מניות השליטה באיילון הועברו לידי הנאמן עו"ד אפי אברמזון לצורך מכירתן

על שמו של לוי רחמני, המייסד המנוח של קבוצת הביטוח, רשומות 67.3% ממניות איילון, ששווי השוק שלהן כ-134 מיליון שקל

לוי רחמני, כיהן כמנכ"ל חברת ביטוח איילון לפני פטירתו / צילום: איל יצהר
לוי רחמני, כיהן כמנכ"ל חברת ביטוח איילון לפני פטירתו / צילום: איל יצהר

מכירת השליטה בקבוצת הביטוח איילון יוצאת לדרך, אף שיעברו שנים עד שתושלם. לפני כשלושה שבועות נפטר בעל השליטה ומייסד קבוצת איילון, לוי רחמני. בימים האחרונים נודע כי החזקותיו בקבוצת הביטוח השישית בגודלה במשק הישראלי במונחי פרמיות הועברו לידי הנאמן עו"ד אפרים (אפי) אברמזון. כלומר, מניות השליטה באיילון לא הועברו לילדיו של רחמני המנוח, אף ששניים מהם היו מעורבים בחברה לאורך השנים.

על שמו של רחמני המנוח רשומות מניות המהוות 67.3% ממניות איילון, שהשווי שלהן כ-134 מיליון שקל. באפריל 2018 ביצעה החברה הנפקת מניות חדשות - מהלך שהביא לדילול החזקתו של רחמני, שהחזיק קודם לכן ב-86% מהון מניות החברה. 

הבוקר הודיעה איילון לבורסת ת"א כי בית המשפט למשפחה בתל אביב מינה באחרונה את עו"ד יובל ראובינוף כמנהל עזבון זמני "לעיזבונו של המייסד ובעל השליטה של חברת איילון אחזקות", וזאת בהתאם לצוואת המנוח. בהקשר זה פירטה החברה כי "ראובינוף ימונה כמנהל עזבון קבוע ויירשמו על שמו כל מניותיו של המנוח בחברת איילון אחזקות ויוקנו לו מלוא הסמכויות והזכויות הנלוות אליהן", "וזאת כנאמן עבור יהודית רחמני, אשתו של המנוח".

עוד פירטה איילון כי הצוואה של המנוח ובעל השליטה בה עד מותו קובעת כי "בסמכותו של עו"ד ראובינוף למנות נאמן אחר במקומו, שזהותו תקבע על פי שיקול דעתו, ולו יוקנו המניות כולן או חלקן, וזאת במידה ויבצר ממנו, מכל סיבה שהיא, מלמלא את תפקידו. מנהל העיזבון הזמני הודיע, על דעת המשפחה, כי בדעתו למנות את עו"ד אפרים (אפי) אברמזון כנאמן למניות השליטה כאמור לעיל".

כלומר, הנאמן שמחזיק במניות השליטה בקבוצת הביטוח איילון ושיהיה אמון על מכירתן הוא עו"ד אברמזון, שמונה לתפקיד בכפוף לאישור הממונה על שוק ההון, שהוא האחראי על מתן היתרי שליטה בחברות הביטוח בישראל. ככל הידוע, לאברמזון ניתן פרק של מספר שנים שבמהלכו יורשה להחזיק בחברה עד שהיא תימכר. אברמזון בחר שלא להגיב.

המניה ירדה ב-40% מתחילת השנה

סביר להניח שהליך למכירת איילון לא ייצא לדרך במהירות, וזאת בשל השווי הנמוך יחסית של החברה בבורסה בימים אלה. איילון נסחרת כיום לפי שווי של 199 מיליון שקל, לאחר שאיבדה כ-40% מתחילת השנה, כחלק ממגמה שלילית מובהקת שאחזה בכל מניות חברות הביטוח. מהשיא שבו נסחרה במאי 2007, איבדה המניה 77%.

ההון העצמי של איילון עומד כיום על כ-600 מיליון שקל, יותר מפי שלושה מהשווי שלה בבורסה. מציאות זו עשויה ללמד על עוד אופציית מימוש - מכירת החברה בחלקים ופירוקה, במקום להמתין כמה שנים להשבחה.

בשנים האחרונות רחמני עזב את תפקידיו הביצועיים והפעילים בקבוצה בצל אי הסכמות עם נושאי מישרה בחברה שבשליטתו ועם גורמי רגולציה. בשוק מצפים כי עם מינוי הנאמן תימשך ההפרדה בין בני המשפחה לבין הניהול הפעיל של הקבוצה. לאיילון פעילויות ביטוח כללי, ביטוח חיים וביטוחי בריאות. החברה עברה שינוי משמעותי בשנים האחרונות, כשהיא כבר כמה שנים מנוהלת על ידי מנהלים שכירים, ובראשם המנכ"ל אריק יוגב, שהביאו לשיפור עסקי ניכר במצב החברה.