נגיד בנק ישראל: הממשלה יכולה לממן את תוכנית החילוץ של המשק

ירון העריך בישיבת הממשלה כי ביצוע התוכנית יגדיל את הגירעון התקציבי ל-13% השנה ו-7% בשנה הבאה • לטענתו האמון בכלכלה הישראלית ובמחויבות הממשלה לשמירה על משמעת פיסקלית יסייע לנו לצלוח את המשבר מבחינת צרכי המימון שלו

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס
פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

הממשלה תוכל לממן את התוספת התקציבית הכלולה במסגרת תוכנית ההמשך של האוצר שהוצגה ביום חמישי, כך אמר היום נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בישיבת הממשלה שעסקה בתוכנית. ירון העריך כי ביצוע התוכנית יגדיל את הגירעון התקציבי ל-13% השנה ו-7% בשנה הבאה.

"להערכתנו", אמר ירון, "אומדן העלות התקציבית הפוטנציאלית של רשת הביטחון עליה הכריזו ראש הממשלה ושר האוצר היא כ-15 מיליארד שקל ב-2020 - מעבר למה שכבר תוקצב בתוכניות הקודמות - וכ-27 מיליארד שקל ב-2021. סכומים אלו לא כוללים את הרחבת האשראי בערבות הממשלה. חשוב לזכור שמדובר בעלות פוטנציאלית, בהנחה ששיעור האבטלה לא ירד אל מתחת ל-10%. במקרה כזה הגירעון עשוי להגיע השנה לכ-13% מהתוצר, וב-2021 ל-7% ויחס החוב לתוצר לכ-76% מהתוצר בסוף 2020 ולכ-78% מהתוצר בסוף 2021".

"עם זאת" הוסיף הנגיד "אני רוצה להדגיש - יש לממשלה יכולת לממן את התוכנית. האמון של השווקים הפיננסיים בכלכלה הישראלית ובמחויבות הממשלה לשמירה על משמעת פיסקלית, שנבנה לאורך שנים רבות, עומד כעת לזכות המשק הישראלי ויסייע לנו לצלוח את המשבר הזה מבחינת צרכי המימון שלו. מובן שכאשר המשבר ישכך יהיה צורך לטפל גם בהפחתה הדרגתית של החוב שנצבר - ועוד יצטבר - במהלך הטיפול במשבר".