"התאחדות הקבלנים מנהלת קמפיין נגד החברות מסין על חשבון המשק כולו"

כך טוענים באיגוד החברות הסיניות בבג"ץ • זאת בתגובה לעתירה שהגישה התאחדות הקבלנים במאי לפיה ממשלת סין, באמצעות חברות הבנייה הסיניות, "משתלטת" על שוק התשתיות בארץ

נמל מפרץ חיפה. יופעל על ידי חברה סיינת / צילום: איל יצהר, גלובס
נמל מפרץ חיפה. יופעל על ידי חברה סיינת / צילום: איל יצהר, גלובס

איגוד החברות הסיניות טוען שהתאחדות הקבלנים בוני הארץ מנהלים נגדם קמפיין תקשורתי, ושה"קרב" מולם, פוגע בתחרות במשק. כך עולה מתגובה שהגיש איגוד החברת הסיניות בישראל לעתירה שמתנהלת ממאי השנה בבג"ץ. את העתירה הגישה התאחדות הקבלנים בוני הארץ נגד הוועדה לצמצום הריכוזיות, ובמסגרתה נטען כי המדינה מעודדת, או לחלופין אינה מונעת, את "השתלטות" החברות הסיניות על ביצוע פרויקטי התשתית המרכזים והגדולים במדינה, ובכך נפגעים הקבלנים והחברות הישראליות.

בתשובה לעתירה, שהוגשה בימים האחרונים באמצעות עו"ד אילן בומבך בשם איגוד החברות הסיניות בישראל, נטען כי מדובר ב"קמפיין תקשורתי" שלא נועד אלא לצמצם את התחרות בארץ ונוגד את האינטרס הציבורי. בנוסף מתריעים נציגי החברות הסיניות מפני פגיעה עתידית במעמדה הבינלאומי של ישראל במידה והעתירה תתקבל.

עו"ד אילן בומבך / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 עו"ד אילן בומבך / צילום: שלומי יוסף, גלובס

על פי עתירת התאחדות הקבלנים, שהוגשה על-ידי עורכי הדין רוית ארבל ושחר הרון ממשרד עורכי הדין עמית, פולק, מטלון ושות', כל החברות הסיניות שפועלות בתחום התשתיות בישראל והחברות מסין שהשתתפו עד היום במכרזים להקמת תשתיות בארץ, נמצאות בבעלות ישירה או עקיפה של ממשלת סין. "התאגידים הסיניים הללו הם חלק מ'קבוצת מחזיקים' אחת, שהינה למעשה 'פירמידה' סבוכה, הכוללת למעלה מ-100 תאגידים שונים בבעלות הממשלה הסינית", נכתב בעתירה.

באי כוחן של החברות הסיניות טוענים כי בעמותה חברים 20 תאגידים מסחריים שרובם בבעלות ממשלת סין אך רבע מהם בבעלות פרטית, שכל חברי העמותה הם תאגידים מסחריים שנרשמו בישראל ושכל אחד מהם הוא ישות משפטית נפרדת. כמו כן, נטען כי הבאת החברות הסיניות לארץ נעשתה בהתאם להחלטת ממשלת ישראל מ-26.7.18, שהורתה להגדיל את מאגר החברות בישראל, בין היתר על מנת להגדיל את היצע הדירות במשק.

לטענתם עתירת התאחדות הקבלנים עשויה לפגוע במעמדה הבינלאומי של ישראל: "'זירת המריבה' שמבקשת העותרת ליצור היא חלק ממכלול של מערכת הסכמות דיפלומטית מורכבת, שהיבטיה הכלכליים והאסטרטגיים הם רחבים מאוד. נסיבה זו מחייבת את צירוף מדינת ישראל כמשיבה לעתירה, ולו כמי שאמונה על עיצוב המדיניות הכלכלית-משקית". עוד הם מוסיפים כי "העתירה אמנם אינה תוקפת החלטה מדינית של ממשלת ישראל באופן ישיר, אך ברור שמקופלת בה שאלות מורכבות של יחסי חוץ בעלות מימד גיאופוליטי כבד משקל".

באי כוחן של החברות הסיניות אף טוענים כי התאחדות הקבלנים "נשלטת ומכוונת ע"י האינטרסים של כחצי תריסר חברות בנייה, מהגדולות במשק, שחלקן הוכרו במסגרת החוק כגורמים ריכוזיים בעצמן". הטענה היא אפוא שהרצון להכביד על התאגידים הסיניים אינו נובע אלא מהאינטרסים הכלכליים של אותן חברות ופוגע באינטרס הציבורי.

בתגובתם כעת, נטען כי קיימת סתירה בין קריאת התאחדות הקבלנים לפתור את מצוקת הפועלים שנוצרה בגלל הקורונה ולהביא פועלים מסין, ובין העתירה שנועדה לצמצם את פעילות החברות הסיניות בארץ: "החברות הישראליות הגדולות השולטות בעותרת מעוניינות בכוח עבודה זול לרווחתן, אבל ממש לא מעוניינות בתחרות לרווחת המשק הישראלי", נכתב.

לסיכום, טוענים באי כוח החברות הסיניות כי העותרת מנהלת קמפיין "על חשבון המשק הישראלי כולו ועל חשבון חברים אחרים וכן, על חשבון התחרות בענף, יוקר הדיור והמחייה, ועל חשבון כלל הלקוחות והצרכנים בענף".

נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, הגיב לטענות ואמר ל"גלובס" כי "בשבוע שעבר נסגר מכרז של נת"ע, לשני גשרים בירקון ורידינג, כשבמקום הראשון זכתה חברה סינית. אני שואל את עצמי האם זה ייתכן שבעידן שבו יש מיליון מובטלים ימסרו מכרז של מיליארדים, במימון ציבורי לחברות סיניות. זה הזוי. ולכן, אנחנו נתנגד לכל מצב שבו ימסרו עבודה רק לחברה זרה. אם מדובר בעבודה מסובכת, שצריך ניסיון בינלאומי, אז אפשר להבין. מצב שבו יש שיתוף של חברה ישראלית זה בסדר, אבל לא לתת לחברה זרה לקחת עבודה מישראלים. אני לא מגן על 12 חברות אלא על 3,000 קבלנים מישראל. החברות הסיניות מרוכזות בידי ממשלה אחת ולכן, הם פוגעות בתחרות. החברות האלה קיבלו מממשלת ישראל הטבות מפליגות. זה בדיוק ההיפך מאיך שהם מציגים את זה".

תשובה לעתירה שהוגשה באמצעות עוה״ד אילן בומבך, יריב רונן ושי לוי ממשרד עורכי הדין אילן בומבך ושות'.