עסק ביום | פיצ'ר

"אם יכבו ליזמים את היצר כל המשק יהיה בבעיה"

יניב כהן, בן 47, פעיל בעולמות הפנאי והבידור כבר 20 שנה • "אני לא יודע מאיפה יש לי מצבור של אופטימיות, זה הדבר היחיד שמחזיק אותי" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

יניב כהן, מפיק אירועים   / צילום: נועם מורנו
יניב כהן, מפיק אירועים / צילום: נועם מורנו

יניב כהן, בן 47, פעיל בעולמות הפנאי והבידור כבר 20 שנה. הוא עורך דין בהכשרתו אבל כשהתחיל לעבוד במקצוע, הוא מצא את עצמו כבוי והבין שהוא נועד לפעול בתחום שמח, "עם חיבוקים ונישוקים". אלה נעלמו יחד עם הקורונה. כהן מפיק אירועי תרבות וספורט, פסטיבלים, אירועי אוכל, אירועי שוק טק ועוד. בין לקוחותיו, עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים ואחרים. האירוע היחיד שהוא מטפל בו כיום הוא תערוכת לאונרדו דה וינצ'י במתחם התחנה בירושלים, כל השאר - בוטלו.

"ירדנו לברכיים. הקיץ הוא הזמן שבו אנחנו רגילים לעבוד הכי הרבה ואין כלום. מה-15 למרץ הוצאנו את כל עשרת העובדים לחל"ת". כהן התכונן לחזרה לשגרה לקראת אמצע יוני. "קרו כמה דברים שרוממו את רוחנו התחלנו לארגן חלק מהאירועים, היה אמור להתקיים פסטיבל אוכל והצגות של תיאטרון החאן, עשינו שתי הצגות מתוך ארבע, התחלנו הקמות ואז נפל הפור שזה לא יקרה יחד עם כל מה שמתוכנן קדימה".

הסיוע מהמדינה הסתכם עבור כהן, אב לארבעה, במענק בהיקף של 10,500 שקל. "זה כל מה שקיבלתי מהמדינה. אני לא יודע מאיפה יש לי מצבור של אופטימיות, זה הדבר היחיד שמחזיק אותי", אומר כהן שמקפיד להגיע כל בוקר למשרד.

אם משהו טוב יצא מהקורונה עבור אופטימיסט שכמותו הוא פיתוח של ארנק דיגיטלי בשם Fairpay שמיועד לעולמות האירועים לטובת קנייה של כרטיסים ומזון ושתייה באירועים. "אנחנו יזמים ללא תקנה והפיתוח לוקח אותי לעולמות טכנולוגיים שאולי אמשיך לפתח בתחום הבילוי והפנאי. להגיד שאני מאוכזב מהמדינה זה אנדר סטייטמנט. אנחנו מנוע חשוב למשק, כל אחד מהיזמים חסרי התקנה שרק רוצים ליצור ולייצר. אם יכבו לנו את היצר הזה כל המשק יהיה בבעיה קשה. אני מצפה שייתנו לנו גב שיגידו לי לעמוד על הרגליים ולא לתת לי עשרת אלפים שקל על חמישה חודשים שאני לא עובד. זו הרגשה מאוד לא נעימה.

"עשיתי לא מעט עסקים שכשלתי בהם אבל קמתי על הרגליים וידעתי שהכול היה תלוי בי. פה זה לא תלוי בי, לכל צד שאני מסתובב אליו יורד מסך שחור. אני שורף את כל מה שהרווחתי רק בשביל לחיות במקום להשקיע את זה ביזמות. זה רע מאוד לי ולמדינה. אבל אני לא אוהב לבכות ומקווה שבעוד כמה חודשים נקיים שוב שיחה ותשאלי אותי איך אתה מתמודד עם כל ההפקות שנפלו עליך ואספר לך שגייסתי עובדים ושיש מלא דברים בקנה".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il