דיני חוזים | פרשנות

חוזים בימי קורונה: שוב האחריות נזרקת אל הציבור

המלצות הוועדה הבין-משרדית שהוקמה כדי לספק מענה לחוסר הוודאות במשק, לא מספקות פתרון אמיתי, אלא שולחת כל מי שחתם על חוזה לפני המשבר לייצר לעצמו פתרון

"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו בשבוע שעבר עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים
"טקס האשכבה" לתעשיית התרבות שקיימו בשבוע שעבר עובדי תעשיית האירועים מול קריית הממשלה בירושלים / צילום: מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים

משבר הקורונה והמגבלות שהוטלו ועדיין מוטלות על הציבור, מציבים מאות אלפי ישראלים שחתמו על הסכמים בתחומים שונים טרום המשבר, בפני שוקת שבורה. המציאות החדשה, שאיש לא צפה אותה, מביאה לכך שהם פשוט לא יכולים לקיים הסכמים שחתמו עליהם.
מפיקי אירועים שהתקשרו עם זוגות שביקשו להתחתן, נאלצו לבטל את האירוע עקב מגבלות הצפיפות; מפיקי מופעים נאלצו לבטל הופעות ששילמו עליהן מראש; שוכרי דירות שפוטרו או הוצאו לחל"ת לא יכולים לעמוד בתשלומי שכר הדירה; בעלי חברות תיירות לא יכולים להוציא לחו"ל טיולים שתוכננו מראש; מסעדנים שנקשרו עם ספקים לא יכולים לשלם להם. ואלה הן רק דוגמאות לחברות ואנשים פרטיים רבים שנקשרו בחוזים עסקיים ופתאום גילו שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לממש אותם במציאות המשברית שנוצרה.
כדי לנסות ולסייע לכל אותם מאות אלפי או אפילו מיליוני ישראלים, הוקם הצוות הבין-משרדי בראשות אנשי מקצוע מהמעלה הראשונה ובהובלת עו"ד ארז קמיניץ ועו"ד רני נויבואר. כעולה מדוח המסקנות שלו, כבר בתחילת דיוני הצוות הוסכם כי "מטרת העל" של המלצותיו תהיה לפעול למיתון השפעות המשבר על התקשרויות חוזיות.
האם המטרה הושגה? התשובה שלי לכך היא שלילית. הצוות הגיע למסקנה כי השונות בין סוגי החוזים שנפגעו היא כל כך גדולה עד שאין ביכולתו לייצר הסדר אחד, גנרי, שיחול על כולם. המשמעות היא שהצוות לא הצליח לספק לציבור שנקשר בחוזים שאי אפשר לקיים אותם, את המצרך הנדיר והחשוב ביותר בעת הזו - ודאות. בעצם, הצוות לא מייצר פתרון כולל אלא שולח את כל מי שמתמודד בימים אלה עם הקושי לקיים או לאכוף חוזה שעליו חתם טרום המשבר, לייצר לעצמו פתרון ספציפי.
ההמלצה המרכזית של הצוות לציבור היא די טריוויאלית ולמעשה אין בה חידוש, ביחס לדין הנוהג. המלצה שהיא נכונה גם בשגרה לצדדים שמסתכסכים ביניהם על רקע חוזי: "מומלץ לצדדים להנמיך את להבות המחלוקת המשפטית, שהרי אין בידי אף אחד מהם ביטחון מוחלט שביום פקודה בית המשפט יפסוק בהכרח לטובתו. מומלץ לצדדים לקיים מו"מ בתום לב, שבמסגרתו ראוי כי ייעשה כל מאמץ להתאים את החוזה לנסיבות המשתנות ולפעול להשגת אחת מן התוצאות הבאות על בסיס עקרון תום הלב".
ובמילים פשוטות, הצוות אומר למעשה לציבור - "בחיאת, חבר’ה, תראו כמה המצב קשה, כדאי שתתחשבו בכך ואחד בשני ותנסו להגיע בעצמכם לפתרונות. ודחילק - קחו בחשבון שאם הסכסוך החוזי ביניכם יגיע לבית המשפט, הוא יתחשב במשבר ועלול לפסוק לרעתכם". וכך, חוץ מאשר בשלושה תחומים ספציפיים - מופעי תרבות, אולמות אירועים, וגני ילדים - אין במסקנות הצוות בשורה כמעט לאף אחד.
הקשיים שביצירת פתרון כולל לכלל הענפים והחוזים במשק, הם רבים ומובנים, כאמור, עקב השונות הרבה בין סוגי החוזים וסוגי המתקשרים באותם חוזים. אבל, עם כל הכבוד, לצוות קמיניץ בשביל להגיד לציבור - לך תפתור בעצמך את הבעיות החוזיות שאליהם נקלעת בשל המשבר, ואנא עשה זאת בתום לב ותוך שיתוף פעולה עם הצד שמנגד - ספק אם צריך היה להקים צוות מיוחד של אנשי מקצוע.