צפו: רבבות מדוזות מאיימות על תחנת כוח של חברת החשמל

גל ענק של מדוזות הגיע לתחנת הכוח רוטנברג באשקלון • הן עלולות לשבש את הליכי הייצור בתחנה

תחנת הכוח רוטנברג ליד אשקלון / צילום: יוסי וייס
תחנת הכוח רוטנברג ליד אשקלון / צילום: יוסי וייס

חברת החשמל מדווחת על גל של רבבות מדוזות הצובאות על תחנת הכוח רוטנברג באשקלון. המדוזות מגיעות לתחנה עם מי הים ועלולות לשבש את הליכי הייצור בתחנה. מבין אלפי המדוזות התגלה גם צב ים אחד שנקלע למקום, והוא שוחרר מידית בחזרה לים מבלי שנגרם לו נזק.

בתחנות הכוח החופיות של חברת החשמל משתמשים במי הים על מנת לקרר את מערכות הייצור, וכך מגיעות המדוזות הרבות מן הים אל תחנת הכוח. לפי חברת החשמל, המדוזות נערמות במסננים בתחנת הכוח, שמונעים את כניסתן של למערכות התפעול והן מפונות למכליות ייעודיות. כך, מתאפשרת פעילות סדירה של אספקת החשמל בתחנה.

תחנת הכוח "רוטנברג" באשקלון. רבבות של מדוזות / צילום: שמי ביתן, חברת החשמל
 תחנת הכוח "רוטנברג" באשקלון. רבבות של מדוזות / צילום: שמי ביתן, חברת החשמל

תופעת המדוזות הרבות הצובאות על תחנת הכוח מתרחשת מזה מספר שנים, ודורשת מחברת החשמל להפנות משאבים לטיפול בבעיה בכדי למנוע את השבתת התחנה. בעולם, אגב, התרחשו בעבר מקרים של השבתת תחנות בשל מפגע מדוזות.

ההערכות להגעת המדוזות כוללת תחזוקה וטיפול במערכות הסינון. ובעת התראה על נחיל מדוזות, מתגברת חברת החשמל את כמות העובדים העוסקים בפינוי המדוזות הנקלטות במערכות הסינון וכן את עובדי התחזוקה לטיפול בהם במקרה תקלה.

בזמן שהמגוון הביולוגי בים הולך והופך דל יותר לאור הפרת האיזון האקולוגי, דווקא המדוזות - המסוגלות לשרוד בקלות יתרה במים מזוהמים, חמים ודלים בחמצן, ובתנאים בהם בעלי חיים ימיים אחרים לא ישרדו, הולכות ומתרבות. חוקרים רבים צופים שבשנים הקרובות הן ימשיכו להתרבות כמעט ללא בקרה, וביתר שאת במימי הים התיכון, בזמן שהטורפים הטבעיים שלהן, הולכים ומתמעטים במקביל.