עיריית תל אביב אישרה: צמצום משמעותי בתקני החניה בעיר בבנייה חדשה

החל מהיום תוכנית חדשות לבנייה למגורים בתל אביב-יפו יכללו פחות מקומות חניה • ברובעי מרכז העיר יעמוד התקן החדש על 0.5 חניות לדירה וברובעים המרוחקים יותר על 0.8 • התוכנית אושרה למרות התנגדותו של ארגון הקבלנים

חניה ברחוב בת"א / צילום: שלומי יוסף
חניה ברחוב בת"א / צילום: שלומי יוסף

ההחלטה השנויה במחלוקת אושרה - החל מהיום תוכנית חדשות לבנייה למגורים בתל אביב-יפו יכללו פחות מקומות חניה. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל אביב-יפו החליטה לאשר את מדיניות תקן החניה החדש המתייחס לבנייה חדשה בעיר, ולצמצם את תקן החנייה הקיים.

המדיניות החדשה אושרה כמעט ללא שינויים, וזאת על אף התנגדות משמעותית שהוצבה לו מנגד. במקביל, שינוי שכן הוכנס ברגע האחרון הוביל לכך שרק תוכניות חדשות יושפעו מהתקן, ותב"עות שכבר אושרו - לא. בנוסח המקורי היה סעיף שביקש אפשרות לקבוע החלת תקן חדש גם בצורה רטרואקטיבית, אבל - סעיף זה בוטל.

על פי התקן החדש - ברובעי מרכז העיר (רובעים 3,4,5 ו-6) תקן החניה יעמוד על 0.5 בלבד, כלומר חצי חניה לדירת מגורים. ברובעים המרוחקים יותר ממרכז העיר יעמוד התקן על 0.8 מקומות חניה לדירה (רובעים 1,2,7,8 ו-9). מדובר בהפחתה של התקנים הקיימים.

במקביל, המספרים הללו מהווים גבול מקסימלי - ומכך עולה שבתוכניות שיוגשו לאישור יהיה ניתן אף לקבוע תקן נמוך יותר. המשמעות בפועל היא פחות מחניה לדירה, כלומר, יהיו דירות שייבנו בתל אביב וישווקו ללא מקום חניה.

חשוב לציין כי לא מדובר בגריעת מקומות חניה קיימים ברחבי העיר וגם לא מקומות חניה בתוכניות המאושרות ובבניינים שכבר בבנייה. הכוונה היא לתקן שיתייחס רק לתוכניות שיאושרו מיום כניסת המדיניות לתוקף.

מהלך זה משלים מהלך קודם שבוצע ב-2018 במסגרתו צומצמו מקומות חניה גם בתוכניות לפרויקטים של תעסוקה, מסחר, מוסדות חינוך, תרבות ופנאי. תקן זה התייחס בעיקר לקרבה למוקדי תחבורה ציבורית וככל שהפרויקט קרוב יותר כך התקן נקבע להיות נמוך יותר.

בין המתנגדים הבולטים לתקן החדש ניתן היה למצוא את ארגון קבלני תל אביב-יפו-בת ים. הקבלנים התנגדו נחרצות למהלך ואף שלחו מכתב חריף טרם הדיון. במכתב טענו הקבלנים כי ההחלטה תוביל להאטה או עצירה בהקמת פרויקטים בעיר, במיוחד בהתחדשות עירונית, וזאת כאשר עדיין אין אלטרנטיבה מתאימה בתחבורה ציבורית.

"המדיניות הינה שגויה ואין קשר בינה לבין המציאות בשטח", כתבו הקבלנים לוועדה טרם הדיון. " איננו יכולים להסכים להצעת מדיניות זו, שאם היא תתקבל, תהיה לה השפעה מהותית ודרסטית על היכולת והכדאיות לקידום פרויקטים בכלל ושל פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר, וכפועל יוצא מכך, להותרת חלקים נרחבים של העיר במצבם הקיים וללא יכולת אמיתית לחידוש פניה ולשיפור תנאי המחיה של תושבי השכונות הוותיקים.

יהודה כתב , יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אמר היום לאחר הדיון כי "המדיניות לצמצום תקני החניה שהעירייה אישרה, נשענת ונאחזת בחזון תחבורתי עתידי - רכבת קלה ומטרו ומסלולי תחבורה ציבורית, חזון שקיים כרגע רק על שולחנות המתכננים ובמקרה הטוב בשלב הקמת התשתיות. זהו אבסורד כאשר מה שייווצר בפועל זה כאוס תחבורתי עבור תושבי העיר כמו גם לאלפי הנכנסים והיוצאים בשעריה מדי יום לעבודה ומטרות שונות. כיוון שמרבית אמצעי תחבורה עליה נסמכת התוכנית יפעלו כהלכה בעוד שנים לא מבוטלות, יש להיערך לתקופת ביניים עם פתרון מתאים.

"התוכנית תשפיע באופן ישיר גם על הקמה של פרויקטים חדשים, במיוחד בפינוי בינוי. צמצום תקני החניה במרכז העיר לפחות מתקן חניה אחד לכל יחידת דיור, ללא חלופה מידית וזמינה, יביא לכך שקבלנים לא יבנו באזורים אלה פרויקטים חדשים או יחדשו בניינים קיימים , מתוך החשש שלא יצליחו למכור דירות ללא חניות והתחלות הבנייה בעיר תיעצרנה. כמו כן, עלות חניה בפרויקט חדש תאמיר מאוד ותעלה עוד יותר את יוקר הדיור בעיר, זו הסיבה שהצענו לוועדה לקבל פתרון ביניים, של חניה אחת לכל יחידת דיור, אשר יאפשר לגשר על התקופה עד להקמת של מערך תחבורה ציבורית נאות".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב והממונה על התחבורה, מסרה לאחר אישור מסמך המדיניות כי "אנחנו תמיד אומרים שצריכה להיות מדיניות ברורה וודאות. את הודאות אי אפשר לקבוע בשינוי בהיתרים אלא רק בתב"עות. בגלל זה עמדתי על זה שהמדיניות החדשה של תקן החניה לא תחול על היתר של תב"ע קיימת, אלא רק על תב"עות חדשות".

לשאלה החל ממתי המדיניות החדשה כבר תהיה בתוקף, השיבה להבי כי אין צורך באישורים נוספים והחל מהישיבות הבאות במסגרתן ידונו בתב"עות חדשות הנושא יעלה על השולחן. לסיכום אמרה להבי: "זו מדיניות חשובה וסבירה שתלווה אותנו ב-5 או 10 השנים הקרובות".