אל על | פיצ'ר

"עכשיו יש חשיבות עצומה לזמן": בכיר באל על מתייחס להלאמה שמתקרבת

"הבחירה במתווה של האוצר הייתה בזו שתרחיק אותנו מהאופציה של ביהמ"ש, שעדיין מרחפת במידה ומשהו ישתבש ומתוך החלטה על מה שהכי נכון לחברה", אמר ל"גלובס" בכיר באל על • ה"משהו" הזה יכול להיות עיכוב בחתימה של נציגות העובדים או מהלך של עיכוב מכיוון האוצר או הבנקים

בכיר באל על שיתף כי בפני דירקטוריון החברה עמדה החלטה בין שלוש חלופות. ההצעה המקורית שעמדה במסגרת הדיונים עם האוצר, כלומר להלוואה של 400 מיליון דולר, "אז הגיעה ההצעה השנייה של האוצר שחייבה בחינה מחדש של הדברים", הכוונה להצעה המשלבת הלוואה של 250 מיליון דולר וגיוס הון דרך הנפקת מניות בהיקף 150 מיליון דולר, "ודרך שלישית היא ללכת לבית משפט להקפאת הליכים, זו דרך שאנחנו לא מעוניינים בה אבל היא נמצאת על השולחן מכורח הנסיבות. הבחירה במתווה של האוצר הייתה בזו שתרחיק אותנו מהאופציה של בית המשפט, שעדיין מרחפת במידה ומשהו ישתבש ומתוך החלטה על מה שהכי נכון לחברה".

ה"משהו" הזה יכול להיות למשל עיכוב בחתימה של נציגות העובדים, ובעיקר הטייסים, או מהלך של עיכוב מכיוון האוצר או הבנקים. ההנהלה צריכה לחתום על הסכם התייעלות מול ארבעה ועדים, מול הדיילים ההסכם כבר נחתם, מול המנהלה ומול ועד העובדים הטכניים החתימה, לפי הגורם, קרבה: "נותר סעיף אחד במחלוקת ואם נתגבר עליו יכול להיות שנחתום כבר היום", אומר אותו גורם. האתגר הוא מול הטייסים. ועד הטייסים כבר הביע תמיכה בבחירת המתווה של אל אל, כלומר למתווה שעשוי לקרב את החברה להלאמה, אלא שעד כה המגעים בין הצדדים לא חודשו לטובת מו"מ להסכם קיבוצי שיאפשר לאל על לצאת להתייעלות העמוקה שהיא נדרשת לה.

אל על יודעת שהיא יכולה לצאת לדרך גם מעל ראשם של הוועדים במסגרת חתימה עם ההסתדרות שבה מאוגדים עובדי אל על. "זה לא משהו שנרצה להגיע אליו, אבל זו אופציה שגם קיימת וננסה להימנע ממנה", אומר הגורם ומוסיף שהוא אינו משוכנע שכלל 650 הטייסים באל על מגבים את הגישה "המיליטנטית" של יו"ר הועד הנבחר, ניר ראובני. "גם אם תתחדש האופציה לטוס אנחנו צריכים לוודא שלא עושים לנו שביתה איטלקית".

"עכשיו יש חשיבות עצומה לזמן. נדרשים פה כמה צדדים על מנת שנוכל להזרים כסף וכמה שיותר מהר לחברה במסגרת המתווה שנבחר. זה האוצר, אלו הבנקים והעובדים. אם אחד מהגורמים הללו יעכב את המתווה נהיה בבעיה. אנחנו מבינים שבאוצר עסוקים מאוד בימים האלה אבל שייקחו כמה ימים לסגור את הסיפור מול אל על. כבר הובעה הכוונה וההבנה שיש חשיבות להצלה של חברת התעופה אבל זה לא יקרה אם לא יתגייסו לזרז את התהליך בימים הקרובים".

באשר לסיום החל"ת באמצע אוגוסט בשעה ש-95% מעובדי אל על נמצאים בחל"ת, אומר הגורם "גם לכך נדרש פתרון. אם לא נוכל לחזור לפעילות והשמים יישארו סגורים לא נוכל לשלם משכורות ועובדים יפוטרו. אני אומר את זה בכאב גדול ובהבנה שיהיו אנשי מקצוע כמו טכנאים שההכשרה שלהם היא לטפל במטוסים, לאן הם ילכו?"

גם בתכנית ההתייעלות אתם מפטרים כשליש מהעובדים.

"זה נכון אבל לפי ההסכם זה נעשה בצורה מכבדת ומתוך הבנה של שני הצדדים, זה שונה ממצב שבו ניאלץ לפטר עובדים שהמדינה לא תשלם להם על חל"ת כל עוד השמים סגורים. כל עוד יש חובת בידוד הביקוש לטוס נמוך מאוד ולא נוכל לתכנן חזרה לפעילות. כעת הכדור נמצא בעיקר בידיים של משרד האוצר ואנחנו מקווים שהם ימהרו ליישם את ההבטחה להציל את החברה".

מוועד טייסי אל על נמסר: ״טייסי אלעל ממוקדים ומאוחדים במטרה אחת: הצלת חברת אלעל - מקום העבודה של כולנו. זה לא הזמן לספינים שמנסים לייצר גורמים עלומים. טייסי אל על מאוחדים, מוכנים בכל רגע להטיס את מטוסי החברה, ולסייע לחברה בשעה קשה זו. טייסי אל על ביקשו אך ורק לחזור ליחסי עבודה תקינים ולקיים את הסכמי הקורונה שעליהם הסכימה ההנהלה פעמיים בחודשיים האחרונים ומסרבת לקיימם״.