כולם היו סנגוריו של רה"מ - והמחיר כבד

מאז מות עו"ד יעקב וינרוט, החליף ראש הממשלה יותר מעשרה סנגורים • בין היתר, על רקע ענייני שכר טרחה ולאור סירוב ועדת ההיתרים לאפשר לו לקבל מימון להגנתו • את המחיר משלמים לא רק הסנגורים שלא קיבלו שכר טרחה, אלא הציבור כולו שמוסדותיו מותקפים ע"י נתניהו

עורך דינו של רה"מ נתניהו, עמית חדד, ועורך דינו לשעבר מיכה פטמן  / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות
עורך דינו של רה"מ נתניהו, עמית חדד, ועורך דינו לשעבר מיכה פטמן / צילום: עמית שאבי, ידיעות אחרונות

בהספד שנשא ראש הממשלה בנימין נתניהו לזכר עורך דינו, יעקב וינרוט, שנפטר באוקטובר 2018, אמר נתניהו שוינרוט היה "משפטן דגול, מגדולי המשפטנים שקמו למדינת ישראל, תלמיד ישיבה חכם, חדור במורשת ישראל וחוכמת ישראל, פתוח לעולם".

וינרוט אכן היה משפטן מוכשר וסנגור חסר פשרות. אבל עבור נתניהו הוא היה הרבה יותר מסנגור. הוא היה איש סוד, יועץ סתרים ויועץ בגלויים, חבר, וכנראה גם אחד האנשים היחידים בעולם, מלבד משפחתו הקרובה, שנתניהו סמך עליהם באמת ובתמים. נתניהו הקשיב לדעתו של וינרוט וכמעט תמיד שעה לעצותיו. אבל דווקא כשוינרוט יעץ לנתניהו לחתור להסדר טיעון, שימנע את העמדתו למשפט פלילי, סירב נתניהו להצעה.

וינרוט גם הביא קבלות. הוא חילץ את נתניהו משורה של בדיקות וחקירות לאורך השנים, ובראשן מההסתבכות רה"מ ב"פרשת הקבלן יגאל עמדי" שנחקרה בסוף שנות ה-90. נתניהו ורעייתו שרה, נחשדו אז שניסו לקבל כספים ממשרד רה"מ כדי לשלם לקבלן שביצע עבורם עבודות פרטיות. ב-27 בספטמבר 2000, החליט היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, לסגור את תיק החקירה נגד הזוג נתניהו, בעילה של חוסר ראיות מספיקות.

מאז מות וינרוט הסנגורים באים והולכים

"תיק עמדי" נסגר, אבל במבט לאחור הוא היה במידה רבה הפרומו שבישר את מה שעתיד היה לקרות לזוג נתניהו בשנים שיבואו: ה"עורב שבישר את בוא החורף" של החקירות הפליליות נגד רה"מ ב"תיקי האלפים" ושל חקירת שרה נתניהו ב"תיק המעונות" שהסתיימה בהרשעה שלה.

ומאז מותו של עו"ד וינרוט, הסנגורים של נתניהו - באים והולכים. אחרי שוינרוט נפטר בעיצומן של החקירות, נותר לצידו של נתניהו, עו"ד עמית חדד. חדד הוא הסנגור היחיד שמייצג את נתניהו מאז ועד היום, והוא נחשב למקורב מאוד לנתניהו ולמשפחתו. עו"ד חדד הוא גם האחרון בעורכי הדין הבולטים שהם בני-טיפוחיו של וינרוט.

הפסקת הייצוג - נוגעת לתשלום שכר-הטרחה

אבל כשמדובר בשלוש פרשות סבוכות למדי, בהררים של חומרי חקירה, ובמאות עדים, עו"ד חדד לבדו אינו יכול להספיק לייצוג. טרם פרוץ חקירת תיק 4000, אחד הסנגורים של נתניהו היה עו"ד ז'ק חן. אולם בפברואר 2018, החלה חקירת תיק 4000, ועו"ד חן התפטר מייצוג נתניהו, כדי להמשיך לייצג לקוח אחר - את שאול אלוביץ' המואשם כיום במתן שוחד לנתניהו.

בסמוך לאחר מכן, חיזק נתניהו את צוות ההגנה שלו בעורכי-הדין אייל כהן וקרן שפירא-אטינגר. אולם בדצמבר 2018, הפסיקו כהן ושפירא-אטינגר לייצג את ראש הממשלה. ההסבר של כהן להפסקת הייצוג היה - שהוא ייצג בעבר את היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, ומרגע סיום שלב החקירות והעברת החומרים ליועמ"ש, וכדי למנוע לזות שפתיים, החליט כהן לפרוש מייצוג נתניהו.

זה היה ההסבר הרשמי של כהן. אולם נראה, שהמניע האמיתי להפסקת הייצוג שלהם נגע לעניינים של תשלום שכר טרחה. וליתר דיוק, לאי-תשלום שכר-טרחה.

עו"ד נוסף מבני טיפוחיו של וינרוט

ביוני 2018, דומה היה שנתניהו הצליח למצוא מחליף ראוי לוינרוט בהובלת המערכה המשפטית שלו. הוא שכר את שירותיו של עו"ד ירון קוסטליץ, עוד משפטן מבני טיפוחיו של וינרוט, שייצג, בין היתר, את אביגדור ליברמן ואת וינרוט עצמו. אולם כעבור חודשים בודדים, סמוך לסיום הייצוג של עוה"ד כהן ושפירא-אטינגר, חדל גם קוסטליץ לייצג את רה"מ. גם קוסטליץ לא נוהג לעבוד בחינם.

בנובמבר 2018, הובא שוב לצוות ההגנה אחד מבכירי הסנגורים בארץ. הפעם נבחר לכך עו"ד נבות תל-צור, שמייצג את השר אריה דרעי, ושייצג, בין היתר, גם את רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט.

עו"ד פיני רובין מצטרף לצוות ההגנה

עו"ד תל-צור אמור היה להוביל את צוות ההגנה לקראת הליכי השימוע, והוא הסתייע בצוות חזק של סנגורים שעבדו לצידו בעבר: עוה"ד טל שפירא ואריאל כפרי. כן הובא כיועץ חיצוני לצוות ההגנה, השופט המחוזי בדימוס, עודד מודריק.

חלפה חצי שנה בלבד, וב-22 במאי 2019, הפסיקו גם תל-צור, שפירא, וכפרי את ייצוג נתניהו. וגם מודריק פרש. שוב, הסיבה המרכזית הייתה שהצדדים לא הצליחו להסדיר ביניהם את ענייני שכר-הטרחה. וליתר דיוק, שהסנגורים לא הסכימו להמשיך לייצג את רה"מ נתניהו ללא קבלת שכר לעמלם. עם זאת, נראה שהיו גם סיבות נוספות - של אי-התאמה בין הצדדים.

בפברואר 2019, שכר רה"מ את שירותיו של עורך-הדין הוותיק, פיני-פנחס רובין, ראש משרד עוה"ד גורניצקי. רובין עוסק בעיקר במשפט מסחרי, והעילה המרכזית להבאתו לצוות ההגנה הייתה התמודדות עם ענייני הרגולציה הקשורים בתיק 4000, ועם הטענה שנתניהו היטיב עם קבוצת בזק שבשליטת אלוביץ', בתמורה לסיקור מוטה באתר "וואלה".

מנסה למשוך זמן ולהימלט מאימת הדין

אמנם עו"ד רובין המתוחכם והמקושר נראה היה כאדם מתאים ביותר לתפקיד, אף שהבחירה בו הייתה גם בעייתית. זאת, בשל העובדה שרובין היה קשור באופן הדוק לחקירת תיק 1000.

רובין היה היזם והמקדם המרכזי של "חוק מילצ'ן" המפורסם, שמעניק מקלט מס חמים ונוח לעשירים שעולים או חוזרים לארץ, ולפי החשד "נתפר" כנראה למידותיו של מילצ'ן.

גם הפעם, חלפו כמה חודשים וגם רובין הפסיק לייעץ לנתניהו. וכמו במקרים קודמים, אחת הסיבות נגעה לענייניי תשלומי שכר-הטרחה.

ביולי 2019 קרא נתניהו לעו"ד יוסי אשכנזי ממשרד עוה"ד הרצוג, פוקס, נאמן, להצטרף למערכה. עו"ד אשכנזי היה מעורב לאורך השנים בהגנה על אישי ציבור רבים, ובהם ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, בתביעת הדיבה שלו; רפאל איתן ואחרים.

אשכנזי עשה והשקיע עבודה רבה עבור נתניהו, והוביל את הטיעונים בשימוע בעניין תיק 4000. התוצאות היו מאכזבות עבור נתניהו. לאחר שהיועמ"ש החליט להאשים אותו בקבלת שוחד בתיק הזה - גם אשכנזי הלך לדרכו.

בספטמבר 2019, בסמוך למועד שבו החלו הליכי השימוע בפני הפרקליטות, שכר נתניהו גם את שירותיו של פרקליט הצמרת, רם כספי. סברנו אז, שעו"ד כספי הובא כדי להביא לנתניהו הסדר טיעון, אבל זו הייתה טעות. כספי סייע לנתניהו בשימוע, אבל סירב להצטרף למתקפה שלו על תובעיו.

רגע לפני השימוע, הביע כספי - בתקשורת - אמון מוחלט ובלתי מסויג במערכת המשפט, בפרקליט המדינה דאז, שי ניצן, ובראשת צוות התביעה, עו"ד ליאת בן-ארי.

במתן האמון בעוה"ד בן-ארי וניצן, בגד כספי - במידה רבה - באמון שנתן בו נתניהו, שהירבה להשתלח בשני עוה"ד. גם כספי פרש מצוות ההגנה אחרי שלב השימוע.

לקראת פתיחת משפטו של נתניהו ב-24 במאי 2020, הובא כוח חיזוק חדש לצוות ההגנה. הפעם נבחר לכך עו"ד מיכה פטמן, שייצג בעבר, בין השאר, את אביגדור קהלני ושולה זקן.

פטמן היה הסנגור שהוביל את הייצוג של נתניהו בדיון הקראת כתב האישום. אבל אתמול, עשרה ימים לפני הדיון השני במשפט נתניהו, גם פטמן פרש מצוות ההגנה. הוא הסביר את עזיבתו בכך, שלא קיבל תשלום בעקבות החלטת ועדת ההיתרים, שלא לאפשר לנתניהו לקבל מימון לייצוג המשפטי, ממקורבו ספנסר פרטרידג'.

וכך, היום, בעיצומה של המערכה המשפטית הכל-כך מורכבת ובעלת המשמעויות מרחיקות הלכת, הן בפן האישי והן בפן הציבורי, נותר נתניהו שוב, כשלצידו רק עו"ד עמית חדד. זאת, עם חובות פתוחים לשורה של סנגורים שייצגו אותו עד היום.

את החובות קיווה נתניהו לשלם באמצעות כספים שיקבל מפרטרידג' ומבן-דודו, נתן מיליקובסקי, אך המדינה אוסרת עליו לקבל מהם כספים אלה.

עו"ד חדד הוא סנגור/משפטן מוכשר, אבל מוכשר ככל שיהיה, הוא לא יוכל לשאת לבדו את הייצוג בתיק הנפיץ ביותר בתולדותינו. לכן, נתניהו צפוי לחפש שוב וכעת, סנגורים חדשים. על הדרך, נתניהו ימשיך לנסות כנראה למשוך זמן במשפט, וגם לנסות להחליש את מעמדה של המערכת, שהעמידה אותו לדין. כמו כן, רה"מ ימשיך לנסות למלט עצמו מאימת הדין, באמצעות המערכת הפוליטית.

את המחיר להתנהלות הזאת, משלם, נוסף לסנגורים שלא קיבלו שכר-טרחה, גם הציבור כולו. וינרוט איננו. ודומה שאין מי שיעצור את ראש הממשלה/נתניהו בדהרה שלו לעבר אסון - אישי וציבורי. 

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס עודם בעיצומם. הם מכחישים את המיוחס להם בכתב האישום, ושמורה להם חזקת החפות