אושר: דחייה של 7 חודשים בפטור ממס למשפרי דיור במכירת דירה

כך קבעה היום ועדת הכספים, בניסיון לסייע למשפרי דירות • זאת על רקע הקושי בסגירת עסקאות בתקופת הקורונה

וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
וועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת אישרה כי הפטור ממס למשפרי דיור יוארך בשל משבר הקורונה. מדובר בהארכת התקופה במסגרתה משפר דיור שרכש דירה חדשה וטרם מכר את דירתו הישנה יוכל למכור את הדירה בפטור ממס. התקופה שנקבעה היא שבעה חודשים, שלמעשה לא ייחשבו במניין החודשים שרשות המסים סופרת. נכון להיום מדובר בתקופה בת 18 חודשים למכירה ללא מיסוי למשפרים. על פי ההחלטה החדשה - תקופה זו תתארך לכדי 25 חודשים - שנתיים וחודש. נציין כי התקופה שלא תיספר במניין החודשים נקבעה מ-1 במרץ ועד 1 באוקטובר בלבד.

במקור היה מדובר בתקופה בת 6 חודשים, אולם במסגרת הדיון בוועדת הכספים ביקש היו"ר, ח"כ משה גפני, לקבוע כי במקרים מיוחדים יוכל שר האוצר גם לקבוע הארכה למועד, בשל העובדה שיש אנשים ש"נופלים בין הכסאות", וזקוקים לארכה מאוחרת יותר מתחילת ספטמבר, בשיקול דעתו של שר האוצר.

ברשות המסים סירבו להצעה, אולם הציעו במקביל להאריך את התקופה בחודש נוסף. כלומר, התקופה לא תיספר עד ה-1 באוקטובר. כך הוחלט שהתקופה תוארך בשבעה חודשים בסך הכל. כאמור לא מדובר בדחייה גורפת של התקופה בה משפר דיור לא יהיה חייב במס, אלא שבעה חודשים שאם המשפר נכנס לתוכם (כאמור - תחילת מרץ עד תחילת אוקטובר) חודשים אלו לא ייספרו והספירה תתחדש מיד לאחר מכן.

ברקע הדיון ניתן להצביע על דוחות נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שלפיהם שיעור משפרי הדיור שרכשו דירה ומתקשים למכור את דירתם הישנה הולך וגדל. הקלה זו המתגבשת נכון להיום בוועדת הכספים חשובה כדי שאותם בעלי דירות לא ימצאו עצמם עומדים בפני תשלום מס גבוה.

יצוין כי לפני מספר שנים קוצרה התקופה בה משפרי דיור יכלו להחזיק בדירה הישנה שלהם במקביל לרכישה דירה נוספת. אם פעם תקופת הזמן הזו עמדה על שנתיים, בימי שר האוצר, משה כחלון, תקופה זו קוצרה לשנה וחצי בלבד בהוראת שעה שצפויה לפוג בשנה הבאה. הרציונל של קיצור התקופה הייתה דיווחים על כך שבעלי דירות היו רוכשים דירה חדשה למגורים וממתינים כמה שאפשר עם מכירת הדירה הישנה כדי ליהנות מעליית שווי הדירה באותו הזמן. במשרד האוצר טענו כי מהלך זה תורם לעליית המחירים, ולכן קיצרו את התקופה.