ח"כ ברקת הציג בפני נתניהו תוכנית לחילוץ המשק מהמשבר

ח"כ ברקת, שקיבל לפני הבחירות מנתניהו הבטחה להתמנות לשר האוצר אך לבסוף לא קיבל את התפקיד, הציג את התוכנית לבקשת נתניהו • היעד של התוכנית: החזרת חצי מיליון מובטלים למעגל העבודה

ח"כים עודד פורר, ניר ברקת וקתי שטרית בוועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כים עודד פורר, ניר ברקת וקתי שטרית בוועדת הכספים / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ביום שישי האחרון הגיע ח"כ ניר ברקת לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והציג בפניו את התוכנית שלו לחילוץ המשק הישראלי מהמשבר שהוא נמצא בו. בהמשך קיים ח"כ ברקת גם קשר שוטף עם יו"ר המועצה הכלכלית פרופ' אבי שמחון.

ח"כ ברקת מותח ביקורת רבה על ניהול הפן הכלכלי של המשבר, החל מחודש מרץ כאשר שר האוצר היה עדיין משה כחלון ועד היום שישראל כ"ץ מכהן בתפקיד. ברקת לא מתכחש לכך שנתניהו אחראי במידה רבה למשבר הכלכלי, ומעוניין שהרעיונות שהוא מציג ישולבו בתוכנית הנרחבת שמשרד האוצר אמור לפרסם מחר (ד'). החלק העיקרי בטענותיו הוא שאגף התקציבים במשרד האוצר מקבל את ההחלטות בנוגע לתוכניות הכלכליות וכי אין הובלה של נתניהו וכ"ץ בנושא קביעת היעדים שתוכנית כלכלית מסוג זה אמורה להציג.

ביום שישי, אמר נתניהו לח"כ ברקת, שהוא מעוניין לראות את רעיונתיו בכתובים ותוך כמה ימים חיבר ברקת תוכנית כתובה אותה הציג היום (ג') בצהריים.

לדברי ח"כ ברקת במהלך גיבוש התוכנית הוא נפגש עם ראשי ארגונים עסקיים במשק כולל רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים; רועי כהן, יו"ר לשכת ארגוני העצמאים והעסקים (לה"ב); דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ונשיא המגזר העסקי ומנהיגים נוספים במשק העסקי בישראל. 

ח"כ ברקת מציע שלוש רגליים לתוכנית מסיבית לחילוץ המשק מן המשבר הקשה. היעד של התוכנית הוא החזרת חצי מליון מובטלים למעגל העבודה.

החלק הראשון של התוכנית מיועד להציל עסקים קורסים באמצעות תמיכה ישירה לחשבונות הבנק של העסקים, בלי תנאים וללא צורך בביורוקרטיה (של בקשות הלוואות או דרישות למענקים).

לפי התוכנית, הצלת עסקים בקריסה תחזיר 250 אלף עובדים. לפי התוכנית בין מרץ 2020 לדצמבר 2020, ישולמו 28 מיליארד שקל בתמיכה ישירה לעסקים בסיכון גבוה ועסקים בסיכון בינוני. כל עסק שספג ירידה של 50% ויותר בהכנסות (לפי מידע שיש בידי רשות המסים, לפי חישובי מע״מ)  יקבל מענק בגובה 25%-50% מן ההפסד.

בעסקים שנמצאים בסיכון בינוני, כלומר שספגו ירידה של 25% בהכנסות - ימסרו מענקים בגובה 25%-12.5% מן ההפסד. המענקים ישולמו ישירות לחשבונות הבנק של כל העסקים ללא צורך בפעולה כלשהי מצד בעלי העסקים. הם פשוט יקבלו כסף לחשבון ישירות.

החלק הזה, לדברי ח"כ ברקת אמור להציל 60 אלף עסקים באופן מידי ותוך כשנה הפרויקט הזה יישא תשואה, יחסוך דמי אבטלה ויחזיר מדינה תשלומי מס.

החלק השני של התוכנית הנו 'תמריץ היוצר ביקוש'. מדובר בעידוד צריכה פרטית, באמצעות השקעה של 10 מיליארד שקל מטעם הממשלה, וכן האצרת השקעה ציבורית בצריכת מוצרים תוצרת 'כחול לבן' עד לגובה של 40 מיליארד שקל.

מדובר בתוכנית ואוצ׳רים או דביט קארד, בהם לציבור מוענקות הנחות ומבצעים משמעותיים לביצוע צריכה בענפים מסוימים במשק כמו תיירות, נופש, תרבות ומוצרי צריכה (למעט רכש מזון). בחלק זה של התוכנית, המדינה מסייעת לשווק תיירות בצפון או בדרום או מעודדת יציאה לאירועים, כאשר הכל מוצע לציבור בהנחות משמעויות ובסבסוד המדינה.

ההנחה של ח"כ ברקת היא שכל שקל שיוציא אדם על נסיעה לנופש או יציאה לבילוי, ישולש בכך שהציבור יוציא סכומי כסף על מוצרים נלווים כמו דלק, בתי קפה, רכישות בקניונים ועוד.

בנוסף, מציע ח"כ ברקת שהמדינה תשקיע סכומי כסף נוספים בעידוד תעשייה מקומית כמו תעשיות ביטחוניות בהן ניתן להוסיף קווי יצור ויצירת מלאים בתחומים מסוימים, ובתוך כך, עידוד השבת אנשים לעבודה.

החלק השלישי של התוכנית, עוסק בהכשרות והעברת תחום הסבת המקצועות לידי המעסיקים, כך שהמדינה מסייעת לעסקים לשלם שכר לעובדים הנמצאים בתוכניות הכשרה של 6-12 חודשים, כאשר בסיום תקופת ההכשרה, המשרה המוסבת מובטחת למועסקים. החלק הזה של התוכנית אמור להחזיר לעבודה כ-100 אלף איש תוך שנה.