פתאל וכצמן בפנים, תשובה ואלשטיין בחוץ: כל מה שצריך לדעת על תוכנית רכישת האג"ח הקונצרניות של בנק ישראל

בנק ישראל הודיע כי ירכוש לראשונה אג"ח קונצרניות, ב-15 מיליארד שקל, בהמשך להכרזה במרץ על רכישת אג"ח ממשלתיות ב-50 מיליארד שקל • הרכישה תכלול אג"ח בדירוג A מינוס ומעלה, ולא ייכללו אג"ח של חברות זרות ואג"ח שאינן צמודות לשקל - כך שדלק, אי.די.בי וחברות הגז יישארו בחוץ

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

בנק ישראל העניק מנת חמצן משמעותית לשוק ההון המיובש של תל אביב, כשהחליט לראשונה לרכוש איגרות חוב קונצרניות בהיקף של 15 מיליארד שקל. צעד זה מהווה למעשה את השלב השני המשמעותי בהתערבותו של הבנק המרכזי בשוק החוב המקומי, לאחר שב-23 במרץ הכריז על רכישת אג"ח ממשלתיות ב-50 מיליארד שקל.

בבנק ישראל הסבירו כי במטרה להמשיך ולסייע למשק בהתמודדותו עם משבר הקורונה, החליטה הוועדה המוניטרית על סט צעדים, שיעמיקו את מידת ההרחבה של המדיניות המוניטרית בישראל. צעדים אלו מיועדים להבטיח את המשך פעילותם התקינה של השווקים הפיננסיים ולתמוך במנגנון התמסורת המוניטרית אל האשראי במשק.

עבור שוק ההון המקומי, מדובר כאמור בעיקר בהחלטה כי בנק ישראל יתחיל לרכוש לראשונה אג"ח קונצרניות בשוק המשני, כלומר במסגרת המסחר בבורסה ולא בעת הנפקתן הראשונית. לדברי בנק ישראל, מטרת התוכנית היא להבטיח את המשך פעולתו התקינה של שוק אג"ח החברות, ולחזק את התמסורת מהמדיניות המוניטרית אל שוק האשראי, על-ידי הפחתת הריבית שבה חברות מגייסות אשראי בשוק ההון, ופינוי מקורות נוספים לאשראי לכלל ענפי המשק.

לפי הודעת בנק ישראל, הוא מתכוון לרכוש אג"ח קונצרניות בהיקף של 15 מיליארד שקל, של חברות בדירוג A מינוס ומעלה. הרכישה אינה כוללת אג"ח של חברות זרות שהנפיקו אג"ח בת"א, אג"ח בעלות מרכיב הוני ואג"ח שאינן צמודות לשקל ואינן בריבית קבועה.

במילים אחרות, בנק ישראל אינו מתכוון לפי שעה לרכוש אג"ח של חברות בקשיים חמורים כדוגמת קבוצת דלק (שבשליטת יצחק תשובה) ואי.די.בי (אדוארדו אלשטיין), שמדורגות בדירוגים נמוכים של CCC ו-C, בהתאמה. הוא גם לא ירכוש אג"ח של חברות נדל"ן זרות, שגייסו כאן סכומי עתק של עשרות מיליארדי שקלים בחמש השנים האחרונות, כדוגמת דה זר.אס.איי, אול-יר ומויניאן. נוסף על כך, גם איגרות החוב שהנפיקו חברות הגז, כדוגמת תמר פטרוליום, דלק קידוחים ודלק תמלוגים, נמצאות מחוץ לרשימה בשל הצמדתן לדולר.

מה יכללו הרכישות של הבנק?

אז מה כן ירכוש בנק ישראל? מן הסתם איגרות חוב בדירוגים גבוהים של בנקים, חברות ביטוח, חברות נדל"ן מניב, חברות תעשייה גדולות כדוגמת אדמה וכיל, וכדומה. אלא שמעבר לכך, בנק ישראל יוכל לרכוש גם איגרות חוב בדירוג נמוך יותר של חברות ליסינג, החזקה ומלונאות, שספגו או עשויות לספוג פגיעה משמעותית מהשלכות משבר הקורונה.

אג"ח אלו נסחרות כיום בתשואות לפדיון דו-ספרתיות או חד-ספרתיות גבוהות, בשל החשש מהשפעות המשבר על פעילותן בתקופה הקרובה, וכן על רקע היעדר נזילות מספקת בשוק. כך למשל יוכל בנק ישראל לרכוש איגרות חוב של חברות הליסינג אלבר ואלדן שמדורגות A מינוס ו-A פלוס בהתאמה בידי S&P מעלות, אבל נסחרות בתשואות של עד 11% ו-17%, בהתאמה.

בענף המלונאות יוכל בנק ישראל לרכוש איגרות חוב של חברת פתאל החזקות (של דוד פתאל) שמדורגות A3 ע"י מידרוג, אבל נסחרות סביב תשואות של עד 14%. מקרב חברות ההחזקה משתחלות לרשימת הקניות של בנק ישראל גם איגרות החוב של חברת ההחזקות נורסטאר, בעלת השליטה בענקית הנדל"ן גזית גלוב (של חיים כצמן) שמדורגות A פלוס ו-A1 אבל נסחרות לפי תשואה של עד 14%.

לדברי בנק ישראל, שווי שוק האג"ח הקונצרני בישראל הוא כ-341 מיליארד שקל, כאשר הסמן שנבחר במסגרת התוכנית כולל כ-75% משוק זה. במילים אחרות, אג"ח בשווי של 85 מיליארד שקל מצאו את עצמן מחוץ לתוכנית הרכישות של בנק ישראל, וימשיכו להיתלות בכוחות השוק והגופים הרגילים שפועלים בו.

המשקיעים בבורסה אהבו את ההודעה

הודעת בנק ישראל, שפורסמה אתמול (ב') בשעה 16:00, הפתיעה את המשקיעים בבורסה והפכה את מגמת המסחר ממעורבת לחיובית מאוד. עליות חדות אלו במדדי המניות והאג"ח נבעו מהאיתות שקיבלו מצעדו זה של בנק ישראל, איתות שלפיו הבנק מתכוון להתערב במסחר באגרסיביות במטרה לספק נזילות לשווקים ולמנוע מחברות להיקלע למצב של חדלות פירעון בגלל מצוקת נזילות זמנית, שתיגרם בגלל חוסר יכולתן למחזר את חובותיהן.

מעבר לכך, החלטת בנק ישראל על שני צעדי אשראי נוספים, העניקה דחיפה נוספת למניות הבנקים החבוטות, שאיבדו כ-25% מערכן מתחילת השנה על רקע החשש מגל של פשיטות רגל במשק. במסגרת אחד הצעדים שעליהם הוחלט, יספק בנק ישראל לבנקים המסחריים הלוואות בריבית קבועה לטווח של שלוש שנים בריבית של 0.1%, במטרה להגדיל את היצע האשראי הבנקאי לעסקים קטנים וזעירים, ולסייע להם לצלוח את משבר הקורונה.

במסגרת צעד נוסף שעליו הוחלט אתמול, בנק ישראל יקים תשתית תפעולית ומשפטית שתאפשר לבנקים להעמיד כבטוחה כנגד אשראי במסגרת התוכנית המיוחדת גם תיקי משכנתאות (נוסף על נכסים שהם נזילים ברמה גבוהה כדוגמת אג"ח ממשלתיות). לדברי בנק ישראל, תשתית זו תאפשר לבנקים להעמיד אשראי במסגרת התוכנית בעלות נמוכה יותר ותוך שמירה על נזילות גבוהה.

בעקבות הודעת בנק ישראל, כתב עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, כי התוכנית תתרום להערכתו לצמצום המרווחים בשוק אג"ח החברות בדירוגים הגבוהים, שעלו משמעותית במהלך חודש יוני. "ההודעה מחזקת את הערכתנו שכל עוד הערכות האינפלציה כה נמוכות, אין מניעה שהבנק ימשיך לפעול באגרסיביות. הבנק יפעל כדי למנוע עלייה מהירה במרווחי התשואות באג"ח החברות, וגם לא יאפשר עלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות, דבר שיאפשר לממשלה להמשיך ולגייס בזול, כתב קליין.