית של חלק מהמשק, ישנה עלייה קלה בביקושים לתעבורת אינטרנט ברשתות הנייחות, אך היא מוסברת ככל הנראה בכך שהילדים נמצאים בחופשה. במקביל נרשמת יציבות ברשתות הסלולריות ואין חריגות בעת הזו.

מנכ"לית המשרד לירן אבישר בן חורין קיימה ישיבה עבודה בנושא הקורונה, כדי להיערך להחלטת הממשלה על הגבלות נוספות שיחייבו את חברות התקשורת לנקוט צעדי חירום כלשהם. במשרד הוקם לפני מספר שבועות צוות ייעודי להפקת לקחים מהקורונה והמפעילים התבקשו להעביר הצעות שיאפשרו תפקוד טוב יותר של שוק התקשורת בגל השני לעומת הגל הראשון.

בתחילת המשבר התגלו כשלים חמורים בעיקר אצל חלק מספקיות האינטרנט שלא היו ערוכות לעמוד בגידולים בביקושים לאינטרנט וחלק מהרשתות אף קרסו. כתוצאה מכך נדרשו עבודות דחופות להרחבת הקיבולות בעיקר מול חברות התשתית בזק והוט. אנשים רבים שנאלצו להישאר בבתים ניצלו את הקורונה לשיפור מהירויות גלישה וכך גם גרמו לעומס ניכר על מוקדי השירות.

אחת הבעיות הקשות שבאו לידי ביטוי בגל הראשון הייתה העובדה שבישראל קיים פיצול בין תשתית לספק אינטרנט, בניגוד לנעשה בעולם. זו הסיבה שבעת תקלה הצרכנים אינם יודעים למי לפנות; מרביתם פונים דווקא לחברת התשתיות ולאו דווקא לספקית האינטרנט, שבתקופת הקורונה דווקא הן סבלו כאמור ממרבית הכשלים. הדבר יצר עומס על מוקדי חברות התשתיות בזק והוט, שנדרשו להסביר ללקוחות שהתקלות לא אצלן.

בעיה נוספת היא העובדה שמתווה הסיבים האופטיים אינו מגיע למימושו ולסיומו, בין היתר בשל מערכות הבחירות המתמשכות. רשתות תקשורת מבוססות סיבים מאפשרות קצבים הרבה יותר גבוהים בגלישה ומאפשרות יציבות רבה יותר בשירותים. רשת הנחושת אינה בנויה להעברת תקשורת נתונים אלא להעברת טלפוניה ולכן בכל העולם עוברים לסיבים אופטיים. בישראל התהליך קורה לאט מדי, וכעת כשנכנס שר חדש למשרד, מרגישים שחלה תזוזה מסוימת והמשרד פועל לתיקון כשלים ולהשלמה המתווה במהירות.

ערוכים לעבודה מאסיבית מהבית
 ערוכים לעבודה מאסיבית מהבית

ביקוש גבוה בחברה החרדית

הביקוש לשירותי אינטרנט ניכר בעיקר בחברה החרדית. עם זאת, בעקבות הוראות של רבנים מתקבלים במשרד התקשורת דיווחים שלפיהם אחרי הגל הראשון חלק מהרבנים הורו להתנתק מהאינטרנט ולכן היה גל גדול של ניתוקים.

בעיות התקשורת בחברה החרדית מתעצמות בגלל המעורבות של ועדת הרבנים בתעבורת תוכן דרך הרשתות. ועדת הרבנים מייעדת את הטלפונים הכשרים להתקשרות רק לצורך שיחות טלפון ולא לצורך שום שירות אחר. הוועדה סורקת בכל יום מספרי טלפונים ברשת ובודקת האם נעשה בו שימוש להעברת תוכן לא הולם, אפילו ערוצי מכירות. כל מספר שלא מקבל אישור מהרבנים נחסם.

בתקופת הקורונה נרשמו תקלות חמורות מאוד בעקבות ניתוקים של מספרי טלפון שלא קיבלו אישור מוועדת הרבנים וכתוצאה מכך קמה זעקה גדולה מאוד שאילצה את משרד התקשורת להזמין את ועדת הרבנים לבירור. הם מצידם הבטיחו שלא חוסמים מספרים שעומדים בדרישות הרבנים, אך הבעיה לא נפתרה והיא בעיקרה הופכת להיות בעיה פוליטית שתידרש להכרעה ברמות הגבוהות ביותר בממשלה אם יוחלט שמפסיקים את חסימות המספרים.

החברות לא מחכות למשרד התקשורת

בתוך כך, חלק מחברות התקשורת לא מחכות להוראות ממשרד התקשורת או משרד הבריאות וכבר החלו לצמצם עבודות במוקדים באופן יזום ולפצל את העבודה לקפסולות.
בבזק ובסלקום נקטו כבר בשבוע שעבר שורה של פעולות במטרה להיות ערוכות לפרוץ הנגיף. בזק עברה לעבודה מהבית בכל מוקדי השירות של החברה ובמקביל עברה לעבודה בקפסולות בכל יתר אגפי החברה. בזק הייתה החברה הראשונה שנערכה לגל הראשון בהיקף משמעותי והעבירה עוד בטרם הסגר את כל המוקדים לעבודה מהבית. בשל גודלה של החברה, סכנת ההידבקות במוקדים חריפה ולכן החברה החליטה לנקוט משנה זהירות ועברה לעבודה במתכונת חירום.

גם בסלקום עברו לעבודה במתכונת זהירה, והחברה נערכת לטפל בכשלים שעשויים להתגלות בשרשרות האספקה. עובדי החברה כולה, גם במוקדים וגם ביתר חלקי החברה, חולקו לקפסולות ועובדים חצי שבוע מהבית, כך שבאופן קבוע מחצית מעובדי החברה לא מגיעים לעבודה ועובדים מהבית.

גם בהוט החלו להיערך לעבודה מהבית במידת הצורך. מאז תום הגל הראשון החברה עברה לעבודה של יום קבוע מהבית כדי לשמור על כשירות. בפועל 40% מהארגון עובד יומיים בשבוע מהבית והשאר בקפסולות. בהתאם להנחיות המשרד, השבוע הוסיפו בחברה עוד ימים לעבודה מהבית כדי לשמור על העובדים ולתרגל כשירות.

בפרטנר נמצאים בעיצומו של פיילוט של עבודה של יום בשבוע מהבית. נציגי השירות במשמרות לילה ובסופי שבוע כבר עובדים באופן קבוע מהבית.

בקבוצת החברות אלפא, הכוללת את החברות בנות של בזק (פלאפון, יס ובזק בינלאומי), הועלה שיעור העבודה מהבית לכ-50%. במקומות עבודה פתוחים, כמו במוקדים למשל, החברות ממשיכות לעבוד בקפסולות; עבודת הטכנאים נמשכת כרגיל, וישיבות רבות משתתפים מתנהלות מרחוק.