ממשלת גרמניה אישרה מסירת צוללת רביעית מתקדמת למצרים

מדובר בחלק מעסקה שכבר נחתמה בעבר, אך כעת אושרה מסירת הצוללת, למרות מעורבותה לכאורה של קהיר במלחמה בתימן בין המורדים במימון איראן לבין כוחות בתמיכת סעודיה ומצרים

צוללת צבאית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
צוללת צבאית / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ממשלת גרמניה אישרה מסירת צוללת מתקדמת רביעית, המיוצרת על חברת "תיסנקרופ", למצרים; כך דיווחה אתמול (ה') סוכנות הידיעות הגרמנית מפי מקורות ממשלתיים. מדובר בחלק מעסקה שכבר נחתמה בעבר, אך כעת אושרה מסירת הצוללת, למרות מעורבותה לכאורה של קהיר במלחמה בתימן בין המורדים במימון איראן לבין כוחות בתמיכת סעודיה ומצרים.

לפי הדיווחים, הקבינט הביטחוני של ממשלת גרמניה אישר את המסירה ביום חמישי, והודעה על כך נמסרה על ידי שר הכלכלה פיטר אלטמאייר לוועדת הכלכלה של הפרלמנט. האישור היה שנוי במחלוקת בעקבות מעורבותה העקיפה של מצרים בקרבות ובעימותים בתימן וגם בלוב בשנה האחרונה. מפלגת "הירוקים" הגרמנית ביקרה את ההחלטה ואמרה כי מדובר ב"התערבות של הממשלה בסכסוכים" בשתי מדינות אלה.

סוגיית האישור הישראלי לגרמניה למכור למצרים צוללות מתקדמות - מי העניק אותו ומדוע - היתה חלק מחקירת פרשת הצוללות ("תיק 3,000"). לפי הערכות, האלמנט המתקדם בשתי הצוללות האחרונות שנמכרו למצרים היא יכולת לשהייה למשך זמן רב ללא יכולת התגלות. הצוללות מיוצרת על ידי החטיבה הימית של תאגיד "תיסנקרופ" - TKMS. התאגיד עצמו נמצא בקשיים כלכליים בשנתיים האחרונות, על רקע פעילות קרן השקעות אקטיביסטית שרכשה חלק ממניותיו. אישור המסירה למצרים, שלווה גם באישור מכירת ומסירת צוללות לאלג'יר, ברזיל, סינגפור ודרום-קוריאה, אמור להבטיח את המשך עסקי הצוללות הגרמניים בקיל, שם ממוקמת TKMS.

עד כה סיפקה גרמניה למצרים שלוש צוללות, האחרונה שבהם אמורה לפי דיווחים להיות בעלת יכולות מתקדמות, בדומה לצוללות שגרמניה סיפקה לישראל בשנים האחרונות. ההסכם הראשון לרכישת שתי צוללות על ידי מצרים נחתם ב-2011, והאופציה לרכישת שתי צוללות נוספות נחתמה ב-2015, תחת שלטונו של פתח אל-עבד א-סיסי. הצוללת השלישית נמסרה כבר לצי המצרי, והתכנון כעת הוא למסור את הצוללת הרביעית - לאחר האישור הממשלתי הגרמני שניתן ביום חמישי - במהלך 2021. במקביל, תיסנקרופ מתעכבת עם אספקת הצוללת השישית לחיל הים הישראלי. היא היתה אמורה להימסר כבר ב-2019. במקביל, נחתם מזכר הבנות לרכישת שלוש צוללות נוספות על ידי ישראל, למרות החשד לשחיתות בפרשה.

מצרים תחת שלטון הגנרל עבד אל-פאתח א-סיסי הפכה בשנים האחרונות לאחת מיבואניות הנשק הגרמני המובילות בעולם. בשנת 2019 הסתכם הייצוא הביטחוני הגרמני למצרים ב-802 מיליון אירו. בשנת 2018 הופיעה מצרים, בפעם השנייה ברציפות, ברשימת ארבע המדינות אליהן מייצאת גרמניה נשק בשווי הרב ביותר, ביחד עם ישראל, יוון ודרום קוריאה. 37 בקשות לייצוא נשק למצרים אושרו בשנת 2017 על ידי ממשלת גרמניה, וסך הייצוא הביטחוני של גרמניה למצרים בשנה זו עמד על כ-708 מיליון אירו. בחמש השנים האחרונות זינק הייצוא הביטחוני הגרמני למצרים ב-205%, לעומת סך הייצוא בחמש השנים שלפני כן.

עלותה של צוללת דיזל-חשמל מתקדמת, המסוגלת לנוע בחשאיות גבוהה יחסית באמצעות אי-תלות באוויר חיצוני (AIP) כמו אלה הנמכרות לישראל, היא בין 350 ל-450 מיליון אירו. לא ברור אם הצוללות שסופקו למצרים הן בעלות המנגנון המתקדם הזה.