השביתה תימשך זמן רב: המו"מ בין האוצר לעובדים הסוציאליים תקוע

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים הציבה שלוש דרישות לסיום השביתה: תקצוב של תכנית המוגנות לעובדים הסוציאליים, כניסה מידית לתהליך של רפורמה במבנה השכר ותוספת מיידית של 1,250 שקל לכל עובד סוציאלי • נציג משרד האוצר: "האמירה של 'נפנפו אותנו הלוך ושוב' אינה מקובלת עלינו"

ח"כ פלוסקוב בועדת עבודה ורווחה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ פלוסקוב בועדת עבודה ורווחה / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

עובדי הרווחה בישראל פתחו אתמול בשביתה ולפי הדיון היום בועדת העבודה והרווחה והנתק בינם למשרד האוצר, היא תימשך זמן רב. את הדיון ניהלה חברת הכנסת טלי פלוסקוב מהליכוד ולאורך רובו בלטו בנוכחות חברי כנסת מהרשימה המשותפת, בסך הכל שבעה מהם שהיו בחדר הוועדה, לעומת בודדים מהסיעות האחרות, ובהם אופיר סופר מימינה, חמד עמאר מישראל ביתנו וניצן הורוביץ ממרצ. כלומר כמעט ולא היו בכלל חברי כנסת מהקואליציה, אף שפלוסקוב הייתה מיוזמי הדיון. חבר הכנסת חיים כץ, יו"ר הוועדה, לא הגיע היום לכנסת אך החליט לא לעכב את הדיון בשל דחיפותו, ומינה את פלוסקוב במקומו.

ענבל חרמוני יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים הציבה שלוש דרישות לסיום השביתה: תקצוב של תכנית המוגנות לעובדים הסוציאליים "לטיפול באלימות הקשה שחווים העובדים, בייחוד במחלקות לשירותים חברתיים של הרשויות". לדבריה עלות התכנית היא כ-180 מיליון שקל.

כניסה מידית לתהליך של רפורמה במבנה השכר: "עד עכשיו נפנפו אותנו הלוך ושוב, לכן אני מבינה שזה לא יקרה מחר, אבל אפשר לעשות זאת תוך חודשיים".

ותוספת רוחבית שקלית ומיידית של 1,250 שקל לכל עובד סוציאלי בכל הדרגים ובכל מקום "כדי לתת מענה לעומס הפניות ולהפגין את הרצינות שהמדינה מייחסת למשבר הזה".

לא ברור אם כוונתה הייתה למענק חד פעמי שבו תמכה גם ח"כ פלוסקוב, או לתוספת שכר קבועה. לדבריה - השביתה תימשך כל עוד הדרישות לא יענו. היא טענה כי האוצר "נפנף" אותם במשא ומתן ולא גילה שום נכונות להתקדם.

נציג משרד האוצר נתנאל אשרי, דחה את דבריה על הסף: "האמירה של 'נפנפו אותנו הלוך ושוב' אינה מקובלת עלינו. נפגשנו ועבדנו איתם. הסיטואציה הפוליטית בשנתיים האחרונות גרמה לידיים שלנו להיות כבולות אך בתקופה האחרונה שילבנו ידיים עם גורמים שונים ופעלנו רבות כדי להגדיל את השירות החברתי החירומי, בסדרי גודל של מאות מיליוני שקלים".

עם זאת הדגיש כי "אנחנו לא מקבלים את האולטימטום לקיום מו"מ של מתן 1,250 שקל לכל עובד סוציאלי. תוספת שקלית כזו תינתן גם לאנשים שמרווחים את השכר הממוצע במשק ומעלה וזה לא מקובל עלינו". כלומר ההתנגדות היא לתוספת רוחבית ללא אבחנה - אבל יש מקום להתדיינות על מקבלי השכר הנמוך.

ח"כ עאידה תומא סלימאן מתחה ביקורת על פלוסקוב שמכוונת לתוספת החד פעמית בלבד תוך המשך ניהול משא ומתן, והפסקת השביתה. "זו שבירת שביתה" אמרה סלימאן ל"גלובס", והמאבק הוא ארוך טווח שחייבים לפתור אותו השורש ולא בפלסטר של מענק חד פעמי.

פלוסקוב, שניהלה כאמור את הדיון, אומרת כי המענק נועד לבטא את ההערכה על פועלם של העובדים הסוציאלים: "אי אפשר לתת לאנשים האלה 1,250 ש"ח כדי להגיד להם שאנחנו מעריכים את עבודתם? אלה האנשים שעומדים בפרונט של המשבר הזה. מדובר בפעולה חד פעמית. כמו שאנחנו יודעים לחזק עכשיו את המובטלים, הקשישים. זו קבוצה שעומדת בפרונט של המשבר הזה וצריכה כרגע התייחסות ממוקדת, שתיתן להם כוח להמשיך לעשות את העבודה שבלעדיה אנחנו נצטרך להשקיע הרבה יותר כסף כדי להוציא את האנשים שיהיו עכשיו בלי שירותים חברתיים מהמשבר". היא הודיעה כי תיפגש היום עם שר האוצר ישראל כ"ץ ותעלה את הנושא בפניו.

ח"כ אופיר סופר סיפר בדיון כי אשתו היא עובדת סוציאלית ומשום כך הוא מכיר מקרוב את המצוקה. "דיברתי הבוקר עם אחת ממובילות המאבק ושאלתי אותה: מדוע דווקא עכשיו אתן מבקשות העלאה בשכר? התשובה שלה הייתה שהן צריכות לאייש תקנים. היא סיפרה על עובדת סוציאלית אחת בקריות שנותנת היום שירות ל-50,000 תושבים".