מדדי קורונה: שוק המניות הישראלי בולט לרעה בהשוואה לעולם

יש לא מעט מדינות שבהן פגיעת המגפה היתה קשה הרבה יותר - אבל למגינת לבם של המשקיעים הישראלים, יחסית לאותן מדינות, שיקום הכלכלה המקומית מבוצע באופן הרבה פחות יעיל

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

לפני קצת יותר משבועיים, כשעוד היינו בתחושה של חזרה לשגרה והשתלטות יחסית על המגפה בישראל, הסתכלתי על ביצועי שוק ההון המקומי, ביחס לעמיתיו בעולם, והתוצאה שבלטה מהמספרים היתה מובהקת וחדה: שוק המניות בישראל ספג פגיעה הרבה יותר חריפה מהרוב המוחלט של מדינות ההשוואה, כשבהיבט של הנתונים הבריאותיים והכלכליים, ישראל דווקא הציגה עליונות ברורה.

מאז הספקנו לקפוץ לראש הטבלה העולמית בקצב ההדבקה, ונוסף על כך, בתחילת השבוע הופחתה תחזית צמיחת המשק בשנה הנוכחית - מה שמטבע הדברים עורר תחושה קשה של נסיגה. לפיכך, חשבתי לחזור אל אותה טבלת השוואה, מתוך רצון לבחון עד כמה מצבנו היחסי השתנה.

מבחינת תשואת שוק המניות, ישראל בתחתית: למעט ספרד (ראו את טבלת ההשוואה), מדד ת"א-125 רשם מאז תחילת השנה את ירידת הערך הגבוהה ביותר - מתוך 15 מדינות, שנלקחו כבסיס להשוואה.

מבחינת שיעור התחלואה, אין חולק כי בהיבט של השינוי השולי מצבה של ישראל רע, שכן שיעור העלייה במספר הנדבקים ביחס לשבוע שעבר הוא מהגבוהים בעולם. רק אוסטרליה, סרביה ושווייץ הציגו שיעורי הדבקה גבוהים יותר. עם זאת, בהיבט של מספר החולים הכולל שחלו עד כה במחלה, כאחוז מהאוכלוסייה, אנחנו במרכז הטבלה. העלייה השולית בתחלואה היא מעריכית, כך שהיא יכולה מהר מאוד להפוך את הסיטואציה להרבה יותר גרועה, אבל דומה כי עדיין נותר לישראל מרחק בלימה.

מבחינת תמותה, מספר המתים בישראל מקורונה, ביחס למספר התושבים במדינה, הוא מהנמוכים בעולם באופן מובהק. היחס בישראל עומד עד כה על 37 נפטרים למיליון איש, כאשר בלא מעט מדינות הוא גבוה ממנו בסדרי גודל של פי 20. מה שעוד בולט זו העובדה ששיעור המתים ביחס לחולים בישראל הוא הנמוך ביותר בקבוצת ההשוואה. חשוב לומר שהיחס האמור מחושב על בסיס מספר החולים המאומתים, כך ששיעור התמותה האמיתי נמוך באופן משמעותי.

ישראל בהשוואה לעולם נתונים כלכליים מול מדדים בריאותיים
 ישראל בהשוואה לעולם נתונים כלכליים מול מדדים בריאותיים

תחזית הצמיחה: ישראל נפגעת פחות

על פי התחזית האחרונה של קרן המטבע, הצמיחה העולמית בשנת 2020 תהיה שלילית בצורה מבהילה. עם זאת, באופן יחסי, הפגיעה בישראל צפויה להיות נמוכה בהשוואה לממוצע.

כדאי לציין בהקשר זה עוד נקודה: בסופה של תחזית בנק ישראל מופיע גם תרחיש פסימי, של הכבדה משמעותית בהגבלות במשק, כתוצאה מגל שני בתחלואה - ולפיו צמיחת התוצר בישראל תעמוד בשנת 2020 על שיעור שלילי של 9%. אבסולוטית, זוהי התכווצות כלכלית אדירה, אבל שימו לב שזו פחות או יותר התחזית לממוצע בקבוצת ההשוואה - כאשר אצל אף מדינה הקורונה עוד לא נעלמה. במלים אחרות, זה לא בלתי סביר להניח שגם במדינות אחרות יהיה גל שני של תחלואה.

אי-התאמה, משני צדדי המשוואה: כשמביטים במחצית הטבלה התחתונה, רואים שבמדינות שבהן נרשמו ירידות שערים דומות לישראל, הרי שמבחינת שיעור התמותה ותחזית הצמיחה, מצבה של ישראל עדיף עליהן עשרות מונים. מנגד, אם משווים את ישראל לקבוצת המדינות עם תחזית צמיחת תוצר דומה, אז ירידת שערי המניות אצלנו היתה הרבה יותר גבוהה. ניתן לייחס את הסיבה כולה לעלייה בקצב ההדבקה, אבל אז צריך להזכיר את הדבר הבא: גם כשישראל בלטה לטובה בשיעור התחלואה, שוק המניות המקומי הציג תשואה נחותה.

מעבר להבדלים בהרכב המדדים: הטענה השכיחה לגבי תשואת החסר של מדד המניות המרכזי בישראל, ת"א-125, נעוצה בעובדה שהוא עתיר ענפים מסורתיים - שספגו במשבר הזה פגיעה יחסית קשה, ולכן גררו איתם כלפי מטה את הממוצע. לדעתי, זו אינה התמונה המלאה, משום שבהשוואה עולמית, המניות המקומיות הציגו תשואת חסר גורפת גם ברמה הענפית.

למה הכוונה? לכך שמניות הנדל"ן בישראל, לדוגמה, ספגו מהלומה הרבה יותר חריפה מעמיתותיהן במדינות ההשוואה. וכך גם לגבי מניות הבנקים, הביטוח, האנרגיה ועוד - כמעט לכל רוחב הגזרה. אין לי כוונה לעבור על כל הענפים, רק אומר שלגבי אלה שציינתי, רמת המחירים בעולם נראית לי הרבה יותר סבירה.

שורה תחתונה: העלייה בכמות הנדבקים בהחלט מדאיגה, אבל נדמה לי ששוק המניות המקומי נקנס בעיקר על אופן הטיפול בנזק הכלכלי של המגפה. אומר זאת באופן הבא: יש לא מעט מדינות שבהן פגיעת הקורונה היתה הרבה יותר קשה, אבל למגינת לבם של המשקיעים, שיקום הכלכלה בישראל מבוצע בצורה הרבה פחות יעילה. 

הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועל בסיס זה בלבד.