האאודי החדשה תעזור לכם לברוח מהמציאות

אין לנו מילה אחת רעה להגיד על אאודי RSQ3 • אם יש לכם 460 אלף שקל תוכלו לקבל רכב פנאי משפחתי שמציע ביצועים של מכונית ספורט אקזוטית • המכונית הזאת תגרום לכם להרגיש כמו סופרמן, אבל אל תתבלבלו: זה לא אתם, זאת היא

נתוני מסירות הרכב של חודש יוני בישראל, יוצרים רושם שמשבר הקורונה חלף ועבר. קצת יותר מ-21 אלף כלי רכב חדשים עלו על הכביש ביוני מתוכם כ-1,800 רכבי פרמיום, נתון נמוך בכ-2% בלבד ממסירות חודש יוני אשתקד. הנתונים הללו מקבלים משנה תוקף אם מנטרלים את הירידה החדה ברכישות הרכב של השוק המוסדי, שנמשכה גם ביוני, ואת מחיקת הרכישות המסורתיות של חברות ההשכרה לקראת עונת התיירות הנכנסת של הקיץ, שכבר לא תתממש. המשמעות היא שהביקוש לרכב מצד לקוחות פרטיים זינק בשיעור דו-ספרתי.

קשה מאוד למצוא הסבר כלכלי להתנהגות הצרכנית הזו. נתוני המאקרו קודרים מתמיד הן ברמה המקומית והן ברמה הגלובלית, תחושת הביטחון הכלכלי של רבים בשפל ומגזרים שלמים עדיין עובדים מהבית, כך שהיקף הנסועה רחוק מהשיא - עם או בלי תחבורה ציבורית.

בהיעדר הסבר כלכלי פונים כיום רבים להסברים פסיכולוגיים. כבר שמענו לאחרונה תיאוריות שרכישות הרכב נובעות מפיצוי פסיכולוגי על ביטול חופשת הקיץ המסורתית בחו"ל; צורך בהגברת תחושת הביטחון והבידוד מהסביבה, שאותה לא ניתן לקבל בתחבורה ציבורית; ואפילו הדחקה פוסט-טראומטית ובריחה מהמציאות.

פסיכולוגיה היא לא תחום ההתמחות של המדור הזה אבל אם כבר בורחים מהמציאות קשה למצוא רכב מתאים יותר למשימה מאאודי RSQ3 החדשה, הגרסה הספורטיבית והחזקה ביותר של סדרת ה-Q3.

חיצונית גרסת העל שומרת על העיצוב הנאה של רכב הפנאי הקומפקטי, שהדור החדש שלו הושק בשנה שעברה. המידות מתאימות לתמרונים עירוניים והשתחלות למקומות חניה מזדמנים, הפרופורציות אתלטיות והחרטום עם הקווים המושחזים משדר איכות ייצור עילית. משהו בנוסח סכיני שף יפניים.

רכב
 רכב

הגרסה הזו מגיעה עם חישוקי ענק, בוכנות בלימה אדומות וכמה פריטים קוסמטיים ספורטיביים, שמעירים את תשומת הלב של מביני עניין. למרות זאת, העיצוב אינו שונה בהרבה מהגרסאות הצמחוניות של המשפחה, שמשנעות בשגרה ילדים מהמאיון העליון לבית הספר ולחוגים.

כורסאות של מטוס מנהלים

פריט העיצוב הדומיננטי בתא הנוסעים של ה-RSQ3 הוא צמד מושבי ספורט קדמיים עם ריפוד ייחודי וסמלי המותג RS, שחובקים את הנהג והנוסע בפניות הדוקות כמו כורסאות של מטוס מנהלים. יש גם הגה וידית הילוכים ממותגים, דוושות ייחודיות, דיפונים יוקרתיים על הגג וכמובן רשימת אבזור תקני ארוכה, כולל מערכת קול מרשימה. עם זאת מי שיגהץ את כרטיס הפלטינה שלו יוכל לקבל את רוב הפריטים הללו גם ב-Q3 הרגילה.

מערך הפיקוד הדיגיטלי דומה לזה של ה-Q3 למעט תוספת של כמה תפריטים שמדווחים לנהג בזמן אמת על כל אספקט בהתנהגות הדינמית. תא הנוסעים שימושי כמו בכל גרסאות ה-Q3 עם סף כניסה ויציאה בגובה אופטימלי לבני כל הגילים, מושב אחורי שיכול לאכלס שני מבוגרים או שלושה מתבגרים עם מרחב מכובד לראש ולכתפיים ותא מטען, שיכול לבלוע נפח רציני של 530 ליטר.

אבל כמו בכל דגם, שנושא עליו את הסמל המיוחס RS, העיצוב והשימושיות הם רק המעטפת החיצונית. הליבה מורכבת משלדה ומנוע, שמגיעים מחטיבה הנדסית, שעוסקת ביום יום בפיתוח מכוניות ספורט רציניות מאוד.

גם ה-RSQ3, שנראה מבחוץ כמו סמל הנהנתנות הבורגנית, משמרת את אותו DNA. ראשית המנוע: 2.5 ליטר טורבו בנזין, שמייצר בגרסה העדכנית 400 כוחות סוס ומומנט של 49 קג"מ. בהחלט מספרים רציניים וכשמשדכים אותם להנעת ה"קוואטרו" המהוללת של אאודי, שמתרגמת אותם ביעילות טוטאלית למשיכה, מקבלים חוויה מסעירה, שדורשת הרבה שליטה עצמית.

אם אילוצי היום יום מכתיבים, אפשר לשייט בנחת בפקקים או ב-110 קמ"ש על הכביש המהיר, כשהמנוע מסתובב לו ברוגע על פחות מ-2000 סל"ד. אבל די בשיגור פקודה לרגל ימין להגביר מעט את הלחץ כדי להתחיל רצף של אירועים, שמזכיר צפייה בספרינט של יוסיין בולט: בלי שום מאמץ מובחן, בלי צבירה הדרגתית של תאוצה ובלי סימני תשישות, הרכב עף קדימה ופותח פער עצום ביחס לסביבה.

יש כמה אינדיקציות פיזיות שמלוות את התהליך כמו צליל מפלט גרוני ומרגש וכוחותG מוחשיים מאוד, שמפעילים את שרירי האורך והרוחב, כפי שניתן לצפות מרכב, שמאיץ מאפס ל-100 ב-4.5 שניות. יש גם מד מהירות, שחוצה את קו ה-200 קמ"ש, הרבה לפני שאתם מספיקים לחשוב על המשמעויות המשפטיות של האירוע. אבל הכול מתבצע ללא תחושת מאמץ ובוחן שוב ושוב את גבולות המטריצה של הנאה מול מגבלות החוק.

להעצים את כישורי הנהיגה

כמו בכל RS מודרנית, גם ברכב הפנאי הזה השלדה והאלקטרוניקה מכוילים לשדרג ולהעצים את כישורי הנהיגה של הנהג ולא לאתגר אותם. במצב התכנות האגרסיבי ההגה אמנם הופך כבד וחד ותגובות השלדה להיגוי הופכות להיות מהירות מאוד. אבל נטיית הגוף בפניות בלתי מורגשת, המתלים הנוחים משככים היטב מהמורות מבלי להקפיץ את המכונית ברגע הלא נכון, האחיזה מוחלטת גם על משטחים חלקלקים, הבלמים האדירים נוסכים ביטחון במהירויות מוגזמות בעליל.

בשורה התחתונה סביר להניח שתרגישו כמו סופרמן כאשר תגלו באיזו מהירות נכנסתם עם המכונית הזו לסדרה של פניות, שהיו גורמות ל-99% מהנהגים לרמוס את הבלמים ולהיכנס בזחילה. אבל בטרם תטפחו את האגו יתר על המידה, הנה טיפ: זה לא אתם, זו היא.

אין לנו ולו גם מילה אחת של ביקורת להגיד על היצירה המושלמת זאת אבל בהחלט יש לנו מספר של ביקורת: 463 אלף שקל. ב-180 אלף שקל פחות אפשר לרכוש את ה-Q3 עם 190 כוח סוס וביצועים מכובדים וב-100 אלף שקל פחות את האחות הגדולה Q5 עם 242 כוח סוס. ומי שבכל זאת חייב צידוק רציונלי לתג המחיר יכול למצוא אותו ברוח התקופה: זה רכב פנאי, שיכול לשנע משפחה שלמה פלוס אספקה דו-חודשית של שימורים ונייר טואלט בקצב, שישאיר מאחור כמעט כל רכב סדרתי. והוא יכול גם לטפס על מדרכות במקרה של אפוקליפסה מזדמנת. בריחה כבר אמרנו?