מענקים לעצמאים, דמי אבטלה משופרים והקלות על קרן ההשתלמות: כך תיראה תוכנית החילוץ החדשה

עקרונות התוכנית בהיקף 80 מיליארד שקל כבר סוכמו על ידי ראש הממשלה ושר האוצר ונמצאים כעת בשלבי אישור סופיים • התוכנית כוללת גם הכשרות מקצועיות ודחיית החזר משכנתאות והלוואות עד יוני 2021

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום:  Abir Sultan, רויטרס
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ / צילום: Abir Sultan, רויטרס

ראש הממשלה ושר האוצר צפויים להציג ביממה הקרובה תוכנית חילוץ כלכלית חדשה. עקרונות תוכנית "רשת ביטחון לקורונה" שנחשפים כאן במלואם לראשונה - כבר אושרו עקרונית והם צפויים לחול עד לסוף חודש יוני 2021.

ל"גלובס" נודע כי התוכנית כוללת רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ולעצמאים בנוסף לרשת ביטחון כלכלית לעסקים. ההיקף הכספי הכולל של התכנית החדשה מוערך בכ-80 מיליארד שקלים, שהם כ-5.5% תוצר, נתון שיעמיד את מדינת ישראל במקום השישי בעולם מבחינת היקף הסיוע הכלכלי למשק.

פרסום התוכנית מתעכב בשל דרישת ראש הממשלה להבטיח שהכסף יעבור מהר וכעת מתנהלים דיונים על מנגנון הביצוע של התוכנית. במקביל, משרד האוצר מגבש חקיקת בזק של התוכנית, שתאושר בממשלה ביום ראשון הקרוב, ותוגש לכנסת ביום שני כדי לאפשר את ביצוע התשלומים באופן קבוע לשכירים ולעצמאים למשך השנה הקרובה. כעת שוקדים במשרד על מציאת דרכים משפטיות כדי לאפשר מקדמות שיושלמו במהירות לעצמאים.

שיפור דמי האבטלה

במרכז התוכנית עומדת רשת ביטחון לשכירים הנמצאים בחל"ת. במסגרת זו יזכו השכירים לדמי אבטלה משופרים - מתן דמי אבטלה לחשבון הבנק לכל הזכאים החל מחודש ינואר 2020. דמי האבטלה יועברו בצורה רציפה עד לחודש יוני 2021 באופן מיידי וללא צורך בכל פעולה נוספת. 5 ימי ההמתנה בין תקופות האבטלה יבוטלו, תקופת האכשרה תקוצר מ-12 חודשים ל-6 והתקופה המינימלית לזכאות תקוצר ל-14 יום (במקום 30 יום).

הזכאות לדמי אבטלה תהיה קשורה לשיעור האבטלה במשק (בדומה להצעת נגידת בנק ישראל לשעבר ד"ר קרנית פלוג, שלפיה המדינה תבטיח תשלום דמי אבטלה כל עוד שיעור האבטלה במשק גבוה מ-10%). במסגרת זו יבוטל קיזוז קצבאות ויורחבו מענקי ההסתגלות בגובה של עד 4,000 שקל לחודש לבני 67 ומעלה עד דצמבר 2020.

מענקים לעסקים שספגו צניחה במחזור

המרכיב השני בתוכנית הוא הארכת רשת הביטחון לעצמאיים ולבעלי שליטה בעסקים שספגו ירידה במחזור של כ-50%.

עסקים שספגו פגיעה בהיקף של כ-50% במחזור העסקי שלהם יקבלו אחת לחודשיים עד לחודש יוני 2021 מספר מענקים, תלוי המחזור החודשי. בדרך זו יוכל עסק להגיע למספר מירבי של 14 מענקים חודשיים המשולמים ב-7 תשלומים.

המענקים יהיו בשתי דרגות: עסק בעל מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל - מענק סיוע לעסק בגובה של 3,000-6,000 שקל לחודשיים; עסק בעל מחזור שנתי בין 300 אלף שקל ל-100 מיליון שקל יהיה זכאי למענק החזר הוצאות קבועות עד חצי מיליון שקל לחודשיים.

בעלי עסק, שהכנסתם השנתית אינה עולה על 640 אלף שקל, יוכלו לקבל מענק נוסף בגובה של עד 70% מההכנסתם החודשית או 15 אלף שקל (הנמוך מהשניים) אם יוכיחו כי הכנסתם החודשית ירדה ב-50% לפחות. 

בנוסף תעניק המדינה מענק ארנונה או החזר בעבור הוצאות הארנונה לעסקים עם מחזור של עד 100 מיליון שקל, שהפעילות שלהם ירדה מעל 60%, עד לסוף יוני 2021.

במקביל תגדיל המדינה את היקף תוכנית האשראי לעסקים קטנים בערבות מדינה בהיקף של בכ-23 מיליארד שקל עד לסך של 45 מיליארד שקל. צעדים נוספים להקלה על העסקים כוללים דחיית החזר משכנתאות והלוואות עד לחודש יוני 2021 וביטול החובה בחידוש רישיון העסק עד לחודש יוני 2021.

הקנס על משיכת כספים מקרנות השתלמות יבוטל

בתחום החיסכון תבטל המדינה את הקנס על משיכת כספים מקרן השתלמות לפני תום תקופת 6 השנים על משיכה של עד 10.5 אלף שקל בחודש (השכר הממוצע). ביטול המס יהיה בהוראת שעה למשך 6 חודשים.

תוכנית הסיוע החדשה כוללת גם צעדים בתחום עידוד הצמיחה במשק: מדובר, בין היתר, בתגבור מערך ההכשרות המקצועיות והרחבת היקף ההכשרות לכ-50 אלף בשנה, במטרה לאפשר לאנשים שנפלטו משוק העבודה לחזור אליו באופן מהיר ואיכותי, ועל מנת להעלות את הפריון של המשק הישראלי.

צעדים נוספים כוללים את המשך תוכנית ההאצה להשקעה בתשתיות (בכפוף ליעילות הפרויקט, יכולת ביצוע והשפעה על תעסוקה); הרחבת היתר משיכה מפיקדון חיילים משוחררים - משיכת הפיקדון לכל מטרה ולכל יתרת הפיקדון למשוחררים בחמש השנים האחרונות; סיוע ייעודי לאוכלוסיות מיוחדות, אזרחים ותיקים, ולאנשים עם מוגבלות. בתחום ההתמודדות הרפואית כוללת התוכנית צעדים לתגבור מערך החקירות האפידמיולוגיות, וצעדים לסיוע לאזרחים בבידוד ובסגר.

עו"ד רועי כהן נשיא להב מסר בתגובה: "התוכנית הכלכלית שפרסם שר האוצר מגיעה מאוחר מדי ואין בה שום בשורה, זו אותה גברת בשינוי אדרת. יש משבר אמון עמוק בין המגזר העסקי לממשלה. במקום לשפוך עשרות מיליארדי שקלים על הארכת החל"ת ודמי אבטלה, את הכספים האלה היו צריכים לתת לבעלי העסקים על מנת שיוכלו להמשיך להעסיק עובדים ולשלם להם את המשכורות כדי לוודא שהעסק יתקיים גם ביום שאחרי.

"העצמאים לא זקוקים לדמי קיום, אנחנו לא מקבצי נדבות שזקוקים לחסדי הממשל כדי להתקיים. אנחנו דורשים פיצוי על כך שהמדינה סגרה לנו את העסק ולא לקחה אחריות. דרשנו מתווה פיצוי על הוצאות קבועות, בדיוק כמו "צוק איתן", בלי טריקים ובלי שטיקים. כסף לחשבונות הבנק ושיתחשבנו איתנו בסוף השנה. שר האוצר מאבד שליטה על המשבר, הכל טלאי על טלאי, החלטות שרירותיות, זמן ביצוע ממושך, מענקים תקועים. בלי נתונים. כל מספר של מובטלים זוכה. חוסר תיאום.

"ניהול הכלכלה מתבצע כמו במדינת עולם שלישית, הכל שליפות מהמותן במקום להביא תוכנית ארוכת טווח שמשלבת פיצוי אמיתי על אבדן ההכנסות עם תמריצים כמו פחת מואץ, קיזוז הפסדים לאחור, מנגנון של דמי אבטלה לעצמאים. זורקים לנו עצם של דמי קיום אבל שר האוצר התבלבל. לא העצמאים זקוקים לדמי קיום, אנחנו אלה שמשלמים לו את המשכורת. שר האוצר מתקיים על חשבוננו. הוא וכל הפקידות הממשלתית מתקיימים על חשבונם של בעלי העסקים. אני קורא לראש הממשלה לכנס קבינט קורונה עם נציגי המגזר העסקי ולהביא תוכנית אמיתית, יסודית, מקצועית שמטרתה לגרום לכך שהעסקים ישרדו, יחזירו עובדים לתעסוקה ויקבלו זריקת עידוד על מנת לפתח ולשדרג את אמצעי הייצור שלהם. כך עשו כל המדינות המפותחות בעולם, הזרימו כסף ופיצוי לחשבונות הבנק של בעלי העסקים. ממשלת ישראל צריכה להבין: אנחנו הפיתרון, לא הבעיה".