החוק שיצמצם את פיקוח הכנסת על מגבלות הקורונה אושר סופית במליאה

החוק מאפשר את המנגנון לממשלה רק עד 6 באוגוסט. עד למועד זה אמורה הכנסת להעביר את חוק הקורונה הנרחב • ח"כ מיקי לוי: ״טירוף מערכות. דיקטטורה"

יציאה מהבית בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס
יציאה מהבית בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

מליאת הכנסת אישרה לפנות בוקר בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום. 29 חברי כנסת תמכו, 24 חברי כנסת התנגדו, ללא נמנעים.

החוק מאפשר מנגנון שכזה לממשלה רק למשך חודש, עד 6 באוגוסט. עד למועד זה אמורה הכנסת להעביר את חוק הקורונה הנרחב, אשר יעשה סדר בכל הדינים והסמכויות השונות, תוך היערכות לתקופה ממושכת של מגפה.

בחוק כלולים הסדרים המתירים לממשלה להוציא צווי סגירה והגבלות על תנועה, הבילוי והפנאי וכללי התנהגות במרחב הציבורי וכן חובות החלות על מפעיל של עסק או מקום הפתוח לציבור; הגבלות תפילה במבנה; שירותי משלוחים; אחריות מעסיק; הגבלות תחבורה ציבורית; הגבלות על פעילות המסחר לרבות קניונים, שווקים, אטרקציות תיירותיות, מכוני כושר, ספריות, גן חיות, מוזיאונים, בריכות שחייה, רכבל, אולמות וגני אירועים וכן מקומות ואירועי תרבות.

כעבור שבוע מיום הוצאת הצווים, אמורה ועדת הכנסת לאשרר או לבטל את הצו.

יו"ר הוועדה יפעת שאשא-ביטון הדגישה כי ההגבלות על אולמות האירועים ייכנסו לתוקף רק ביום רביעי בבוקר. יתר ההגבלות ייכנסו לתוקף בשעה 14:00 בצהריים. עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הסביר בדיון הוועדה כי חוק המסגרת הכולל בנושא, המצוי בדיונים בוועדת החוקה, יימשך עוד זמן רב, ולכן החוק הנוכחי הכרחי לזמן הביניים. לדבריו ההגבלות פוגעות בזכות הקניין ובזכויות אדם.

ח"כ מיקי לוי מיש עתיד אמר בדיון שהחוק הוא ״טירוף מערכות. דיקטטורה". שאשא ביטון הגיבה ואמרה כי ״אנחנו בתקופה קשה שבה צריך לקבל החלטות מהר. הכנסת תמשיך להיות חשובה".