אחרי חצי שנת קורונה, הייצור עולמי מציג סימני התאוששות רעננים

במדינות רבות, כולל צרפת ובריטניה, ענפי התעשייה חוזרים לצמיחה עם הסרת מגבלות הקורונה, אך העלייה באבטלה צפויה להחליש את הצריכה

מפעל של הונדה בווהאן, סין באפריל / צילום: Aly Song, רויטרס
מפעל של הונדה בווהאן, סין באפריל / צילום: Aly Song, רויטרס

המפעלים באסיה ובאירופה נכנסו לשגרת עבודה במהלך חודש יוני כאשר מגבלות הקורונה הוסרו במדינות רבות. "אנחנו בהחלט רואים הבראה", אמר פטריק ארטוס, הכלכלן הראשי בבנק נקטיסיס הצרפתי, "ביוני ההבראה נראתה מהירה מכפי שצפינו". יחד עם זאת, לפי סקר של מנהלי רכש בעולם, הביקוש החלש עדיין, מעיב על הפעילות.

מגזרי הייצור חזרו לצמוח בכמה מדינות, כולל צרפת, בריטניה, מלזיה, וייטנאם, אוסטרליה ואירלנד. במקומות אחרים הירידה בפעילות פחתה מאז שהסגרים הוסרו בהדרגה, דבר שמהווה סימן לכך שהכלכלה העולמית מתאוששת מנסיגה עמוקה.

אך בעוד שהעסקים דיווחו שהסרת ההגבלות אפשרה להחזיר עובדים אל המפעלים ולקבל אספקה של חומרי גלם, יצרנים מדווחים על חולשה מיוחדת בהזמנות ואומרים שהם פיטרו עובדים.

"גם עם ההתאוששות הניכרת, הייצור והסנטימנט נשארו מתחת לשיאים של לפני המגפה, וחולשה מתמשכת בביקוש בשילוב הריחוק החברתי שעוד נשאר צפויים להעיק על ההבראה", אמר כריס וויליאמסון, כלכלן העסקים הראשי של IHS מרקט, חברת הנתונים שעורכת את רוב סקרי מנהלי הרכש במפעלים.

בעולם רוצים להיות כמו סין

סין היא מעצמת היצור העולמית, והיא הייתה הכלכלה הגדולה הראשונה שהקלה את הסגרים, לאחר שהייתה הראשונה שנפלה קורבן לנגיף. סקר מנהלי הרכש של יוני מצא האצה בפעילות בסין, מגמה שמדינות אחרות מקוות להצטרף אליה בחודשים הקרובים.

הסגר בסין בינואר גרם להפרעה באספקה למפעלים אחרים באסיה ובאירופה. סגרים נוספים במדינות ייצור מובילות החמירו את השיבושים, וההפרעות לתחבורה הימית והאווירית והערימו קשיים על חברות להביא את מוצריהן ללקוחות.

מבחינת Kaiterra, יצרנית של מכשירי מדידת איכות אוויר שבסיס הייצור שלה הוא שנזן, סין, העברת המוצרים המוגמרים אל הדלת של הלקוחות הייתה אחד האתגרים הגדולים ביוני, אחרי שהייצור חזר לרמתו שלפני הקורונה. "אנחנו משקיעים הרבה יותר זמן בלוגיסטיקה של לעזור לבני אדם למצוא עסקאות משלוחים טובות יותר", אמר ליאם בייטס, מנכ"ל Kaiterra.

הביקוש למוצרי החברה השווייצית הזו נסק השנה כתוצאה מהמגפה, שהעלתה את הדאגה של הצרכנים כלפי איכות האוויר. החברה פנתה למשלוחים דרך הים כאשר תעריפי ההובלה האווירית נסקו, והיא ניצבה כיום בפני המתנה של שבועיים ויותר לכל משלוח אווירי. צד ההיצע היה פחות כאב ראש, אמר בייטס, כי הגידול במכירות עזר לחברה לקזז את עלויות המשלוחים הגבוהות.

"מה שלא רגיל במגיפה הזו הוא שכולם באותה סירה. כולנו יודעים שמשהו משוגע קורה כאן", אמר בייטס. "אנשים מגלים הרבה הבנה".

הבעיה: כוח הביקוש חלש עדיין

אבל כשצווארי הבקבוק הלוגיסטיים נפתחים כעת, מפעלים אחרים נתקלים בבעיה גדולה יותר בכוח: ביקוש חלש. "לא הייתה לנו כלל בעיה להשיג את הרכיבים, אבל לא קיבלנו הזמנות מהלקוחות שלנו", אמר פארק גונג־ג'ין, ראש צוות התכנון ב־YoungjinIND, יצרנית ציוד לייצור מוליכים־למחצה.

החברה הזו מאייצ'ון בדרום קוריאה עצרה ייצור בפברואר ובמרץ כשההזמנות התייבשו. היא העבירה זמנית את כל עובדי הייצור לעבודות תחזוקה ותיקונים. הייצור החל מחדש ביוני כשהזמנות חדשות ומעוכבות החלו לטפטף פנימה.

נתונים שפורסמו בשבועות האחרונים הצביעו על התאוששות חזקה בהוצאה הצרכנית בכמה כלכלות גדולות כולל ארה"ב, אבל הקמעונאים סיפקו את הגידול בביקוש מהמלאים שלהם, עם מעט הזמנות ייצור חדשות.

גרמניה היא היצרנית הגדולה ביותר באירופה, ונתונים שפורסמו בשבוע שעבר על ידי לשכת הסטטיסטיקה שלה הצביעו על גידול של 13.9% במכירות לצרכן במאי ביחס לאפריל. אך סקר מנהלי הרכש במפעלים בגרמניה דיווח על המשך הירידה בהזמנות חדשות של ייצור.

המפעלים הגיבו לירידת ההזמנות בפיטורי עובדים. עלייה באבטלה צפויה להחליש את הביקוש, ולפתוח מעגל קסמים שלילי. זה אומר שממשלות ובנקים מרכזיים צפויים להגדיל את תוכניות התמריצים שלהם כדי לוודא שהכלכלה תמשיך להבריא, ושהכלכלה העולמית תימנע ממיתון של שתי נסיגות.