הסתיימה חקירת פרשת החשד לשימוש אסור במידע פנים של מנכ"ל סודהסטרים והתיק הועבר לפרקליטות

"לפרקליטות מסורה הסמכות להחליט על המשך הטיפול בתיק", נאמר בהודעה של רשות ניירות ערך • החקירה עוסקת בחשד לביצוען של עבירות שימוש במידע פנים ועבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד ושיבוש מהלכי משפט

דניאל בירנבאום/צילום: רויטרס
דניאל בירנבאום/צילום: רויטרס

הסתיימה חקירת רשות ניירות ערך את פרשת החשד לשימוש אסור במידע פנים סודהסטרים והתיק הועבר לפרקליטות.

מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך העבירה היום לפרקליטות מיסוי וכלכלה את תיק החקירה בעניין חשד לשימוש במידע פנים על ידי מנכ"ל חברת סודהסטרים לשעבר דניאל בירנבאום וע"י איילה שרח כהן, עובדת לשעבר בחברה.

הרשות מציינת בהודעתה, כמקובל, כי היא מתייחסת להעברת תיק החקירה לפרקליטות, ואין בה כל התייחסות לממצאי החקירה ולמסקנותיה. "לפרקליטות מסורה הסמכות להחליט על המשך הטיפול בתיק", נאמר בהודעת הרשות. עם זאת, גורמים שקשורים ברשות ניירות ערך ששוחחו היום עם "גלובס" אומרים שבמהלך החקירה התגבשו ראיות משמעותיות נגד שני החשודים.

נזכיר כי החקירה עוסקת בחשד לביצוען של עבירות שימוש במידע פנים ועבירות מרמה והפרת אמונים בתאגיד ושיבוש מהלכי משפט. חשדות אלה נוגעים לדניאל בירנבאום, מנכ"ל חברת סודהסטרים ודירקטור בה בתקופה הרלוונטית, וכן ביחס לחשודה איילה שרח כהן מקורבת של בירנבאום ועובדת לשעבר של סודהסטרים אשר חשודה בביצוע עבירות מידע פנים ועבירת שיבוש מהלכי משפט.

עפ"י החשד, מסר בירנבאום, איש פנים מתוקף היותו מנכ"ל חברת סודהסטרים בתקופה הרלוונטית לחשדות, מידע פנים לכהן, אשר פעלה במניות סודהסטרים תוך שימוש אסור במידע פנים זה. מידע הפנים התייחס לדיווח מהותי וחיובי של החברה מיום 01.08.2018 באשר לתוצאותיה הכספיות החיוביות לרבעון השני לשנת 2018, ולדיווח מיידי מהותי וחיובי של החברה מה-20 באוגוסט 2018 ביחס למידע אודות רכישת החברה ע"י חברת PepsiCo, Inc., בעקבותיהם עלה שער מנית החברה בשיעור חד.

על פי החשד, השתמשה כהן במידע הפנים שנמסר לה מבירנבאום, ורכשה את מניות החברה בהיקף של מאות אלפי שקלים טרם פרסום הדיווחים האמורים. כמו כן, עלה חשד דומה של שימוש במידע פנים גם כלפי פעילות קודמת של כהן במניות סודהסטרים, טרם דיווח חיובי של החברה מה-15 בפברואר 2017 אודות תוצאות דוח תקופתי ושנתי של החברה לשנת 2016, בעקבותיו עלה שער המניה בשיעור חד.

על פי החשד בעקבות פעילות אסורה זו גרפה כהן רווחים כספיים אסורים בחשבונה בסך כולל של כ-200 אלף שקלים.

נציין כי בדיון בנוגע לתנאים המגבילים שנערך בתיק שנערך ב-9 ביוני, אמר בירבנאום "אני מתנצל שאני קצת נסער. אין לי ניסיון בבתי משפט, אפילו אין לי עבירות תנועה. אני מרגיש שמאז שנקשו לי בדלת לפני 9 חודשים משפילים אותי בתקשורת, ועוד מאשימים אותי בהדלפות. הרגו אותי, הכפישו אותי, רמסו אותי. אבא שלי הוא ניצול שואה בן 90, בוגר אקסודוס, וי שלי עוד 4 ילדים. למה הם צריכים לקרוא בעיתון את הדברים החמורים האלה נגדי? וכל זה כשאני לא יכול לענות". בירנבאום הוסיף ואמר: "30 שנה אני נלחם בשביל המדינה הזאת. הקמתי מפעל בנגב. עצרתי חקיקה נגד ישראל מצד ה-BDS בקונגרס האמריקאי. סימנו אותי כמטרה כי אני מפורסם. הם רוצים אותי כדוגמה. זה לא חזקת החפות. אני מבין משהו בסודה - והחקירה הזו היא בועה שתתפוצץ."

מסנגורו של בירנבאום, עו"ד עמית בכר ממשרד ש. הורוביץ נמסר: "מר בירנבאום מעולם לא העביר מידע פנים לאף אדם, חבר, בן משפחה או עובד. אנו בטוחים מעל לכל ספק שהפרשנות שנתנה הרשות למידע המצוי בידיה היא מוקצנת ושגויה ומייחסת כוונות שלא היו ולא נבראו למר בירנבאום. טוב שהסתיימה חקירה שהחלה בקול תרועה רמה אך בעיקר בהדלפה צורמת ושיקרית מתוך חדרי החקירות אשר הכתימה את שמו של בירנבאום, זיהמה את החקירה ויצרה ערבוב פסול בין מציאות לעלילות שווא שקריות. עתה כשהחומר יעבור לפרקליטות אנו משוכנעים כי הפרקליטות תבחן את התמונה המלאה ותקבל את ההחלטה המתבקשת כי מר בירנבאום לא העביר מידע פנים או כל מידע אחר הקשור לחברת סודהסטרים, אותה לקח מסף פשיטת רגל לגאוות התעשייה הישראלית, לחוד החנית בדו קיום כלכלי ולמאבק ב-BDS והתעקש כי מפעל החברה בנגב המעסיק כ-3,000 עובדים ישאר במקומו לפחות 15 שנים".

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינם של בירנבאום ושרח כהן הם בתחילתם. השניים מכחישים את החשדות נגדם ועומדת להם חזקת החפות.