עיתונאים תובעים את בולסונארו: הסיר את המסכה במסיבת העיתונאים בה הודיע שהוא חולה בקורונה

במסיבת העיתונאים בה בישר נשיא ברזיל כי הוא נדבק בנגיף הקורונה הסיר את המסכה מפניו, לאחר שהתרחק מעט מן העיתונאים • כעת טוען נשיא התאחדות העיתונאים כי "הנשיא בולסונארו ממשיך להתנהג בצורה נפשעת ולסכן חיים של אחרים"

ז’איר בולסונארו / צילום: רויטרס, Ricardo Moraes
ז’איר בולסונארו / צילום: רויטרס, Ricardo Moraes

קבוצת עיתונאים תובעת את נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו, על כך שהסיר את המסכה מפניו במסיבת העיתונאים שבה הודיע להם שהוא חולה בקורונה (Covid-19). בולסונארו הוביל בברזיל מדיניות של הימנעות מהטלת מגבלות להגנה מפני הקורונה, וטען כי המחלה אינה חמורה. בין היתר, כתוצאה מכך, מדינה זו היא היום השנייה בעולם במספרי התחלואה והתמותה. עד היום נפטרו בה 68 אלף איש על פי הדיווחים הרשמיים. בשבוע שעבר הודיע בולסונארו כי הוא עצמו נבדק לקורונה לאחר שחש ברע, והסתבר שהוא אכן נדבק במחלה.

ארגון העיתונאים הברזילאי טוען כי בולסונארו סיכן קבוצה של כתבים שהשתתפו במסיבת עיתונאים בביתו. הוא הסיר מפניו את המסכה הכירורגית שנועדה להגן על סביבתו מפני הדבקה, וזאת למרות שכבר ידע כאמור שהוא חולה. יש לציין כי בולסונארו התרחק מעט מן הקבוצה בטרם הסיר את המסיכה.

נשיא התאחדות העיתונאים פאולו דה סוסה אמר כי "הנשיא בולסונארו ממשיך להתנהג בצורה נפשעת ולסכן חיים של אחרים. המדינה לא יכולה להמשיך לצפות בהתנהגות שהיא כבר מעבר לבלתי אחראית אלא כבר גובלת בפשעים נגד בריאות הציבור".

האם הטיעון עומד במבחן משפטי? בברזיל עבר לפני כחודש חוק המחייב את כל האוכלוסיה בעטיית מסכות בציבור, אולם בולסונארו עצמו הטיל וטו על החלק בחוק המחייב את עטייתן בחנויות, בתי תפילה ובתי ספר (דווקא מקומות שבהם סיכון ההדבקה נחשב גבוה יחסית), וזאת בטענה כי חוק זה עלול להביא לפגיע בזכויות הקניין של הבעלים של אותם מקומות. באותה הזדמנות הוא הטיל וטו על מתן תקציב לחלוקת מסיכות לעניים. מסיבת העיתונאים נערכה בביתו, שם הוא אינו מחוייב בעיקרון במסיכה, אם כי במקרה הזה שימש הבית גם כמקום התקהלות. העיתונאים אינם מתבססים על חוק המסכות, אלא תובעים את בולסונארו על פי חוק האוסר על אדם להתנהל ביודעין באופן שיכול להעביר מחלה זיהומית חמורה לאדם אחר.

במסיבת העיתונאים המדוברת אמר בולסונארו כי עבר צילום ריאות אחרי שסבל מכאבי שרירים וחום. לדבריו, החום ירד, ולטענתו מדובר בהשפעה חיובית של התרופה הידרוקסיכלורוקווין - תרופה שבה תמך נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אשר אמר שהוא עצמו משתמש בתרופה למניעה, ושלח מנות רבות ממנה לברזיל.

הקהילה המדעית התייחסה תחילה בחיוב אל ההידרוקסיכלורוקווין, והתרופה נבחנה במספר ניסויים בבני אדם, אולם לא נמצאה כיעילה ועלו גם ספקות לגבי בטיחותה. בכל זאת טראמפ המשיך לתמוך בה וכך גם בולסונארו, שהסכים לקבל מארה"ב תרומה של הידרוקסיכלורוקווין, שכללה הבטחה לעשות ניסוי קליני במוצר בברזיל, בין היתר בקרב הצוות הרפואי המקומי. אחרי שחלה, בולסונארו הציג וידאו שבו הוא נראה נוטל הידרוקסיכלורוקוון, כדי להראות שהוא באמת מאמין בה. אתמול הצטלם שוב בולסונארו כדי להראות שהוא מרגיש בסדר.