הכנסת הצביעה נגד הקמה של ועדת חקירת שופטים

ח"כ סמוטריץ הציע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של שופטי העליון • יו"ר הכנסת ויו"ר הקואליציה תמכו במהלך אולם בכחול לבן הגיבו: "הצבעה בעד היא הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית" • 43 ח"כים תמכו בהקמת הוועדה ו-54 התנגדו, וההצעה נפלה

בנימין נתניהו ובני גנץ ומאחוריהם גבי אשכנזי / צילום: MENAHEM KAHANA, Associated Press
בנימין נתניהו ובני גנץ ומאחוריהם גבי אשכנזי / צילום: MENAHEM KAHANA, Associated Press

16:05

הכנסת הצביעה נגד הקמה של ועדת חקירת שופטים. 43 ח״כים תמכו בהקמת הוועדה ו-54 התנגדו וההצעה נפלה. 

חברי סיעת ישראל ביתנו הצביעו נגד. מרבית חברי המשותפת הצביעו נגד, אך כמה מהם נעדרו או בחרו שלא להשתתף בהצבעה. ראש הממשלה נתניהו נעדר מן ההצבעה, וכך גם שר הביטחון גנץ הנמצא בבידוד.

בסיום ההצבעה אמר שר המשפטים ניסנקורן "כל עוד אני שר המשפטים שלטון החוק לא ייפגע ומערכת המשפט תפעל בעצמאות מלאה. למען כל אזרח במדינת ישראל. נקודה".

אולם המשמעות של ההצבעה היום הינה מאוד בעייתית עבור הקואליציה. חצי שעה קודם לכן, אמר ניסנקורן שבמפלגתו רואים את ההצבעה הזו כהפרה של ההסכם הקואליציוני. בליכוד התחייבו בפני כחול לבן שהחלטות בין הצדדים יהיו מתואמות ושהממשלה תעסוק רק בנושאי קורונה בחצי השנה הראשונה. הכנסת הנה רשות נפרדת מן הממשלה ולכאורה בליכוד, נתנו לכנסת להוביל את הדברים ונתניהו אישית לא הגיע להצביע.

אולם אם בכחול לבן מפרשים את המהלך כהפרת ההסכם, הרי שמעתה והלאה כחול לבן יוכלו להצביע נגד הצעות של הליכוד, לרבות בנושא הצעה להקים ועדת חקירה לחקר הצוללות ונושאים נוספים, העשויים לדחוק את הקואליציה הנוכחית אל הקצה.

15:45

אחרי שח״כ בצלאל סמוטריץ הציג את הנושא בפתיית הישיבה בכנסת, והקריא מעל הפודיום את רשימת ההמנעויות של שופטי העליון, עלה ניסנקורן והגיב בתקיפות. לדבריו, "ההצעה שמועלת, בתמיכת הליכוד, היא הפרה טוטלית של ההסכם הקואליציוני. אני מתבייש שרה"מ הורה לקואליציה להצביע בעד ההצעה הזו".

הוא סיפר כיצד הצביע בראשית השבוע בעד הצעת חוק שמוציאה את הסמכויות מידי הכנסת ו"אני רואה שהדבר היחיד שמעניין את הליכוד הוא מיטוט הדמוקרטיה. זה פשוט בושה, הגיוס שהליכוד עושה עכשיו הוא בושה. אנחנו שילמנו מחירים שנכנסו לקואליציה, רצינו להילחם בקורונה, ובמצב של המובטלים ולשמור על דמוקרטיה. ומה אנחנו רואים? את הליכוד מעניין רק לדבר על השופטים".

14:40

בשיאו של היום הגרוע ביותר מבחינת משבר הקורונה, כל המשאבים הפוליטיים והארגוניים של קואליציית הליכוד-כחול לבן מופנים לטיפול בבדיקת ניגודי עניינים של שופטי בית המשפט העליון. בסיעת ימינה, ח"כ בצלאל סמוטריץ, המשפיע על הקואליציה מימין, הציע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של שופטי העליון וזאת בעקבות שורה של חשיפות על ידי העיתונאי קלמן ליבסקינד במעריב.

יו"ר הכנסת יריב לוין ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר הודיעו כי הם תומכים במהלך. "הימים שבהם הכנסת חששה מלבקר את מערכת המשפט חלפו. עצם הדיון שיתקיים היום במליאת הכנסת בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא ניגוד העניינים בבית המשפט העליון והתמיכה הבלתי מבוטלת שההצעה זוכה לה, הם שבירה של מחסום נוסף בדרך לביקורת פרלמנטרית אפקטיבית על הדברים הטעונים תיקון ברשות השופטת" אמר לוין.

אולם בכחול לבן, האוחזים בהסכם קואלציוני ובו התחייבות לעיסוק בקורונה בלבד ב-100 הימים הראשונים, הגיבו: "הצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לשופטים היא הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית".

שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר: "יש בישראל מיליון מובטלים ובכל יום מאובחנים יותר מאלף חולים חדשים בקורונה, ויש מי שהכי דחוף לו עכשיו זה לחרב את שלטון החוק. מי שמצביע בעד ועדת חקירה לשופטים מצביע בעד חיסול הדמוקרטיה הישראלית. לא אאפשר זאת".

בליכוד התלבטו בתחילה אם לתמוך בהצעה של סמוטריץ', אך זה קיים קמפיין רשתות אגרסיבי עם לחץ על ראשי ש"ס ויהדות התורה שיתמכו בהקמת הוועדה. בשעת הצהריים (ד') פרסם דרעי הודעה לפיה, אליהם לא פנה אף אחד מן הליכוד אך הם הודיעו למיקי זוהר כי "יתמכו בכל החלטה שיקבל יו"ר הקואליציה בתוקף תפקידו".

יצויין שבהסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן הוסכם שבחצי השנה הראשונה להקמת הממשלה (עד לנובמבר 2020) הממשלה תעסוק רק בנושאים הקשורים לקורונה. העיסוק הנוכחי, אינו של הממשלה, אלא של הכנסת ולא ניתן לכבול את שיקול הדעת של חברי הכנסת. יחד עם זאת, האירוע שואב זמן והתעסקות מחברי הקואליציה.

בסיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג הגיבו: "אם הליכוד יעניקו חופש הצבעה היום בהצבעה על ועדת החקירה הפרלמנטרית, אנחנו נגיש בהקדם הצעה לועדת חקירה פרלמנטרית בנושא פרשת הצוללות ומצפים לחופש הצבעה של כחול לבן בנושא".