אי.בי.אי: מניות טבע ופריגו יכולות לשמש כפוזיציה דפנסיבית לאחר העליות בשוק האמריקאי

בית ההשקעות מסכם את המחצית הראשונה של מניות טבע, פריגו, בזק, סלקום ופרטנר, ומביט קדימה על הצפוי להן בהמשך המשבר • לדברי האנליסטים, טבע לא צפויה להיפגע משמעותית מהמשבר, פריגו אולי אף תרוויח ממנו וסקטור התקשורת מפגין בינתיים חסינות

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי, גלובס
קאר שולץ / צילום: כדיה לוי, גלובס

מה צפוי לחברות הפארמה והתקשורת שנסחרות בבורסה המקומית במחצית השנייה של השנה, על רקע משבר הקורונה? בבית ההשקעות אי.בי.אי מסכמים את המחצית הראשונה ומביטים קדימה על הצפוי למניות טבע , פריגו , בזק , סלקום  ופרטנר .

באי.בי.אי סבורים שמניות טבע ופריגו יכולות לשמש כפוזיציה דפנסיבית לאחר העליות החזקות בשוק המניות (בארה"ב) לצד החששות מגל שני והתפרצות גלובלית גדולה בעונת הסתיו-חורף. אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, סטיבן טפר, מעריך שטבע לא אמורה להיפגע מהותית מהמשך המשבר, ואולי אף תגדיל מכירות במוצרים מסוימים, ואילו פריגו אף צפויה להרוויח מהתמשכות המשבר, כחברה הממוקדת בתרופות ללא מרשם ומוצרי בריאות אחרים במותג פרטי, שמתאימים לדבריו לתקופה של משבר כלכלי וסגרים.

בכל הקשור לחברות התקשורת, מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי לירן לובלין כותב כי הסקטור, שהיה אחד התנודתיים והמאכזבים בשנים האחרונות, דווקא הציג חסינות מסוימת בפני השפעות הקורונה, ומניות הסקטור הציגו ביצועים עודפים על השוק במחצית הראשונה (סלקום ובזק עלו בכ-25%, פרטנר ירדה בכ-5%).

לדבריו חברות אלו היו מהראשונות להתאים את מבנה ההוצאות לפגיעה הצפויה מהנגיף, והוא מעריך שאם יצליחו לשמור על מבנה הוצאות רזה, החזרה לשגרה תלווה בשיעורי רווחיות גבוהים יותר ובתשואת תזרים פוטנציאלית משמעותית יותר. עוד הוא כותב שרכישת גולן טלקום על-ידי סלקום נעשית במכפיל EBITDA לא זול, אך מנצלת את החלון שנוצר לאישור העסקה, אך מעריך גם שהציפיות לעליית מחירים בשוק מעט מוקדמות מדי.

טבע: 2020 - שנת המפנה

להערכת טפר, 2020 תהיה שנת המפנה של טבע. הוא צופה הכנסות ורווח גבוהים יותר מקונצנזוס האנליסטים: 17.1 מיליארד דולר ו-2.65 דולרים למניה, בהתאמה, וסבור שתחזיות החברה שמרניות ומשקפות ביתר את האי-ודאות סביב מגפת הקורונה.

ההתאוששות צפויה להערכתו להגיע ממספר מוקדים, ביניהם צמיחה מתונה בפעילות הגנרית, בין היתר בזכות השקות הביוסימילר האחרונות; המשך ההתייעלות וצמצום מספר המפעלים; צמיחה בתרופה אוסטדו להפרעות תנועה וחידוש צמיחה מואצת בתרופה אג'ובי למיגרנה; שחיקה מתונה יחסית בקופקסון וחתימה צפויה על פשרה המתגבשת בתביעות האופיואידים. הוא מוסיף שהחוב של טבע יפחת בסוף השנה לכ-23 מיליארד דולר ורובו פרוס לטווח ארוך בעלות נמוכה יחסית.

טפר מציין שהמניה נסחרת במכפיל רווח נמוך של כ-4.5, ולדבריו, "המנכ"ל קאר שולץ ממשיך להוכיח מנהיגות גם בטיפול במשברים המשפטיים ובארגון מבנה החובות. אנו ממשיכים לראות בחברה הזדמנות קנייה להשקעה בטווח הארוך".

פריגו נכנסת להילוך גבוה

"המנכ"ל החדש, מורי קסלר, מכניס את פריגו להילוך גבוה תוך מיקוד החברה בתחום מוצרי הצריכה ומיצובה כחברת 'טיפול אישי' (Self-Care)", כותב טפר, שסבור שהאסטרטגיה מקבלת רוח גבית מהקורונה. כחלק מהאסטרטגיה בוצעו מספר מהלכים ובהם רכישות בתחום היגיינת הפה ושיתוף פעולה עם חברה מתחום הקנאביס, לצד מכירת פעילות התרופות הגנריות במרשם בבריטניה. פעילות זו בארה"ב עדיין עומדת למכירה.

טפר מציין שבשלושת הרבעונים האחרונים פריגו מראה סימנים ראשוניים של חזרה לצמיחה. להערכתו, פעילותה מתאימה מאוד לתקופה הנוכחית של משבר כלכלי ובריאותי, ובין הסיבות לכך - התמקדותה במוצרי צריכה בסיסיים (תרופות, מזון לתינוקות), העובדה שרוב המוצרים הם במותג פרטי ומחירם לצרכן נמוך, צמיחת תחום המכירות און-ליין, מגוון תרופות ללא מרשם לטיפול בצינון, בשיעול, בחום, בכאבים ובצרבת ומכירת מוצרים להפסקת עישון.

בתמחור, טפר לוקח בחשבון את המיקוד והבידול של פריגו, לצד בהירות מוגבלת לגבי מנועי צמיחה ותוחלת הנזק העתידי משומות המס שהוצאו באירלנד ובארה"ב, כמו גם חוסר ודאות לגבי מהלך ההפרדה של פעילות תרופות המרשם.

בזק מספקת נקודות אור

"מאז התפוצץ תיק 4000, בזק פגשה משרד תקשורת שונה מזה שהתרגלה לו, והעבודה מול הרגולטור הפכה קשה הרבה יותר. כניסתו של שר התקשורת החדש הביאה איתה רוח חדשה - או זו לפחות הסיטואציה שמניית בזק מגלמת", כותב לובלין. לדבריו, סוגיות "יצאו מהמקפיא", והסנונית הראשונה היא מגבלת הזמן על הבאנדל ההפוך, שיחסוך לבזק עלויות לא מבוטלות.

בנוסף, תוצאות הרבעון הראשון היו מעודדות, עם האטה בנטישת תשתית האינטרנט והמשך גיוס לקוחות בפלאפון. להערכתו אין לראות ברבעון שינוי מגמה, אך התוצאות "בהחלט מספקות נקודת אור אחרי תקופה ארוכה של אכזבות".

בהמשך צפויה פריסת הסיבים האופטיים להניע את השוק, והוא סבור שמשרד התקשורת יחליט במחצית השנייה מהם התנאים שבהם בזק תוכל לפרוס. להערכתו, מחיר המניה משקף משוואת סיכון-סיכוי אטקרטיבית, וצפויות במחצית השנייה התפתחויות חיוביות בגזרת בזק.

סלולר: הערך קיים, נדרשת סבלנות

עונת הנסיעות לחו"ל הקרובה תהיה חלשה בשל הקורונה, ולכן נראה שלא צפוי שיפור בהכנסות משירותי נדידה, המוערכות (יחד עם חבילות גלישה וכרטיסי סים בינלאומיים) בכ-600 מיליון שקל בשנה, בשיעורי רווחיות גבוהים מאוד.

במרץ-מאי החברות התמודדו עם אובדן ההכנסות בהוצאה לחל"ת של עובדים, אך כעת, לובלין סבור שלא בטוח שניתן יהיה למתן את אובדן ההכנסות באופן מלא. אם בתחילת השנה באי.בי.אי העדיפו את מניית סלקום על פרטנר, התמחורים כיום מובילים לאדישות בהעדפה בין המניות.

באופן כללי, על מניות התקשורת הוא כותב כי הן עדיין נסחרות בתמחור נמוך, והעתיד הקצר לא מייצג באופן מיטבי את הפוטנציאל. "במילים אחרות, הערך קיים, אך נדרשת סבלנות".