יוג'ין קנדל: "העיכוב בייצוא גז טבעי גרם למדינה נזק של 10 מיליארד דולר"

פרופ' יוג'ין קנדל דיבר בפני ועדת הכנסת המפקחת על קרן רווחי הגז • קנדל תקף את ההחלטה לבטל את רישיון החיפוש והכרייה של פצלי שמן בדרום: "עשרות מיליארדי דולרים שוכבים מתחת האדמה ואף אחד לא עושה עם זה כלום"

פרופ' יוג'ין קנדל בדיון בכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
פרופ' יוג'ין קנדל בדיון בכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

פרופ' יוג'ין קנדל, שהיה ראש המועצה הלאומית לכלכלה, אומר כי העיכובים שנגרמו בהוצאת ומכירת הגז הטבעי שנמצא במימי ישראל בים התיכון גרמו להפסד של 10 מיליארד דולר למשק.

בדברו בפני ועדת הכנסת המפקחת על קרן רווחי הגז אמר קנדל: "ארגונים רבים בארץ ובממשלה עשו מאמץ גדול כדי שנפסיד הרבה כסף מהכנסות המדינה מגז. אם היינו חותמים חוזים על ייצוא גז בשנת 2013, היינו מרוויחים עד היום לפחות עוד 10 מיליארד דולר. לא ידענו לנצל את המשאב לטובת אזרחי מדינת ישראל. רצינו תמיד יותר טוב אבל הפסדנו מהעיכוב".

הוא ייחס את הפספוס בתחזיות בנק ישראל להתחלת הזרמת הכספים לקרן העושר (קרן רווחי הגז), גם לירידת מחירי הגז בעולם. "הירידה מ-6 ל-4 דולר תרמה להפחתה של 30% בהכנסות. אולם גם אזרחי ישראל נהנים מכך שמחירי הגז ירדו, כך שאנחנו נהנים מהירידה בדרך אחרת".

יוג'ין קנדל הפתיע את חברי הוועדה בסוגיה אחרת - הפקת פצלי השמן ואמר: "יש בארץ כ- 250 מיליארד חביות נפט בפצלי שמן, כמות דומה לכמות הנפט שיש לסעודיה. אנחנו יודעים איפה הם טמונים. ועדה שלא הוסמכה לטפל בנפט החליטה לא לבצע ניסיון גם לא על 20 דונם. עשרות מיליארדי דולרים שוכבים מתחת האדמה ואף אחד לא עושה עם זה כלום". 

נזכיר כי משרד הבירואת ועוד גורמים מתנגדים לכוונת רותם אמפרט להמשיך בכריית פצלי השמן בדרום, ורישיון החיפוש והכריה של החברה לא הוארך

בדיון שאל יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) את המשנה לנגיד בנק ישראל מר אנדרו אביר, לגבי הפספוס בתחזית נגיד בנק ישראל משנת 2013. לפי התחזית היו אמורים להיות בקרן מעל 14 מיליארד שקל ב-2021, עם זאת, כעת בקרן יש רק חצי מיליארד שקל, והקרן בפועל עדיין לא מתפקדת.

אביר השיב כי משנת 2013 הייתה ירידה משמעותית במחירי הגז בעולם מה ששינה באופן משמעותי את תחזית הכנסות הקרן. כמעט בכל מקום בעולם שחיפשו גז, מצאו. ולכן מחירי הגז יורדים. האמריקאים מוכנים להוביל גז מאמריקה לאירופה במחיר מוזל. מאידך, צריך לזכור שהמסים כבר זורמים ישירות לתקציב המדינה. לדבריו, הבנק עשה את ההכנות לתחילת פעולתה של הוועדות המקצועיות שינהלו את הקרן.

פרופ' ג'ינה כהן מהטכניון הסבירה את הפער במתווה הגז שדחה את פיתוח מאגר לוויתן. לדבריה, היה לנובל אנרג'י חוזה מול מצרים. אולם המדינה אסרה על החברה לחתום על חוזה של כ-2.5 מיליארד דולר לשנה. "זה כסף שהפסדנו! ובהמשך המחירים ירדו".

מנכ"ל איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל מר אמיר פוסטר טען שפערי הכנסות הקרן נובעים מתחזית לא מקצועית של בנק ישראל. נגיד בנק ישראל דאז סטנלי פישר הציג בוועדת המדע בשנת 2013 הנחה לפיה, בשנת-2017 יהיו שני מאגרים שייצאו גז. זה הפקה כפולה מהכמות שמופקת היום, ובמחירים של אותה תקופה ולא מחירי השוק הנוכחיים.