הממשלה אישרה פה אחד מענקים של עד 7,500 שקל לעצמאים ובעלי שליטה

האישור הוא למענק הראשון לחודשים מאי ויוני, והכוונה היא להמשיך ולתת מענקים בכל חודשיים בתקופת הקורונה • עימותים בין רה"מ נתניהו לשר שמולי בדיון הממשלה לאישור תוכנית הסיוע • לפי הודעת הממשלה, בימים הקרובים ייכנס התשלום לחשבונות הבנק של הזכאים למענקים

ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות, Associated Press
ישראל כ"ץ ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג ידיעות אחרונות, Associated Press

הממשלה אישרה פה אחד את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ למתן מענקי סיוע לעצמאים, לשכירים בעלי שליטה ולעסקים שהכנסתם נפגעה כתוצאה מההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, עד לסכום של 7,500 שקל. המענק ינתן למי שפנו לקבל סיוע בפעימה הראשונה בשל נזקי הקורונה.

בהודעת הממשלה נאמר כי כדי להבטיח שיינתן סיוע מהיר לעצמאים ולבעלי השליטה, קבעה הממשלה שהתהליך ייצא לדרך עם קבלת ההחלטה, ובימים הקרובים ייכנס התשלום לחשבונות הבנק. לגבי מי שבקשתו לקבלת מענק הפעימה השנייה טרם אושרה (או טרם הוגשה) יינתן המענק יחד עם תשלום מענק הפעימה השנייה.

עוד החליטה הממשלה להטיל על שר האוצר להפיץ את תזכיר החוק של התוכנית לסיוע כלכלי, שתכלול בין היתר מענקים דו-חודשיים לעצמאים, לשכירים בעלי שליטה, וכן השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים. עוד יפיץ שר האוצר, בהתאם להחלטת הממשלה, תזכיר לתיקון חוק יסוד: משק המדינה להגדלת ההוצאה הממשלתית לצורך מימון ההוצאות הכרוכות ביישומו של חוק תוכנית הסיוע הכלכלי.

מדובר באחד מהצעדים שעליהם הכריזו נתניהו וכ"ץ ביום חמישי במסגרת התוכנית הכלכלית החדשה לסיוע לעצמאים נפגעי הקורונה. האישור הוא למענק הראשון בגין חודשים מאי ויוני, והכוונה היא להמשיך ולתת מענקים אלה בכל חודשיים בתקופת הקורונה. העלות המדוברת היא כשני מיליארד שקל לפעימה הנוכחית.

החלק השני של ההחלטה עוסק בדרישה ממשרד האוצר להבהיר את השלכות מתן המענקים או במילים אחרות, מדוע צריך אוצר המדינה להוציא מליארדי שקלים בצורת מענקים, והאם זה מסייע לטיפול במשבר הקורונה לבד מהיענות לדרישות שעלתה מהעצמאים בעלי העסקים הקטנים.

הממשלה לא דנה עדיין בחלק השני שהציגו נתניהו וכ"ץ - הסיוע לחברות הבינוניות בהיקף של עד חצי מיליון שקלים לעסק. התוכנית הזו עדיין בהכנה במשרד האוצר.

הדיון לווה גם במיני עימותים, כאשר שר הרווחה איציק שמולי דרש כי הדיונים יהיו על כל פרק בנפרד והשרים לא ידרשו לאשר הכל כמקשה אחת. הוא הוסיף ביקורת על הצעדים ואמר: "יש מובטלים, אני מציע דמי אבטלה גמישים שיוכלו לקלוט את העובדים חלקית. ובנוסף צריך לפתור את מצוקת העובדים הסוציאליים". לדבריו, "אין פלא שהעצמאים חשים שזרקנו להם חבל תלייה ולא חבל הצלה". נתניהו הגיב בחריפות: "אתה שר צעיר ונמרץ ואני מקשיב להצעות שלך בקשב אבל אל תשמשו בסיסמאות כי רק על זה ידברו אחר כך. יש לך אחריות כוללת כשר בממשלה. אתה שר צעיר ונמרץ אני מבקש ממך להתנהג באופן ממלכתי". שמולי ענה: "אין שום מקום אחר שהייתי רוצה להיות בו בשיא המשבר הכלכלי והחברתי הזה".

הדו שיח בין נתניהו לשמולי החל כאשר שמולי נתן מחד מחמאות על הטיפול במובטלים וביוצאים לחל"ת, אך מתח ביקורת על הסיוע לעצמאים. שמוליק הציג את הנתון לפיו פחות ממחצית התוכניות בסך 105 מיליארד שקל נוצלו עד כה, והסיבה לכך היא קריטריונים נוקשים שגרמו לאי זכאות של עצמאים רבים אף שהם מפסידים כסף רב. הוא דרש להעמיד את שיעור הירידה בהכנסות המזכה בפיצוי, ל-25% מהמחזור כפי שהיה בצוק איתן, ולא 40% כיום. הוא קרא לעבור למודל הגרמני של פיצויי האבטלה, קרי תשלום למעסיקים להחזרת העובדים ולו בחצי משרה כדמי אבטלה גמישים, בין השאר כדי להעלות את רמת הודאות במשק, ולמנוע קריסה של חברות ומפעלים.

בישיבה עלתה לדיון ביוזמת שר הפנים, אריה דרעי,  סוגיית דרך קבלת ההחלטות על הטלת סגרים על שכונות או ישובים. בחברה החרדית יש זעם רב על כך, אמש היו עימותים חריפים בין חרדים למשטרה בשכונת רוממה בירושלים על רקע הסגר שהוטל על השכונה, וכמה מהמפגינים עוכבו לחקירה. הבוקר פרסם חבר הכנסת ישראל אייכלר תושב השכונה כי שוטרים מנעו ממנו לצאת לביקור רופא, אף שהוא חבר כנסת ולמרות שהיו ברשותו מסמכים רפואיים. אייכלר קרא לשרים החרדים לפרוש זמנית מהממשלה עד שזו תשנה את יחסה לאוכלוסיה החרדית.

בדיון בממשלה, דרעי דרש לפרסם את כל הקריטריונים להחלטה להטיל סגר על כל שכונה או ישוב, כדי למנוע תחושת איפה ואיפה, בעיקר בציבור החרדי. רה"מ נתניהו נענה להצעת השר דרעי והורה לפרסם מעתה באתר ראש הממשלה, את הקריטריונים להטלת סגר בכל יישוב.

בנוסף, חזר השר דרעי על בקשתו מיום חמישי האחרון, לפצות את כל העסקים שנפגעו מהטלת הסגר בישובם. שר האוצר, ישראל כץ, אמר כי הוא עובד על פיצוי לאותם בעלי עסקים.

דרעי הצטרף לחבריו הפוליטיקאים החרדים בביקורת על מה שהוגדר "אכיפה בררנית נגד הציבור החרדי", ואמר: "ראינו אתמול בערב שתי הפגנות. הפגנה אחת בכיכר רבין בת"א בהשתתפות עשרת אלפים איש והפגנה בשכונת רוממה בירושלים בהשתתפות עשרות חרדים. בהפגנה בת"א לא תמיד נשמר ריחוק, לא היתה הקפדה על ההנחיות ולא ראינו אלימות כלפי המפגינים. בשכונת רוממה, ראינו סרטון שבו חרדי שואל שוטר מדוע אינו עוטה מסכה. בתגובה היכה השוטר באגרוף בפניו של החרדי ומנע אפשרות להעניק לו עזרה. יש כאן אלימות מכוונת של שוטרים נגד מפגינים חרדיים. זה חייב להיפסק. ישבנו ביום שישי ראשי המפלגות החרדיות עם השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה. השר אוחנה היה קשוב אך האלימות נמשכת. כנציג מפלגה חרדית בממשלה, לא אוכל להשלים עם האלימות הקשה של השוטרים נגד החרדים. זה חייב להיפסק ומיד".