אין אופק - ארקיע עשויה להישאר בהדממה עד לפסח 2021

החברה, שאינה פעילה מאז חודש מרץ, לא בטיסות הפנים ולא בטיסות הבינלאומיות, כבר הודיעה לכ-500 עובדיה שהם יישארו בחל"ת עד לסוף חודש אוגוסט • פרופ' ירון זליכה, העומד בראש מועצת העובדים מסר: "לא יקרה כל עוד זה תלוי בי. נחזור לפעילות מיד עם פתיחת השמיים"

מטוס האיירבס neo 321 LR של ארקיע - "עפרה חזה"  / צילום: דוברות ארקיע
מטוס האיירבס neo 321 LR של ארקיע - "עפרה חזה" / צילום: דוברות ארקיע

מסתמן: ארקיע תישאר בהדממה עד לפסח 2021. החברה, שאינה פעילה מאז חודש מרץ, לא בטיסות הפנים ולא בטיסות הבינלאומיות, כבר הודיעה לכ-500 עובדיה שהם יישארו בחל"ת עד לסוף חודש אוגוסט. לפי הלך הרוח, לארקיע אין כוונה לחזור לטוס לפני פסח 2021 ובמקרה כזה החברה לא תפעל במשך שנה.

החברה אף החזירה לאחרונה את אחד ממטוסי האיירבוס נאו 321 שלה, "עפרה חזה" שהופעל במודל של חכירה. המטוס הוחזר לארה"ב לחברה שממנה חכרה ארקיע את המטוס, חברת המטוסים שבבעלות האחים נקש, בעלי ארקיע. שני מטוסי ניאו נוספים, "אהוד מנור" ו"שייקה אופיר", שבהם התחדשה החברה לאחרונה, נותרו בצי יחד עם שלושה מטוסי אמברייר.

הרבה סימני שאלה מתעוררים במקרה שבו החברה אכן תושבת למשך שנה. המדינה כבר הודיעה כי היא תכסה את דמי האבטלה לזכאים עד לאמצע חודש אוגוסט, אלא שבמצב שבו אין אופק או תכנית לפתיחת השמיים גם בטווח הרחוק, עובדי התעופה והתיירות ייאלצו להיות בחופשה הכפויה הרבה מעבר לכך, אחרת יאבדו את מקום עבודתם.

מבנה הבעלות של ארקיע הוא ייחודי בענף משום שעובדי החברה מחזיקים ב-30% ממנה. בראש מועצת העובדים ששמה תו"ת (תעופה ותיירות) עומד פרופ' ירון זליכה שהשיב לעניין האפשרות שהחברה תישאר בהדממה עד לפסח 2021: "לא יקרה כל עוד זה תלוי בי וכמובן בכפוף לפתיחת השמיים. מבחינתנו נחזור לפעילות מיד עם פתיחת השמיים". יו"ר ארקיע אבי חורמרו השיב ל"גלובס" כי "אנחנו חושבים על זה, עדיין אין החלטה".

הסבסוד לאילת הגיע - החזרת הקו לא

מוקדם יותר השבוע יצאה ארקיע בקריאה לפיה "הממשלה צריכה להתעשת ולמנוע את ניתוק אילת ממרכז הארץ ע"י סבסוד הקו לאילת", קריאה זו באה לנוכח האיום שהשמיע מנכ"ל ישראייר כי יעצור את הטיסות לאילת. ישראייר היא היחידה שמפעילה כיום טיסות בקו נתב"ג-רמון. ארקיע שבעבר החזיקה 70% מהפעילות בקו - לא פעילה בו. בהודעה שהפיצה החברה בשמו של מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל עוז ברלוביץ' נמסר כי: "ארקיע תשמח לחדש את פעילות הקו אולם אינה יכולה להרשות לעצמה לצבור הפסדים בהפעלתו. החברה יכולה להתחיל להפעיל את הקו בסמיכות להודעת הממשלה על סבסוד, אנו נמצאים בקשר רציף עם כל רשתות בתי המלון באילת ונוכל להציע לציבור הישראלי דווקא עכשיו חבילות נופש של טיסות ומלון במחירים מאוד אטרקטיביים לחבילה הכוללת".

יממה לאחר הקריאה הזו פרסם דובר משרד התחבורה על רשת ביטחון שתאפשר את המשך הטיסות לאילת. רשת הביטחון הזו מתוקצבת במיליון שקל, התקציב יועבר לחברות (בשלב זה לישראייר בלבד) כהשלמה עבור טיסות שבהן מכירת הכרטיסים לא תכסה את עלות הטיסה. מכאן שלא מדובר במענק או בונוס הדומה לזה שקיבלו בשעתו חברות התעופה הזרות שנחתו בנמל התעופה רמון (60 אירו לנוסע). ישראייר בתמורה לסבסוד תוסיף 2-3 טיסות ביום שיותאמו בשעות הטיסה שלהן לצורכי תושבי העיר אילת, טיסות שימריאו מאילת בשעה 7:30 בבוקר וטיסות חזור שינחתו ברמון בשעה 18:30. בכך תעלה ישראייר את תדירות הטיסות של ל-7-8 טיסות ביום.

במשרד האוצר הוסבר המתווה כך: "משרדי האוצר והתחבורה סיכמו על הקצאת סך של כמיליון שקל לצורך שמירה על קווי תעופה סדירים בשעות הבוקר והערב בין אילת למרכז הארץ (נתב"ג). בדומה לסבסוד קו התעופה בתקופת הסגר, הסבסוד כולל תמיכה כספית לחברות התעופה המגשרת על הפער בין עלות הטיסה בפועל להכנסות החברה ממכירת כרטיסים. עלות הטיסה תיקבע בהליך תחרותי בין חברות התעופה".

ארקיע אמנם קראה לסבסוד הקו לאילת, אולם לא נראה שהיא אכן תחדש טיסותיה בקו כפי שהבטיחה שתיעשה אחרי שיינתן סבסוד כזה. לעניין הזה השיב חורמרו "אנחנו בוחנים את זה".